Gebruik kuip/reddingsbrancard

Auteur Topic: Gebruik kuip/reddingsbrancard  (gelezen 9061 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Gepost op: 24 augustus 2006, 21:32:59
Collegae,

Tijdens het oefenen van het (zoveel mogelijk) horizontaal redden van drenkelingen met behulp van de kuip/reddingsbrancard bleek er een enorme hoeveelheid (en dus ook gewicht) aan water in de brancard over te blijven. Niet echt makkelijk om de drenkeling goed aan boord te krijgen.

Wij scheppen a.h.w. de drenkeling met de brancard als deze door een reddingszwemmer of reddingsduiker bij de reddingsboot horizontaal in het water gehouden wordt.



Hoe werken andere brigades (of brandweerkorpsen) met dit reddingsmiddel?
Maken brigades gebruik van een richtlijn of protocol voor specifiek het redden van drenkelingen m.b.v. de kuip/reddingsbrancard?

Groet,

Luke



HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2006, 08:15:13
Luke,

een dergelijke brancard met slachtoffer is bijna niet horizontaal uit het water te halen in een boot, omdat je ook niet goed aan de "verre" zijde van de brancard kan vanuit je boot. Indien de brancard door de brandweer ingezet wordt, dan is er ook altijd een redvoertuig of HV ter plaatse. En deze beide voertuigen beschikken over hijscapaciteit.

Onderstaande foto is gemaakt bij de Middensluis in IJMuiden.

RR (oefening baart kunst)

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Elke hulpverlening start met communicatie.


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:55:40


dit systeem zie je ook nog weleens om onderkoelde drenkelingen uit het water te lichten


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2006, 14:59:51
Voor waterredding gebruiken of een Gaasversie van de kuipbrancard of de Skedco Brancard met floatation.



Traverse Titan, (Traverse maakt echt de mooiste kuipbrancards, en Najo de mooiste wervelplanken. (Beide fabrieken zijn door Ferno overgenomen, echter de importeur in de benelux (vandeputte medical) kan deze niet of nauwelijks leveren. ("Nee meneer wij leveren alleen Ferno ????") Het is jammer juist deze erg goede rescueproducten door deze importeur slecht worden geregeld. Er is hoop, je kan ze zo via Ferno Italie, Duitsland of Engeland laten komen.. Verder is het gek, dan via VDP ze laten bestellen ze ongeveer twee keer zo duur zijn, dan dat je ze direct besteld uit italie. En dan zijn ook over de grote plas en twee extra vrachtwagens vervoerd.)

Het absolute voordeel van een goede gaas versie zoals bovenstaand model ipv een kunstoffen FW85 is dat je niet het gewicht van het water meetilt. Elke kunststtoffen variant, neem je ook liters water mee naar boven, die er later wel uitloopt.

Een zeer bruikbaar alternatief is de Skedcobrancard..





In de versie zoals wij hem gebruiken hebben we voor slachtoffers met een trauma in het water hem geprepareerd met een wervelplank. Medisch technisch is dat niet echt noodzakelijk, de brancard is zelf hiervoor ook geschikt alleen logistiek scheelt het veel tijd, in de overdracht naar de ambulance. Door een slim fixatiesyteem is de wervelplank binnen een paar seconden los van de skedco brancard. En kan de plank met patient zo op de ambulancebrancard.



dit systeem zie je ook nog weleens om onderkoelde drenkelingen uit het water te lichten

Bij dit systeem krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. Dit is bedacht door mensen die nog steeds denken dat het horizontaal uit het water halen belangrijker is dan een vrije luchtweg, dus het koppie boven water.. Het is een oplossing voor een probleem, die nooit zo mag uitgevoerd worden.. Het helaas zijn er nog steeds mensen die dit een oplossing vinden..
De Leverancier van dit ding. Noemt het inmiddels een bergingsbrancard dus alleen te gebruiken voor lijken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2006, 21:10:31
De Leverancier van dit ding. Noemt het inmiddels een bergingsbrancard dus alleen te gebruiken voor rijken.

Dat is goed voor de mensen die wat minder te makken hebben :P

Maar, zonder gekheid; interessante uiteenzetting!
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2006, 21:13:26
Dat is goed voor de mensen die wat minder te makken hebben :P

Maar, zonder gekheid; interessante uiteenzetting!

Gniffel., interessante type fout van mij..  Ik bedoelde lijken,  niet rijken..(inmiddels gecorrigeerd..)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2006, 18:02:20
Bij dit systeem krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. Dit is bedacht door mensen die nog steeds denken dat het horizontaal uit het water halen belangrijker is dan een vrije luchtweg, dus het koppie boven water.. Het is een oplossing voor een probleem, die nooit zo mag uitgevoerd worden.. Het helaas zijn er nog steeds mensen die dit een oplossing vinden..

