Mijn rol(len) in de hulpverleningsketen

Auteur Topic: Mijn rol(len) in de hulpverleningsketen  (gelezen 3043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 6 september 2006, 17:11:23
Op het ambulance deel loopt een topic over de verschillen tussen de nederlandse en belgische ambulancediensten.
Het lijkt mij dat veel mensen onvoldoende weten welke rollen de diverse hulpverleners in de de hulpverleningsketen spelen

Vandaar mijn vraag, welke rol(len) de leden van dit forum in de hulpverleningsketen spelen en welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ze hebben.

We moeten wel voorkomen dat er discussies ontstaan over de rol van anderen.

Dus de elke posting begint met ik .... en wat je verder schrijft is een gegeven dat als zodanig niet ter discussie staat.




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2006, 02:09:29
Op het ambulance deel loopt een topic over de verschillen tussen de nederlandse en belgische ambulancediensten.
Het lijkt mij dat veel mensen onvoldoende weten welke rollen de diverse hulpverleners in de de hulpverleningsketen spelen


Ik neem aan dat je met je laatste zin de mensen hier op 't forum bedoelt ?

Want de collega's in de grensstreek (zowel aan NL als BE zijde) weten normaal wel hoe het zit in de buurtlanden aangezien ze daar nog wel eens kunnen komen en/of assistentie uit die regio's kunnen verwachten dus die informatie is bij de betreffende hulpverleners wel bekend.

Maar doel je met "diverse hulpverleners in de de hulpverleningsketen" alleen op ambu personeel, of ook op de andere kleuren ?
De verschillen op ambu gebied zijn al vaker op 't forum voorbij gekomen, waaronder enkele malen door ondergetekende uitgelegd.

Misschien dat je je post 'n beetje kan verduidelijken ?


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2006, 13:50:14
Zal ik Bianca dan maar beginnen ::)

Ik ben ehbo`er bij het rode kruis en draai veel ehbo diensten. Ook ben ik sigma lid bij de geneeskundige combinatie Drenthe hierbij help je de ambulance teams of mmt met het verzorgen en opvangen van de slachtoffers. We doen alles in opdracht en onder verantwoording van mmt of ambu, behalve het opzetten en inrichten van onze sigma tent met de bijbehorende verwarming en aggregaat. We zijn dus gewone ehbo `ers die een epparte opleiding hebben gehad de HOC opleiding.
Tevens ben ik Lotus slachtoffer waarbij ik patient speel bij verschillende hulpdiensten van ehbo clubs tot grote rampen oefeningen.



Arend is net als ik ehbo er bij het rode kruis en lid van de GE (geneeskundige eenheid Drenthe. Hij heeft er nog de functie van plv hoofd geneeskundige eenheid bij waarbij hij de indelingen doet van mensen bij oefeningen en aanverwante zaken.
Ook is hij een van de teamleiders van onze GE.
Het is voor ons allebei een uit de hand gelopen ehbo hobby maar wel eentje waar we als vrijwilligers veel plezier aan beleven.

groetjes Bianca en Arend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2006, 17:55:58
Misschien dat je je post 'n beetje kan verduidelijken ?

Ik heb, mede door jouw mailtje, het besef gekregen dat mijn doelstelling niet gehaald kan worden.
Wat ik eigenlijk wilde is een verzameling functieprofielen die samen het beeld kunnen vormen wat elke hulpverlener binnen de hulpverleningsketen doet.

Ik heb er een voorbeeld  bij gedaan

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Brilsmurf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • NRK
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2006, 14:30:25
Ik ben verbindelaar bij het Rode Kruis
Rode Kruis Utrecht Midden


Sunflower

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2006, 22:38:05
Op het ambulance deel loopt een topic over de verschillen tussen de nederlandse en belgische ambulancediensten.
Het lijkt mij dat veel mensen onvoldoende weten welke rollen de diverse hulpverleners in de de hulpverleningsketen spelen

Vandaar mijn vraag, welke rol(len) de leden van dit forum in de hulpverleningsketen spelen en welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ze hebben.

We moeten wel voorkomen dat er discussies ontstaan over de rol van anderen.

Dus de elke posting begint met ik .... en wat je verder schrijft is een gegeven dat als zodanig niet ter discussie staat.  
 


Misschien kan er ook nog aan toegevoegd worden aan welke eisen je moet voldoen voordat je die rol mag opnemen (opleiding/ervaring/...)

Een heel mooi en leerzaam idee, trouwens. :)


Siegie

  • Ambulancier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2006, 19:10:48
Het Belgisch systeem is zo verschillend bij de Nederlandse dat ik kan geloven als je zo aan de grens werkt dat soms dat rare situatie's kan leiden, ikzelf ondervond dat toen we met Het Vlaamse Kruis te gast waren als EHBO post op Rescue Vlissingen .

Wij als Ambulancier dienen op eigen initiatief zuurstof toe aan de patient idie daar nood aan heeft in Vlissingen mocht deze zeker niet gebeuren door ons niet daar ik daar een probleem mee heb hoor .

Dus kan ik me wel voorstellen dat er nog bepaalde zaken kunnen en juist niet kunnen over elkaars grens.

1 oplossing een Europese regelmentering vaan alle Ambulance en eerste hulp diensten.

Vele groeten  :D
Siegie
Ambulancier ambulancedienst Turnhout