alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 19 september 2006, 19:07:20
Het is prachtig om kritiek op anderen te hebben.. Ik heb aangegeven hoe "wij" het doen en daar krijg ik veel vragen over, en we verwennen mensen te veel... maar hoe doen anderen het ..?

De oorspronkelijke vraagsteller zit met een probleem.. Ik heb het idee dat niet veel mensen met deze problematiek te maken krijgen maar op afstand wel kritiek kunnen leveren.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #61 Gepost op: 20 september 2006, 03:44:03
Beste Peter,

ik zit vaak genoeg in deze problematiek. Ook als EHV'er sta ik regelmatig op evenementen met een dusdanig risicoprofiel (hardcore feesten e.d.). Ik wijs mensen op hun eigen verantwoordelijkheid en geef de mensen die te ver zijn gegaan (of doorgaans hun stapmaten) dan ook het advies om hun eigen nest op te zoeken. En voor mensen die verder weg zijn bestel ik gewoon de ambulance. Het is niet mijn probleem dat die mensen zo ver gaan, maar ik verleen ze wel de hulp en advies waar ze recht op hebben en daar doen ze het maar mee.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 23 september 2006, 20:05:05
En daar ben ik het helemaal mee eens! Wil je de lusten van de drug, neem dan ook de verantwoordelijkheid voor de lasten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 24 september 2006, 13:54:02
We praten niet alleen over de verantwoordelijkheid van de patient .c.q. gebruiker zelf, maar ook over de verantwoordelijkheid van de organisator.. Natuurlijk is de patient grotendeels verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.. echter als je met die instelling staat zorg te verlenen, krijg dat mensen niet in een vroegstadium hulp vragen, maar juist als het al te laat is..

Je kan niet voor elke dronkelap, die niet meer op z'n benen kan staan, die geen stapmaten heeft, een ambulance bellen, dat zou een onevenredige belasting zijn op de hulpverleningsketen.
Verder mis je een belangrijk contactmoment in de preventie sfeer (voor de volgende keren) zodat voorlichtingsbureau's alcohol en  drugs...
Misschien kan je met zo'n bureau samenwerken op zo'n feest..

Door laagdrempellige zorg te bieden, gecombineerd de juiste (niet met het vingertje omhoog/ of eigen schuld, dikke buld) houding, en met goede voorlichting voor kom je juist de excessen van alcohol en drugs.. Juist de GHOR's vragen steeds vaker dat er hulpverlening staat met een Educare opleiding.


kamphuis

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 24 september 2006, 15:09:41
Een organisatie of bedrijf dat eerste hulp verleent op feesten waarop excessief veel alcohol gedronken wordt en/of drugs gebruikt worden heeft als basis de paramedische zorg voor slachtoffers. Dat wil zeggen dat de eerstehulpverleners  moeten weten wanneer professionele hulp wel of niet noodzakelijk is (bv. een alcoholvergiftiging moeten kunnen onderscheiden van dronkenschap) en eerste hulp aan slachtoffers verlenen, al dan niet in afwachting van professionele hulpverleners. De Educare-opleiding vormt een goede basis.

Het is aan de eh-organisatie/het bedrijf om verdere faciliteiten te bieden, bijvoorbeeld de opvang van dronken mensen of het regelen van vervoer voor hen. Daarbij is het van belang dat de eerstehulpverleners getraind en competent zijn en de faciliteiten ter beschikking hebben. Echter: wanneer dergelijke faciliteiten geboden worden, draagt de eh-organisatie/het bedrijf niet alleen de zorg maar ook de verantwoordelijkheid. Een bordje: "uitslapen op eigen risico" boven de deur heeft heus geen juridische waarde.
Je zou als eh-organisatie/bedrijf ook aan preventie kunnen doen. Ik denk niet dat dat helpt. Recentelijk gaven jongeren aan dat ze de overheidscampagnes (postbus 51) goed vonden maar zich er niets van aantrekken. Bovendien slikken ze echt geen pilletje minder als iemand met een geel-rood werkpak tegen hen zegt dat het zo slecht voor ze is.

