Reddingsduikers

Auteur Topic: Reddingsduikers  (gelezen 7276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2006, 02:12:11
Wat verstaat men nu onder het speciale reddings-duiker aspect in een 2* CMAS of daaraan gelijkgestelde opleiding?

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2006, 10:59:51
Wat verstaat men nu onder het speciale reddings-duiker aspect in een 2* CMAS of daaraan gelijkgestelde opleiding?

Kees  8)

Beste Kees,

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar de op de ILSF.ORG site vind je de eindtermen in het engels die de ILSF stelt aan hun certificaat.

De nederlandse onderwatersport bond heeft een inschalingstabel
De World Recreational Scuba Training Council kan je zien welke organisatie hierbij is aangesloten

Dit is misschien een aardige documentje die uitleg geeft


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2006, 00:22:35
Beste Rescue, wat jij stelt is mij ook reeds lange tijd bekend maar het punt is dat ik in een CMAS 2* in onze wateren zie als een basis en verder niets. Maar mogelijk zie ik het helemaal verkeerd.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2006, 09:33:12
oowkee,

Dat ik ben dat met je eens. De klassieke CMAS** kent nog geen echte rescue-diver training en dan ben je alleen nog gecertificeerd en zal je diverse duiken in je logboek moeten hebben om je ervaring op te doen. En dan zal je nog diverse andere zaken moeten trainen die niet in de standaard trainingen zitten, zoals stretcher handeling in het water, extra vaardigheden rond zoeken en bergen, hefballonnen, werken in stromend water,

De ILSF benadering is een eerste start. En zal denk ik nog wel worden uitgebreid.  Echter ik denk dat REDNED hier voorlopig geen aandacht aan zal geven. REDNED en de NOB samen zouden misschien hier iets mee kunnen doen..
Het is nu aan elke duiker aanzich of hij/zij voldoende competent is voor bepaalde handelingen.


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2006, 10:05:36
Bergen van lichamen op grotere diepte dan 15 meter lijkt mij geen taak om door sportduikers te laten uitvoeren. Ongeacht of ze bij een reddingsbrigade zijn aangesloten of niet.

Indien de brandweer er niet meer bij kan vanwege de beperking van de arboregelgeving dan word de zoek-/ bergingsactie overgedragen aan defensie(marine / genie) en die zal dan het lichaam bergen.

Dit soort activiteiten horen gewoon bij de professionele instanties die daarvoor trainingen hebben genoten, de technische middelen in huis hebben en ook indien nodig de geestelijke ondersteuning achter de hand hebben


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2006, 15:16:05
Bergen van lichamen op grotere diepte dan 15 meter lijkt mij geen taak om door sportduikers te laten uitvoeren. Ongeacht of ze bij een reddingsbrigade zijn aangesloten of niet.

Indien de brandweer er niet meer bij kan vanwege de beperking van de arboregelgeving dan word de zoek-/ bergingsactie overgedragen aan defensie(marine / genie) en die zal dan het lichaam bergen.

Dit soort activiteiten horen gewoon bij de professionele instanties die daarvoor trainingen hebben genoten, de technische middelen in huis hebben en ook indien nodig de geestelijke ondersteuning achter de hand hebben

Als je praat over berging, na een dag vermist lijkt me dat een prima oplossing.., Want de genie of berger duikers zijn er pas na een dag...
Als we nu praten over een drenkeling, waar van we ongeveer weten waar het onderwater is gegaan. Kunnen rescue-divers weldegelijk een oplossing bieden, zeker als ze al nagenoeg terplaatse zijn..  

Om even terug te komen op de oorspronkelijk vraagsteller,
Ik denk niet dat er reddingsbrigades zijn die beginnen met een openwater opleiding *cmas. Deze zullen vaak gebruik maken van duikers uit de sportwereld, die zich verder willen ontplooien en die dan specifiek gaan bijscholen op rescue-vak. reddingsbrigades die samenwerken met NOB-verenigingen zijn er geloof ik wel..