Gebruik kuip/reddingsbrancard

Auteur Topic: Gebruik kuip/reddingsbrancard  (gelezen 9038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2006, 14:55:05
Volgens mij is het protocol, koppie boven water en een vrije luchtweg.. en niet ten koste van dat horizontaal uit het water..

Horizontaal uit water is goed, als het koppie maar boven water blijft.. en het slachtoffer onderkoeld is.. Dat wil niet zeggen dat alle drenkelingen horizontaal uit water moeten.. Een wervelplank/backboard gebruik je in principe als je wervelletsel vermoedt. of dat het een zeer handige tool is om iemand in zwembaden uit het water te halen..

Verder zijn er meerdere manieren naar rome, waar het handig is om voor diverse situaties diverse technieken te kennen..  


Rescue,

Protocol is, zoals ik al vermelde, bij stabiele ABC bij voorkeur horizontale redding, bij instabiele ABC snelle redding en als het mogelijk is dit horizontaal te doen, doen.
De reden om bij een immersie slachtoffer bij voorkeur een horizontale redding uit te voeren probeer ik te verklaren mbv de bijlage. (Bron: Drowning in the Netherlands; 1998, Prof. Dr. Bierens, Anesthesioloog) (= aan te bevelen als je meer info wilt over de pathofysiologie tijdens verdrinking).

Kort en bondig: een slachtoffer welke nog een hartactiviteit heeft in het water, kan (theoretisch gezien) een circulatiestilstand oplopen door het verticaal redden (handreiking).

NB: Bij hypothermie neemt de diurese toe en de hartfuncties nemen af. Het is niet zo dat de toename van het arterieel intrathoracaal volume zorgt voor vermindere hartfuncties (bij gezonde pat.!) Stroomschema zou hierop wat verwarrend kunnen zijn.

Luke


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2006, 23:37:41
Rescue,

Protocol is, zoals ik al vermelde, bij stabiele ABC bij voorkeur horizontale redding, bij instabiele ABC snelle redding en als het mogelijk is dit horizontaal te doen, doen.
De reden om bij een immersie slachtoffer bij voorkeur een horizontale redding uit te voeren probeer ik te verklaren mbv de bijlage. (Bron: Drowning in the Netherlands; 1998, Prof. Dr. Bierens, Anesthesioloog) (= aan te bevelen als je meer info wilt over de pathofysiologie tijdens verdrinking).

Kort en bondig: een slachtoffer welke nog een hartactiviteit heeft in het water, kan (theoretisch gezien) een circulatiestilstand oplopen door het verticaal redden (handreiking).

NB: Bij hypothermie neemt de diurese toe en de hartfuncties nemen af. Het is niet zo dat de toename van het arterieel intrathoracaal volume zorgt voor vermindere hartfuncties (bij gezonde pat.!) Stroomschema zou hierop wat verwarrend kunnen zijn.

Luke

Je hebt helemaal gelijk.. maar voor welk type drenkeling geld dit ? voor alle of voor alleen mogelijk onderkoelde en langere tijd in het water..

Dus iemand die in het water valt, dreigt te verdrinken en na 5 minuten uit het water van 15 graden word gevist ?
Of iemand die in swift water ligt en van obstakel naar obstakel word geslingerd.. Of de waterski-er met een zware trauma's die na 2 minuten word opgepikt..

Ik ben met je eens dat de voorkeur horizontaal moet, maar wel met gezond verstand.. Ik ken genoeg voorbeelden waarin iemand het horizontaal uit het water nog belangrijker vond, dan het koppie boven water..
Ik ben anders bang dat het weer zo'n heilig huisje word die "ten alle tijde altijd op die wijze moet worden uitgevoerd"..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:34:45
Volgens mij zijn we het met z'n allen eens alleen zeggen we het verschillend?
Mooie duidelijke foto's Res  :)

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 27 april 2011, 11:20:01
Michael John Tipton
Professor of Human & Applied Physiology, University of Portsmouth, UK
Presentatie bij Rescue 3 Europe congres over COLD WATER IMMERSION


Professor Tipton is een autoriteit op het gebied van drenkeling redden..  Deze nauw betrokken bij o.a. het onderzoek naar het horizontaal uit het water halen van drenkelingen..