Onze EHBO-vereniging biedt bijvoorbeeld geen extra diensten aan, behalve het verlenen van eerste hulp. Wij willen niet aansprakelijk zijn voor zaken die buiten de competentie van de eerstehulpverleners liggen. Wil de organisator van een feest meer diensten, dan zal die die elders moeten inhuren.

Dat GHOR-bureau's steeds vaker hulpverleners vragen met een Educare-opleiding is regelrechte onzin.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 24 september 2006, 15:16:33
Bovendien slikken ze echt geen pilletje minder als iemand met een geel-rood werkpak tegen hen zegt dat het zo slecht voor ze is.
Waarom denk je dat we op dat soort feesten met een geel-rood werkplak werken..? of raad je maar wat ?  De gene die voorlichting geven zijn daar speciaal voor opgeleid. En lopen in kleding die aansluit bij de belevingswereld van de peergroup..

Dat GHOR-bureau's steeds vaker hulpverleners vragen met een Educare-opleiding is regelrechte onzin.
In diverse adviesen aan vergunningsverleners word dit steeds meer vermeld. Dit word aan ons door organisatoren verteld. Ik weet niet waarom jij denkt dat organisatoren daarover tegen ons zouden liegen.


kamphuis

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 24 september 2006, 22:33:23
Waarom denk je dat we op dat soort feesten met een geel-rood werkplak werken..? of raad je maar wat ?

Dat geelrode werkpak was sarcastisch, waarvoor mijn excuses. Ik zal het opnieuw formuleren:
Bovendien slikken ze echt geen pilletje minder als iemand tegen hen zegt dat het zo slecht voor ze is.

In diverse adviesen aan vergunningsverleners word dit steeds meer vermeld. Dit word aan ons door organisatoren verteld. Ik weet niet waarom jij denkt dat organisatoren daarover tegen ons zouden liegen.

Omdat het schijnbaar regelmatig gebeurt, kun je de forumgebruikers en mij vast drie voorbeelden noemen waarbij een GHOR-bureau heeft gevraagd om hulpverleners met een Educare opleiding. Het antwoord "dat is vertrouwelijke (bedrijfs-)informatie" accepteer ik niet als een antwoord.
Overigens merk ik op dat je eerst formuleerde dat de GHOR's er om vroegen en nu dat ze het advies geven, hetgeen een wezenlijk verschil is (dwingend/adviserend).

En voordat iemand nu gaat zeggen dat ik weer eens te ver ga met mijn vragen en te hard tegen Adema in ga: ik kan er niet tegen als er onjuiste informatie gepubliceerd wordt als zijnde de waarheid. Binnenkort zal ik op Peter's ILS-verhaal reageren in de discussie over zijn stokpaardje: ILS. Als ik mijn mening geef dan zal ik dat erbij zetten en die niet onderbouwen met oncontroleerbare of onjuiste gegevens.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 25 september 2006, 09:52:43
Dat geelrode werkpak was sarcastisch, waarvoor mijn excuses. Ik zal het opnieuw formuleren:
Bovendien slikken ze echt geen pilletje minder als iemand tegen hen zegt dat het zo slecht voor ze is.

Omdat het schijnbaar regelmatig gebeurt, kun je de forumgebruikers en mij vast drie voorbeelden noemen waarbij een GHOR-bureau heeft gevraagd om hulpverleners met een Educare opleiding. Het antwoord "dat is vertrouwelijke (bedrijfs-)informatie" accepteer ik niet als een antwoord.
Overigens merk ik op dat je eerst formuleerde dat de GHOR's er om vroegen en nu dat ze het advies geven, hetgeen een wezenlijk verschil is (dwingend/adviserend).

En voordat iemand nu gaat zeggen dat ik weer eens te ver ga met mijn vragen en te hard tegen Adema in ga: ik kan er niet tegen als er onjuiste informatie gepubliceerd wordt als zijnde de waarheid. Binnenkort zal ik op Peter's ILS-verhaal reageren in de discussie over zijn stokpaardje: ILS. Als ik mijn mening geef dan zal ik dat erbij zetten en die niet onderbouwen met oncontroleerbare of onjuiste gegevens.

