Onderzoek brand/stichting

Auteur Topic: Onderzoek brand/stichting  (gelezen 7288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Smitfire

  • Gast
Gepost op: 1 augustus 2003, 03:46:53
Waarom heeft Brandweer Nederland geen afdeling die zich bezig houdt met het onderzoeken van brand en/of brandstichting ???? (Of heb ik het eea gemist ??) Volgens mij is het hier zo, dat de politie een onderdeel heeft die dit doet. Lijkt me ook geweldig werk, maar dan zou ik moeten 'overstappen'. Zou het niet veel beter/makkelijker/slimmer zijn om dat onderdeel binnen de brandweer te halen ? (Ondanks dat je "bevoegd opsporingsambtenaar" moet zijn).
Ben benieuwd naar jullie reacties !! :D




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2003, 16:00:05
Lijkt me geen succes!
De brandweer is er niet voor obnderzoek vind ik, dat is een taak van de politie. Mocht de politie hulp nodig hebben, zijn er altijd wel mensen bereid om te helpen.

Christian


Smitfire

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2003, 01:34:48
Maar is het niet zo dat wij, door onze ervaring met branden, wellicht beter kunnen zien (/inschatten) of er daadwerkelijk sprake is van brandstichting. Met name voor verzekeraars is dit van groot belang.


kader5701

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2003, 01:44:11
Natuurlijk hebben jullie veel meer verstand van brand. Bovendien is het zó dat de politie alleen onderzoek doet naar misdrijven, als er dus geen sprake is van brandstichting is voor hen de kous af. De brandweer zal hoe dan ook de oorzaak willen weten om herhaling te voorkomen. Kortom dit is zonder meer een taak voor de brandweer,  eventueel als byzondere opsporings ambtenaar.


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2003, 02:20:24
Lijkt me geen succes!
De brandweer is er niet voor obnderzoek vind ik, dat is een taak van de politie.

Christian

In the US of A is het toch een team van brandweermensen wat dit onderzoek doet in nauwe samenwerking met de politie uiteraard, en die mensen hebben een schat van ervaring opgedaan, dus ik denk niet dat je mag zeggen dat het NIETS voor brandweermensen is. Zij zijn de mensen die ongeveer weten hoe vuur zich gedraagd, uiteindelijk.... :D


Bralo20

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2003, 12:41:09
Het is inderdaad zo dat in de USA er brandweermensen zijn die een speciale functie hebben. Het zijn de Fire Marshals of de Fire Investigators soms ook wel nog Fire Police.  Deze brandweermannen hebben tevens de bevoegdheid van een politieagent.  Ze houden zich bezig met het onderzoek van een brand.  Daarbij hebben (de meeste) ze alle politionele bevoegdheden en kunnen zelf iemand gaan arresteren en verhoren.

Het lijkt me een zeer boeiende job.  Ik heb hier al 1 kleine cursus liggen van "Fire Investigator" en ik moet zeggen dat het enorm boeiend is.  Persoonlijk vind ik dat deze functie ook bij ons in België of bij jullie in Nederland ingevoerd mag worden.

Nu worden de branden hier in 1ste instantie onderzocht door de officier van wacht.  Is er iets abnormaals dan zal het parket ter plaatse afstappen.  Het parket zal dan een branddeskundige sturen om de oorzaak te achterhalen.  Om "branddeskundige" te worden bij het parket (politie) is er geen speciale opleiding voorzien.  In de studies van "criminologie" (basisvereiste) zit wel ergens een zeer klein deeltje in verwerkt.  Doch in tegenstelling tot in de USA bestaat hier geen speciale cursus en zijn het hier "agenten" of "onderzoeksrechters" die een oorzaak achterhalen.

Ik vind dat brandonderzoek een taak is voor de brandweer.

Mvg,


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2003, 22:36:59
Een taak van de brandweer en de politie. Ook goed?
Combineer kennis en kracht!

Christian


Smitfire

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2003, 17:58:07
Top idee Christiaan !!!
Mocht er ooit zo'n functie komen ga ik er hard over denken om daarnaar te solliciteren ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2003, 22:02:24
toe maar nog een afdeling erbij


Smitfire

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2003, 02:01:24
;) Misschien kunnen we dan preventie afschaffen; dan brandt er misschien wat meer ??? Is dat een optie ??? ;)