PBM : Wetsuits voor Rescue-werk

Auteur Topic: PBM : Wetsuits voor Rescue-werk  (gelezen 4323 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 27 augustus 2006, 12:22:44
Eisen Persoonlijke beschermings Middelen rond het water kunnen heel verschillend zijn.
Voor de ene taak is een shorty genoeg, en voor de andere taak is een droogpak niet geschikt. Ook voor wetsuits zijn er verschillende omstandigheden waaraan je kan denken die verschillende eisen stellen aan een pak.

Een wetsuit is bedoeld om te beschermen tegen de elementen van kou tegen water en je huid te beschermen tegen botsingen met opstakels in het rond het water..

Echter voor de ene toepassing is 3 milimeter neopreen voldoende, en voor rescue-duiken wil je misschien een 5milimeter pak of zelfs een 7 milimeter pak.

Voor een rescueswimmer is het bijvoorbeeld handig dat er rond de middel het neopreen wat ruw is, zodat rescue-vest, of andere middelen niet langs je lichaam omhoog of omlaag glijden.
Voor je knieen en zitvlak wil je een slijtvaste vast versteving.
Eenvoudig aan te trekken. Eventueel een extra laag te gebruiken voor extra warmte..

Een voorbeeld van een pak, waar voor rescue-use over nagedacht is het NRS Rescue Suit.

Echter is kleurstelling en reflectie ook belangrijk om de zichtbaarheid te houden en om misschien uniformiteit uit te stralen.

In Nederland zijn er maar weinig bedrijven die dergelijke producten leveren en maatwerk leveren tegen acceptabele prijzen.En hellaas zijn de leveranciers van maatwerk of rescuepakken schaars. ? . De enige die ik inmiddels heb opgesnort is Freebird uit Katwijk...
Maar misschien weten nog anderen wat meer bedrijven.. Ik ga wel ff wat opsnorren wat offertes etc. vragen..

Om nu niet per weer omstandigheid een ander pak aan te schaffen, is het handig om een te kijken voor welke omstandigheden je welke eisen stelt aan een Wetsuit..
Is een shorty voldoende ?, Of een longjohn met korte mouwen en een losse jas, of moet een complete suit hebben (Steamer?)

Niet elk surfpak of duikpak biedt een oplossing voor dit soort eisen.




jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2006, 16:55:06
Resceu in nederland is een 5mm pak een minimale eis zeker in buiten water, zo als je weet koel je in water 26x sneller af dan op het land.
En het ligt aan de inzet welk pak je kiest, lig je veel in het water of zit je in de boot.
Winter dag is een droogpak onontbeerlijk en een volgelaats masker om het gelaat te beschermen ivm bevriezing.

En informeer ook eens bij scubapro voor de flexicoat dit is een zeer flexibel pak wat zig vormt naar het lichaam.
groetjes jos


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2006, 19:13:23
Resceu in nederland is een 5mm pak een minimale eis zeker in buiten water, zo als je weet koel je in water 26x sneller af dan op het land.
En het ligt aan de inzet welk pak je kiest, lig je veel in het water of zit je in de boot.
Winter dag is een droogpak onontbeerlijk en een volgelaats masker om het gelaat te beschermen ivm bevriezing.

En informeer ook eens bij scubapro voor de flexicoat dit is een zeer flexibel pak wat zig vormt naar het lichaam.
groetjes jos

Dus jij vind een 5 milimeter pak, erg prettig als je op een warme dag, ook een tijd op de boot moet zitten. ?

Ik heb jarenlang, in 5 milimeter pak gedoken (Mares) in het water ook toen het sneeuwde. Voor het duiken maakte de warmte niet zoveel uit.. Maar voor het omkleden op de dijk in zeeland wel.. Dus ik duik ook tegenwoordig ook in droogpak in de winter. Echter in de zomermaanden duik ik liever in een 5 millimeter wetsuit.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2006, 08:10:13
Peter,

ik denk dat je eerst duidelijk moet stellen voor wie en wat je wilt kijken. Je geeft zelf al aan.
In Nederland zijn er maar weinig bedrijven die dergelijke producten leveren en maatwerk leveren tegen acceptabele prijzen.

Als ik naar Decathlon rij en daar voor €15,00 een shorty van 2 mm haal en die houdt het 2 seizoenen uit ben ik tevreden. Als dat pak na een paar inzetten beschadigd is door het tuigage van een catamaran, of door het schuren over een schelpenbank, denk ik ook jammer maar helaas . . . . . . . volgende!

