Ontruiming op school

Auteur Topic: Ontruiming op school  (gelezen 9913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2006, 11:40:29
ontruiming van 1 of enkele afzonderlijke zones gebeurd door via portofoon de bhvers op de hoogte te stellen en met een omroepinstallatie de betreffende zone te informeren, slow whoop is alleen voor de echt zware calamiteiten waarbij het hele gebouw leeg moet.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar het slow whoop ook alleen in één gebied kon klinken.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2006, 11:45:52
ontruiming van 1 of enkele afzonderlijke zones gebeurd door via portofoon de bhvers op de hoogte te stellen en met een omroepinstallatie de betreffende zone te informeren, slow whoop is alleen voor de echt zware calamiteiten waarbij het hele gebouw leeg moet.

De slow whoop in ons gebouw kan ook per etage ingeschakeld worden.
Op die manier kun je een gedeeltelijke ontruiming doen.
Of de ontruiming bij bijv. een bommelding iets langzamer later verlopen door het gebouw etage voor etage leeg te laten lopen.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2006, 20:54:52
ontruiming van 1 of enkele afzonderlijke zones gebeurd door <...> met een omroepinstallatie de betreffende zone te informeren,

Dan moet er wel een omroepinstallatie aanwezig zijn....   ;)

slow whoop is alleen voor de echt zware calamiteiten waarbij het hele gebouw leeg moet.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, IMHO. Waarom niet de slow-whoop gebruiken om een deel te ontruimen? Ik heb het tenminste op die manier al regelmatig gebruikt, gelukkig tot nu toe alleen met oefeningen. Maar ik zou niet weten wat er op tegen is, om tijdens een 'kleine calamiteit' maar één gebouwdeel te ontruimen d.m.v. de slow-whoop.

Gegroet,
Franc


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2006, 21:01:23
Dan moet er wel een omroepinstallatie aanwezig zijn....   ;) die is er[/b[

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, IMHO. Waarom niet de slow-whoop gebruiken om een deel te ontruimen? Ik heb het tenminste op die manier al regelmatig gebruikt, gelukkig tot nu toe alleen met oefeningen. Maar ik zou niet weten wat er op tegen is, om tijdens een 'kleine calamiteit' maar één gebouwdeel te ontruimen d.m.v. de slow-whoop.

Gegroet,
Franc

de slow-whoop word -> hier <- alleen gebruikt voor complete ontruimingen om 2 redenen:
 - er is maar 1 knop voor in en uitschakelen (hij is niet deelbaar geinstalleerd blijkbaar)
 - het gebouw is dermate gehorig dat ook al zou je 1 zone ontruimen iedereen het hoort.
Politie Aspirant niveau 4


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2006, 22:55:27
op het moment dat het ontruimingsalarm afgaat moet je er van uitgaan dat er door het hoofd BHV hiertoe is besloten. Bij het afgaan van een BRANDalarm kan ik me het afwachten op mededeling van de BHV-organisatie maar bij een ontruimingsalarm kan dit NIET in mijn ogen. ook al is het niet echt het kan ook een onaangekondigde oefening zijn..

Wat is dan het verschil tussen beide alarmen? Qua geluid of iets dergelijks?  :)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2006, 00:11:11
Times there were... dat ik op de middelbare zat. Het brandalarm ging maandelijks af door rotjochies die dat leuk vonden.
Toen, op een dag ging het alarm weer af, en de docent zei dat we rustig moesten blijven zitten... tot er rook onder de deur vandaan kwam. Was dus echt brand. Die docent heeft het heel, heel zwaar te voorduren gehad door de schoolleiding...
Arts  www.alphalog.nl


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #26 Gepost op: 8 september 2006, 14:57:13
ik kan het nog sterker vertellen... :'( :'(

tijdens mijn dienst als coordiator beveiliging op een schhol Zat ik op de centrale post waar brandmeldcentrale ed hangen. ook staat daar een noodtelefoon. bij een brandalarm melden alle bhv-ers zich in via de porte en vermelden hun werkzaamheden. binnen 2 minuten na het alarm ging de noodtelefoon. ik kreeg een bhv-er aan de lijn die vroeg waar er brand was. vervolgens stuurt hij een leerling die richting uit om te controleren. het bleek gelukkig loos alarm. conclusie van de bhv-er: " het is toch loos alarm dus ik ga door met mn les". >:( >:(
nu is hij geen bhv-er meer. ;D ;D
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


Target77

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 17 september 2006, 13:14:52
in woord en geschrift ;)

In de huidige bouwverordening 2005 worden in art. 2.6.5 (Beginsel inzake ontrruimingsalarminstallaties), art. 2.6.6 (Aanwezigheid van ontruimingsalarminstallaties) en art. 2.6.7 (Kwaliteit van ontruimingsalarminstallaties) nog steeds gesproken over een "ontruimingsalarminstallatie".  ;)


vinma

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 september 2006, 10:08:12
maar toen zij de meester dat we moesten wachten het zou wel loos alarm zijn. mag dit zomaar dat de leraar zijn klas binnen houd totdat het alarm is opgehouden? in dit geval hield het alarm ook wel na 45 sec op maar als het echt was dan hebben we al wel tijd verloren. heeft iemand hier meer ervaring mee?

De discussie over "soort" alarm of wel/niet wachten op de BHV'ers gaat in dit geval misschien wat ver..... ;)

Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat de BHV-organisatie op deze school niet in orde is. En dan kom ik weer op m'n ouwe stokpaardje terug: Stop met opleiden, start met oefenen!! Deze docent is duidelijk niet op de hoogte van de geldende procedures op de school, en "komt er mee weg" om zijn klas binnen te houden bij een alarm.

Aan de andere kant: een alarminstallatie die om de haverklap loos alarm geeft, werkt dit soort situaties in de hand. Deze docent zal dit gedrag blijven vertonen, aangezien hij ook deze keer gelijk had..... loos alarm dus.... :-[


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #29 Gepost op: 20 september 2006, 11:45:43
De discussie over "soort" alarm of wel/niet wachten op de BHV'ers gaat in dit geval misschien wat ver..... ;)

Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat de BHV-organisatie op deze school niet in orde is. En dan kom ik weer op m'n ouwe stokpaardje terug: Stop met opleiden, start met oefenen!! Deze docent is duidelijk niet op de hoogte van de geldende procedures op de school, en "komt er mee weg" om zijn klas binnen te houden bij een alarm.

Aan de andere kant: een alarminstallatie die om de haverklap loos alarm geeft, werkt dit soort situaties in de hand. Deze docent zal dit gedrag blijven vertonen, aangezien hij ook deze keer gelijk had..... loos alarm dus.... :-[


ja maar dat het alarm vaak af gaat is niet het geval vorig jaar is het ontruimingsalarm maar 2x af gegaan dus daar kan het niet van zijn. en de leraar heeft ook als argument gezegt dat als iedereen naar beneden gaat via de trap dat je dan beter even kan wachten omdat ze je anders ondersteboven lopen.