Statusmeldingen (landelijk)

Auteur Topic: Statusmeldingen (landelijk)  (gelezen 41354 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #10 Gepost op: 1 september 2006, 21:58:55
Brandweer Zaanstreek-Waterland:

1.   Uitgerukt
2.   Ter plaatse
3.   Ingerukt
4.   Retour kazerne
6    "Status 6" Uit de sterkte (analoog werd het ook altijd al "status 6" genoemd  ;)
7.   Beschikbaar op incident
9.   Selecteer gespreksgroep
10. Aanvraag spraakcontact
11. Aanvrag Spraak Urgent
12. Aanvraag Prive gesprek
13. Incident Melding (zelf maken/melden van een melding)
14. Info aanvraag (aanvraag voor info, deze heeft een lagere prioriteit als status 10)
15. Aanvraag andere AC


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 3 september 2006, 01:08:08
Ik zou er niet raar van opkijken als er in de toekomst een landelijk aanmeldsysteem komt voor alle C2000 gebruikende diensten. Dus niet per regio, maar landelijk. Dan kan je je bij elke regio inmelden en weten ze gelijk wat en wie je bent.

Lijkt me heel erg sterk, het gebeurt allemaal zo incidenteel.... Ik heb vandaag de C2000-werkinstructie even door kunnen lezen zoals ze in Haaglanden in de voertuigen liggen. Hierin wordt expliciet gesproken over het verbaal aanmelden bij een andere regio dan de eigen.

Groeten, Peter.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 3 september 2006, 23:33:07
Lijkt me heel erg sterk, het gebeurt allemaal zo incidenteel.... Ik heb vandaag de C2000-werkinstructie even door kunnen lezen zoals ze in Haaglanden in de voertuigen liggen. Hierin wordt expliciet gesproken over het verbaal aanmelden bij een andere regio dan de eigen.

Groeten, Peter.


Ja, dat lijkt me duidellijk. Blijkbaar wegen de baten niet op tegen de lasten.

Grt,
Maarten
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2006, 09:29:40
Maar je ziet dat er in het land verschillend mee om gegaan wordt met als gevolg dat als een eenheid zich in een andere regio bevindt en daar een status geeft het soms helemaal verkeerd gaat. Landelijke afspraken worden (helaas) niet altijd nagekomen


In principe maakt het niet uit welke status onder welk nummer zit. Het gaat om de achterliggende programmering. Deze is (hoort?) in iedere regio hetzelfde te zijn. Als je dus in een andere regio een status 'ter plaatse' geeft, komt deze daar ook aan als een status 'ter plaatse'. Ongeacht of deze in de ene regio op 2 zit en in de andere op 3. Voorwaarde is wel dat het voertuig in de andere regio ook bekend is.

In de regio Groningen gebeurt het trouwens regelmatig dat er bijstand wordt verleend aan Drenthe, zelfs al voor de eerste uitruk. In dat geval wordt er gewoon met Drenthe gecommuniceerd (en in bepaalde gevallen zelfs al gealarmeerd door Drenthe). De voertuigen zijn op de meldkamer in Drenthe bekend en kunnen dus gewoon statussen. Ongeacht het verschil in indeling van de statussen.


Bart S

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2006, 09:58:16
1 - Vertrokken naar incident
2 - Ter plaatse incident
3 - Vertrokken met patient
4 - Ter plaatse met patient
5 - Vrij/inzetbaar
6 - Terug op de post
7 - ongebruikt
8 - Aanvraag spraakcontact
9 - Spoedaanvraag spraakcontact
0 - ongebruikt

Inmelden bij een andere regio werkt perfect. Even naar hun inmeldgroep, een 8 drukken en je wordt netjes opgeroepen met je eigen roepnummer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2006, 14:21:13
In de regio Groningen gebeurt het trouwens regelmatig dat er bijstand wordt verleend aan Drenthe, zelfs al voor de eerste uitruk. In dat geval wordt er gewoon met Drenthe gecommuniceerd (en in bepaalde gevallen zelfs al gealarmeerd door Drenthe). De voertuigen zijn op de meldkamer in Drenthe bekend en kunnen dus gewoon statussen. Ongeacht het verschil in indeling van de statussen.


Dat is hier hetzelfde geval. Voor een groot deel van de Krimpenerwaard (=Hollands-Midden) rijdt de autoladder van Capelle aan den IJssel (=Rotterdam-Rijnmond). Bij de alarmering van Hollands-Midden staat dan ook welleens de autoladder van Capelle. Ik weet alleen niet of de autoladder ook kan statussen naar hollands-midden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #16 Gepost op: 8 september 2006, 21:28:08
Sander en Karim,

Welke regio's horen bij jullie lijstje?

Tnx!

Sander's lijstje is het kennemerlandse lijstje


W van de AC

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 10 september 2006, 11:48:05
In Gelderland Midden als volgt:

1= Uitgerukt/vertrokken  (pba)
2= Ter plaatse/aankomst patient (pba)
3= vertrek patient (a)
4= Aankomst bestemming patient (a)
5= Huiswaarts/vrij/inzetbaar (pba)
6= Op kazerne/standplaats (ba)
7= Info aanvraag (p)
8= Gespreks aanvraag (pba)
9= Gespreks aanvraag urgent (pba)


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #18 Gepost op: 20 september 2006, 21:24:21
Politie Utrecht:

1: met vervolg (beschikbaar)
2: ter plaatse
3: afmelden eenheid (einde dienst)
4: niks
5: separate gespreksgroep
6: niks
7: gespreksgroep cluster West
8: gespreksgroep cluster Stad
9: gespreksgroep cluster Oost

Gespreksaanvragen (urgent/niet-urgent) gaan via de kleine knopjes boven en onder de spreeksleutel van de porto's.

Voor zover ik weet kunnen wij gewoon naar het meldkamer-kanaal schakelen van een andere regio, mochten wij een klusje voor hen doen. Bij achtervolgingen schakel je naar een INRAP-kanaal (vraag me niet waar het voor staat). Hier schakelen dan alle betrokken eenheden en meldkamers naartoe. De meldkamer kan ook op afstand je mobilofoon/portofoon naar dit kanaal laten schakelen, dan kun je je handen vrij houden.

Voordat je je aparatuur gaat gebruiken moet je deze eerst aanmelden, door via het menu een statusbericht met daarin je roepnummer te verzenden. Hierdoor kan de MK zien wie er zendt. Mondeling geef je dan de AVLS door, die wordt dan weer aan je roepnummer gekoppeld. Bij een status/noodoproep kan de MK dan dus meteen zien wie deze doet en aan de hand van AVLS zien waar het voertuig van die eenheid staat. Alle porto's zijn voorzien van GPS, zodat in de toekomst eventueel zelfs te zien is waar een specifieke porto zich bevindt. Ideaal voor bikers en voetkoppels. Maar dat is dus toekomstmuziek.

Bij status 5 schakelt je porto naar een gespreksgroep van het eigen district. Deze kun je gebruiken als je bij een groter incident staat, waarbij veel berichtenverkeer nodig is. De MK gooit dit kanaal dan open. Hierdoor kunnen andere eenheden op het reguliere kanaal ongestoord verder werken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 27 september 2006, 22:10:51
INRAP-kanaal (vraag me niet waar het voor staat).

Intergemeentelijk Radionet Politie

Wordt al jaren niet mee op die manier gebruikt, daar is het ILM (interim landelijk mobilofoonnet, met aanroepnaam "Peter") voor in de plaats gekomen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s