Om nu niet per weer omstandigheid een ander pak aan te schaffen, is het handig om een te kijken voor welke omstandigheden je welke eisen stelt aan een Wetsuit..
Is een shorty voldoende ?, Of een longjohn met korte mouwen en een losse jas, of moet een complete suit hebben (Steamer?)

Ook hier geldt de diversiteit aan inzetten. Reddingsbrigades zijn naar repressief, ook preventief op het water aanwezig. Moeten frequent oefenen. En hebben dan te maken met vele verschillende soorten van weer en inzetbaarheid. Jullie (bedoel ik mee binnenwaterdiensten) kunnen droog instappen, terwijl strandreddingsbrigades altijd hun boten in zee moeten duwwen, minimaal tot hun middel, en dan pas de boot kunnen starten om vervolgens weg te kunnen varen. Hierdoor is men op zee direct al nat en is de kans op afkoeling groot.

Zelf heb ik een wetsuit, long john met lange mouwen, 5 mm body en benen en 3 mm mouwen. Verstevigde knieën en losse schoentjes. Indien je lange mouwen hebt, moet je dat niet te dik maken ivm flexibilteit en werkcomfort. De body en benen kan wel wat stevigheid gebruiken, vandaar 5 mm. Maar ik zie me daar nog niet in duiken. Das een heel ander capitel.

Ook jaren een droogpak gehad. Maar de mancetten gingen telkens stuk bij iedereen. Zeker in een urgentie klusje. Het pak zat ook niet lekker. We voeren toendertijd met de brandingboot van M&R en je had daar niet veel ruimte om te zitten op dat bankje. En als je dan het water in moest kon je nooit duiken. Ook niet om in de branding een golf te ontwijken. Nee, een droogpak heeft voor mij, als strandreddingsbrigadestrandwacht, totaal geen meerwaarde.

RR (strandreddingsbrigadestrandwacht  ;D  8)  ;D wat een woord)
Elke hulpverlening start met communicatie.


case

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • IJRB
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:09:00
Probleem bij gebruik van surfpakken is nu de herkenbaarheid als brigadelid. Door de verscheidenheid aan types, kleuren en modellen ben je nauwelijks herkenbaar als reddingsbrigadelid. Wij (reddingsbrigade IJmuiden) zijn nu voorzichtig op zoek naar dunne snel-drogende gele overshirts die bedrukbaar zijn. Je hebt nu wel al die elastische surf-shirtjes, maar ik heb nog geen grote distributeur gevonden.

Onze lopende patrouilles hebben wij al jaren reflectiehesjes gegeven, maar deze drogen te langzaam. (lees: de post lijkt dan wel een washok met allmaal drogende spullen) Voordeel van aparte overshirts lijkt ons ook dat je niet een hele batterij aan surfpakken moet gaan aanschaffen, waarbij je financiele, persoonlijk-esthetische en maat-problemen krijgt. Bovendien kun je ze op warme zomerdagen ook zonder surfpak in de boot aan.

Wie heeft een idee of zoiets te krijgen is en waar?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2006, 22:04:22
Case,

bedoel je soms deze shirts, zoals gebruikt worden tijden de O'neill surf contest. Ik kon ze ff niet vinden op de site van O'neill, maar zoals je ziet in alle kleuren leverbaar. Ik vermoed dat je een beetje promo toko wel het een en ander kan leveren.

foto vanaf: www.surfholland.nl

Oja, ik heb afgelopen zaterdag nog in een rood vest gelopen tijdens het roeien voor de ROB NK Vletroeien, alleen dat was meer een gaten shirt. Denk niet dat je dat zoekt, maar tis een optie.

RR (van alle markten thuis)
Elke hulpverlening start met communicatie.


case

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • IJRB
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2006, 23:53:33
exact die shirts zoek ik. Ga wel even met O'Neill contacten. Had op hun site ook niets gevonden, maar gelukkig hebben we altijd jou nog... ;)

Heeft Zandvoort ook interesse?

laat maar weten, ik ga in ieder geval op dit spoor verder.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2006, 07:52:31
Kijk eens hier http://www.myrashguards.com, kun je ook je eigen logo of tekst op laten zetten

Kees  8)


salvavidas

  • Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2006, 08:09:19
ik vind dit op zich wel een goede oplossing voor herkenbaarheid op het strand

als je te shirts hebt ben ik er ook wel in geinteresseerd


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2006, 11:30:32
Ga is kijken bij de Decathlon (o.a. amsterdam arena) hebben een groot asortiment van het merk Tribord. Erg goede kwaliteit en spotgoedkoop.
http://www.tribord.com/EN/Product_arborescence/watersports/surf-sports-equ/surf-waterwear/surfsports-tops/index.html

volgens mij kan je deze bij elke drukker laten bedrukken!
[img]/img]