alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 20822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sunflower

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 7 september 2006, 01:46:24
tip 1: begin met zachtjes knijpen en vervolgens steeds harder totdat het so reageert of je niet harder kunt knijpen.
Als je al knijpend de monnikspakspier vervolgens onder je duim laat wegrollen, dan is hij diep bewusteloos.

tip 2: blijf zoveel mgelijk buiten het bereik van de rondmaaiende armen en benen


Ah oké, bedankt voor de tips. :)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 7 september 2006, 07:48:29
Hihihi.

Als ik dus nog eens op een festival ofzo ben en ik zie iemand liggen die lijkt te slapen kan ik dus best die persoon even aantikken ofzo en indien dat niet helpt een pijnprikkkel toedienen? Ik heb gehoord dat het met je nagel op de nagelriem duwen daarvoor een goede methode is. Klopt dat?

Nu maar hopen dat ik niet iemand die gewoon even wou dutten op die manier wek (dan sta je daar ook nogal voor schut. :-\) ;)

Even voor de goede orde, zoals door EHBO-er vermeldt is knijpen in de monnikskapspier een goede pijnprikkel, da's de spier die van achter je nek richting rug/schouder loopt. Nagelriem werkt ook wel maar vergt wat meer oefening en kan je eigenlijk alleen goed uitoefenen met een hard voorwerp (pen, botte kant schaar).

Wil je gaan voor een uitgebreid repertoire aan pijnprikkels dan moet ook nog een groefje vermeld worden boven het oog, daarover wrijven met de duim is verreweg de onaangenaamste ervaring. Probeer dit echter niet als je niet weet hoe en wat maar leer dit van iemand die het trucje kent.  ;)


Harry007

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 7 september 2006, 08:48:59
De organisatie is m.i. ook zelf verantwoordelijk voor het ontstane drankprobleem, immers aan mensen in kennelijke staat mag geen alcohol verkocht worden :-)
jacques

Jacques,

Hoe wil de barman/vrouw inschatten voor wie jij drank o.i.d. haalt? Als wij gaan stappen gaat er om de beurt iemand drank halen, en zien ze dus niet hoe ik erbij lig/hang terwijl ze mn drinken meegeven... Die kameraad die drinken haalt kan topfit zijn, terwijl ik al in een kennelijke staat ben...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 7 september 2006, 10:27:01
Jacques,

Hoe wil de barman/vrouw inschatten voor wie jij drank o.i.d. haalt? Als wij gaan stappen gaat er om de beurt iemand drank halen, en zien ze dus niet hoe ik erbij lig/hang terwijl ze mn drinken meegeven... Die kameraad die drinken haalt kan topfit zijn, terwijl ik al in een kennelijke staat ben...

uiteraard is dat het probleem, het valt in die gevallen niet te controleren, maar ik die toch regelmatig hier in de stad kom zie toch redelijk wat figuren "in kennelijke staat" die zelf bestellen en zelf geserveerd krijgen.
Maar los daarvan, ik heb de regel niet verzonnen en noem slechts het bestaan en signaleer de overtreding er van  ;)
Uiteraard is het ook en vooral de verantwoording van de persoon zelf, maar helaas is het verantwoordingsbesef bij vele van deze mensen ver te zoeken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 7 september 2006, 11:57:48
Waarom maak je op grote evenementen waar dit soort zaken in het risicoprofiel staan, niet een locatie vlak bij de eerste hulp post met flink wat veldbedden waarop je mensen hun roes kunnen laten uitslapen. Eventueel bewaakt door een ehbo-er en een verpleegkundige..

Meestal is er op dergelijke evenementen een arts, of een ambupleeg die meewerkt op de eerste hulp post. voor eventuele medicatie en nader onderzoek.

Eerst ff onderzoeken op de eerste hulp post. dan hup weer op de verrijdbare brancard, naar een veldbed.. dekentje er over, regelmatig ff kijken..  Is dat zo moeilijk te organiseren.. ?, Kan je gewoon van te voren organiseren, ik neem aan dat soort zaken dan gewoon vermeld worden.

Op dergelijke evenementen vind ik wel dat elke eerste hulpverlener minimaal de EHBDU-B cursus gedaan moet hebben.. Want niet elke eerste  hulpverlener is daarvoor zomaar geschikt..