Doe lekker je best.. Je kan met de informatie die ik verstrek doen wat je wilt.. en als jij meent daar hard tegen in te moeten gaan.. Maar ondertussen met je bedrijfje wel met die informatie lekker aan de haal gaat. moet je dat lekker zelf weten..   Over suggestief gesproken..
Doe lekker je onderzoek.. geef je mening..  !!  En als jou missie is om ondergetekende af te zeiken.. leef je lekker uit..

Oow paar voorbeelden, GHOR Haaglanden, GHOR Brabant, GHOR Flevoland, GHOR Amsterdam...  Ach je bent zelf blijkbaar heel goed in de materie onderlegt.. Je weet zelf wel waar de grote (dance)feesten worden georganiseerd..


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #68 Gepost op: 25 september 2006, 12:22:30
Alcoholgebruik/ misbruik is een groot probleem, dat een zware last legt op de ambulancehulpverlening. Ondergekotste ambulances, ruzies, agressief gedrag.

De moeilijkheid is dat de lijn van een roes uitslapen naar diepe bewusteloosheid door intoxicatie een glooiende lijn is, waarbij de geconsumeerde hoeveelheid alcohol niet maatgevend is.

Hoe moet er gehandeld worden? Er dreigt immers altijd het gevaar dat er iets anders aan de hand is of dat de alcohol het onderliggende lijden maskeert.
Ook kan het voorkomen dat iemand in een alcoholroes niet op de gebruikelijke (pijn)prikkels reageert.

Los van al deze problematiek: personen die alcohol gebruiken zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag! Indien daar een medisch probleem uit voortvloeit, dan is de hulpverlener verantwoordelijk voor de opvang en verzorging daarvan.
Een persoon die beschonken is en zijn roes moet uitslapen is geen medisch probleem, maar een sociaal/maatschappelijk probleem: waar moet deze persoon heen, wie vangt hem op, wie betaald de kosten.

Het devies is: de familie. Een roes uitslapen gebeurt thuis of bij bekenden, kennissen of wie dan ook. Uiteraard geef je adviezen mee waar men op moet letten.
Het punt is dat je het probleem van een ander niet tot jou probleem moet maken.
De optie om een ambulance te bellen als er geen opvang is, is het verschuiven van het probleem. Bovendien wordt deze ambulance dan uit de paraatheid gehaald.
De optie om de politie te bellen is ook geen optie: een dronken persoon hoort niet in een politiecel (belasting personeel).

Dat je als hulpverlenende instantie hulp bied in de vorm van slaapplaatsen is een prima alternatief. Graag zelfs, dat scheelt ons een hoop werk. Het is van groot belang dat iemand in een rustige ambiance kan uitslapen. Het is niet voor niets dat bij dance evenementen een chill-room is.
Maar aan de andere kant: iemand die zich niet lekker voelt helpen met een paracetamolletje en OGS, zodat hij zich even later weer te barsten kan zuipen is m.i. ook geen optie. Zorg liever dat zo iemand naar huis wordt afgevoerd. Dan kan hij niet meer voor de tweede maal een probleem veroorzaken.

Om op de vraag van jandra2 terug te komen: probeer familie of bekenden te bellen/ bereiken, draag de dronkaard over en leg daarmee de verantwoording waar deze hoort.
VSAZ ambulancezorg


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #69 Gepost op: 25 september 2006, 12:33:09
Alcoholgebruik/ misbruik is een groot probleem, dat een zware last legt op de ambulancehulpverlening. Ondergekotste ambulances, ruzies, agressief gedrag.
blablabla helpen met een paracetamolletje en OGS,  blablabla


Sorry, slip of the tongue, what is on a man's mind, etcetera.

Natuurlijk bedoel ik ORS
VSAZ ambulancezorg