Grappig te zien, op het congres dat hij met simpele voorbeelden, laat zien dat het horizontaal uit het waterhalen van onderkoelde drenkelingen in een RIB eigenlijk volkomen onzinnig is.. ;D


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 27 april 2011, 16:50:42
Grappig te zien, op het congres dat hij met simpele voorbeelden, laat zien dat het horizontaal uit het waterhalen van onderkoelde drenkelingen in een RIB eigenlijk volkomen onzinnig is.. ;D

Oh ja? Leg eens uit... ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 28 april 2011, 09:34:37
Dr. Tipton, gaf aan dat bij onderzoeken naar estionia er sprake is van "Longline" helicopterhoist er sprake dat er gedurende de lange tijd, er sprake is van hydrostatische druk..  

Bij korte redding in een RIB is de kans daarop nihil..  verder gaat er bij Horizontaal mensen uit het water halen o.a. bij gebruik van Jason Cradle, word regelmatig de Airway en Breathing belemmerd.. en onnodig geschud.
Hij gaf ook aan dat het een heilig huisje is geworden bij sommige lesstof schrijvers, en dat word zodanig vertaald dat elke drenkeling zo het water uit moet..

Zwaar onderkoelde drenkelingen is een vrije luchtweg nog altijd belangrijker, dan horizontaal te water halen.  En ja onnodig schudden moet je voorkomen..  Maar zijn betoog is, dus ook dat alternatieve reddingsmethoden vaak minder schudden met de patient..
Ja voor "Longline Hoist" word absoluut te voorkeur gegeven aan Baskets, echter bij sommige andere zaken is dat volkomen onzin of heeft een veel lagere prioriteit..

We zijn aan het proberen om bij een waterongevallen congres in september of oktober 2011, dr. Tipton naar Nederland te halen..  Goede spreker,  geeft o.a. les aan "de onderkoeling en verdrinkings experts in Nederland", doet met zijn Labaratorium veel fundementeel onderzoek...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 28 april 2011, 16:38:53
Aha op die fiets.
Maar dan bedoel je eigenlijk dat het 'onzinnig is om een drenkeling horizontaal uit het water te halen' met betrekking tot circulatie stilstand.
De jason craddle en de kantelklep zijn verder uitstekende manieren om iemand makkelijk uit het water te krijgen (ook indien bewusteloos) en zou ik zeker niet onzinnig willen noemen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 28 april 2011, 18:27:40
Aha op die fiets.
Maar dan bedoel je eigenlijk dat het 'onzinnig is om een drenkeling horizontaal uit het water te halen' met betrekking tot circulatie stilstand.

Dan hebben we het over bijvoorbeeld ribs... zie de foto in de presentatie van Lipton..

De jason craddle en de kantelklep zijn verder uitstekende manieren om iemand makkelijk uit het water te krijgen (ook indien bewusteloos) en zou ik zeker niet onzinnig willen noemen. ;)

Ja, echter er zijn nog meer alternatieven..  Skedco Floating Stretcher.. (multi-trauma patient)..

Echter ik me oefeningen herrinneren, dat er veel tijd werdt verspild aan iemand horizontaal het water uit halen, terwijl verticaal nog geen 1 minuut had gekost... of dat omdat er erg veel waarde werd gehecht aan het horizontaal uit het water halen, dan het gelaat van het (oefen)slachtoffer regelmatig weer golven over zich heen kreeg..
Heilige huisjes afbreken kost tijd.  En mensen iets afleren is nog veel moeilijker, dan ze iets nieuws aanleren..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 29 april 2011, 08:08:36
Het spreekt bijna voor zich dat soms een snelle grijp uit het water methode verstandiger kan zijn ipv horizontaal uit het water halen. Zeker in de branding als er risico's zijn voor je zelf (of je boot).

9910001
9910001