Je kan volgens mij op zo'n evenement niet zorgen voor een klein beetje medische zorg, maar je moet het volledige traject kunnen aanbieden eventueel in samenwerking met anderen.


jandra2

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 7 september 2006, 15:09:00
Was het maar zo simpel.
Bij een evenment ,met enkele tienduizenden bezoekers is dat misschien een optie.
Bij kleinere evenmenten tot laten we zeggen 10000 bezoekers is dat bijna niet te doen.
Verder wat doe met deze post als het festival is afgelopen ? een halve dag erbij blijven zitten totdat iedereen zijn/haar roes heeft uitgeslapen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 7 september 2006, 16:33:40
Was het maar zo simpel.
Bij een evenment ,met enkele tienduizenden bezoekers is dat misschien een optie.
Bij kleinere evenmenten tot laten we zeggen 10000 bezoekers is dat bijna niet te doen.
Verder wat doe met deze post als het festival is afgelopen ? een halve dag erbij blijven zitten totdat iedereen zijn/haar roes heeft uitgeslapen?

Mijn ervaring is dat dat heel goed te doen is? ook bij de kleinere evenementen.  Dat is een kwestie van afspraken maken en een goede risico-inventarisatie..  
Wat doe je met de mensen die nog liggen te slapen, als het fesitval afgelopen is.? Voorzichtig  Wakker maken, na een uurtje of twee slapen zijn de meesten wel weer bij hun positieven te krijgen.. Geef ze wat 500Ml met ORS verlengde water te drinken, een paracetalmoltje erbij, een banaan om de maag te vullen en ze zijn weer ff het mannetje..  

Verder is de missie pas over als de missie over is... Het evenement kan al wel zijn activiteiten gestopt zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de geneeskundige hulpverlening over is.. Oeps, we zijn tot 12:00 uur ingehuurd, 12:02 gaan we weg ??  Zo werkt het bij ons in ieder geval niet..
Na sluitingstijd, en Na de laatste patient, pas een half uur daarna gaan we starten met opruimen. en daarna debrieven.. en daarna pas naar huis of naar de hotelkamer .


jandra2

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 7 september 2006, 18:43:23
Uiteraard ben je pas klaar als alle slachtoffers weg zijn, de post is opgeruimd, enz.
Maar een "hotel" openhouden omdat mensen geen maat weten te houden vind ik geen goed idee.
Ik denk dat je hulpverleners niet motiveert door ze "oppas" dienst te geven.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 7 september 2006, 21:59:37
Uiteraard ben je pas klaar als alle slachtoffers weg zijn, de post is opgeruimd, enz.
Maar een "hotel" openhouden omdat mensen geen maat weten te houden vind ik geen goed idee.
Ik denk dat je hulpverleners niet motiveert door ze "oppas" dienst te geven.

Ik vind dat je gelijk hebt, ik beschouw iemand die zijn roes uitslaapt niet als een patient en ik zou er het zelfde mee doen wat de SEH er (vermoedelijk)ook mee doet als deze personen zich daar melden, gewoon weer buiten de deur zetten wanneer je gecontroleerd hebt dat er niets meer aan de hand is. Tenzij je natuurlijk met de organisatie anders afgeproken hebt.... (maar dan heb je dat over jezelf afgeroepen)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 7 september 2006, 22:22:12
Ik vind dat je gelijk hebt, ik beschouw iemand die zijn roes uitslaapt niet als een patient en ik zou er het zelfde mee doen wat de SEH er (vermoedelijk)ook mee doet als deze personen zich daar melden, gewoon weer buiten de deur zetten wanneer je gecontroleerd hebt dat er niets meer aan de hand is. Tenzij je natuurlijk met de organisatie anders afgeproken hebt.... (maar dan heb je dat over jezelf afgeroepen)
Dit gebeurt veel bij de grote festivals zoals Lowlands en zwarte cross,als ze het echt niet vertrouwen wordt het persoon goed bekeken.is er niets aan de hand kunnen zijn of haar vrienden hem meenemen,naar de tent en is het weltrusten.

Op de editie van de zwarte croos van dit jaar,heb ik toch qwel een aantal personen middels ambulance het terein zien verlaten  :-\