Protocol is ook als het slachtoffer een veilige ABC heeft dat horizontale redding voorkeur geniet. Bij een instabiele ABC heeft een snelle evacuatie proriteit en als dit horizontaal kan heeft dit voorkeur. Dit mag echter niet ten koste gaan van de snelle evacuatie.
Hoe je ABC te beoordelen in het water... Als de drenkeling aanspreekbaar is bijv. En als je zulke reddingsmiddelen direct tot je beschikking hebt... lijkt mij een stuk sneller te werken dan eerst vastsnoeren op een backboard.
Zolang er met de drenkeling maar niet te veel gerommeld wordt ivm hemodinamische instabiliteit.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2006, 20:15:26
Protocol is ook als het slachtoffer een veilige ABC heeft dat horizontale redding voorkeur geniet. Bij een instabiele ABC heeft een snelle evacuatie proriteit en als dit horizontaal kan heeft dit voorkeur. Dit mag echter niet ten koste gaan van de snelle evacuatie.
Hoe je ABC te beoordelen in het water... Als de drenkeling aanspreekbaar is bijv. En als je zulke reddingsmiddelen direct tot je beschikking hebt... lijkt mij een stuk sneller te werken dan eerst vastsnoeren op een backboard.
Zolang er met de drenkeling maar niet te veel gerommeld wordt ivm hemodinamische instabiliteit.

Luke

Volgens mij is het protocol, koppie boven water en een vrije luchtweg.. en niet ten koste van dat horizontaal uit het water..

Horizontaal uit water is goed, als het koppie maar boven water blijft.. en het slachtoffer onderkoeld is.. Dat wil niet zeggen dat alle drenkelingen horizontaal uit water moeten.. Een wervelplank/backboard gebruik je in principe als je wervelletsel vermoedt. of dat het een zeer handige tool is om iemand in zwembaden uit het water te halen..

Verder zijn er meerdere manieren naar rome, waar het handig is om voor diverse situaties diverse technieken te kennen..


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2006, 12:28:26
Hier in Dordt gebruiken we bij de DRB dezelfde redbrancard als bovenaan. Wij hebben geen protocol op papier, maar ik probeer het hier te beschrijven:

1. Opstapper 1 pakt drenkeling vast en houdt hem horizontaal langs de boot met hoofd boven water;
2. Opstapper 2 schuift de brancard vanaf de hoofdzijde onder de drenkeling door;
3. Beide opstappers maken de riemen kruislings vast;
4. Opstapper 1 houdt de brancard aan hoofdzijde vast en boven water;
5. Opstapper 2 draait de brancard horizontaal tot haaks op het vaartuig;
6. Beide opstappers pakken aan weerszijden de brancard aan hoofdzijde vast;
7. En trekken deze in 1 keer uit het water tot deze balanceert op de buitenrand van het vaartuig;
8. Daarbij laten zij de brancard iets schuin om deze leeg te laten lopen;
9. Dan wordt de brancard verder op of in het vaartuig gelegd cq vastgemaakt;
10. En wordt eerste hulp toegepast terwijl de schipper het vaartuig naar de kant brengt.

Deze stappen zijn afhankelijk van type vaartuig (Rescue of RIB 7.8), aantal bemanningsleden, weersomstandigheden e.d., maar in hoofdlijn doen we het zo.
Ons probleem is vooral dat de brancard bij het uit het water trekken nooit horizontaal te houden is. Bij de Rescues is het hoogteverschil tussen wateroppervlak en vaartuigrand niet zo groot, maar bij de RIB wel. Dan is het gewoon een kwestie van zo snel mogelijk handelen.

Zie o.a. http://hulpdienstenzhz.nl/gallery/havenfestival2006?page=4 (doorscrollen naar onderen, ik ben diegene met het rode haar)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2006, 14:14:20
Voor het strand maken wij geen gebruik van de brancard in de boot. Het slachtoffer gaat pas op de brancard als de boot weer op het strand ligt. Hierbij het verschil dat wij minder ruimte in de boot hebben voor een brancard maar het is volgens mij ook niet gelijk noodzakkelijk om het slachtoffer met brandcard uit het water te halen. Waarom moeten we gebruik maken van deze brandcard bij het uit het water tillen?? Als je het slachtoffer horizontaal uit het water tilt zonder brandcard en dan gelijk op de brancard legt in de boot ben je er toch ook. Zelf ben ik ook niet gek op slachtoffer op brandcard vast gezet over te geven van boot naar grotere boot (vd naar knrm vaartuig) omdat het vaak een risico voor het slachtoffer heeft om zo te water te raken waarneer het slachtoffer vast zit.

9910001
9910001