stabiele zijligging

Auteur Topic: stabiele zijligging  (gelezen 20320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2006, 23:21:17
Hoe bepaal je een goede basis?  ;)

Waarom zou de logroll (een redelijk simpele handeling) niet in de basis-ehbo passen?

Ik ga er vanuit dat de colleges van deskundigen weten waar ze het over hebben.


kamphuis

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2006, 23:47:04
Ik heb het boekje 'van gediplomeerd tot geoefend ehbo-er' uitgeleend en kan het nu niet inzien. Staat daar niet de log-roll in? Dit boekje behoort nog steeds tot de officiële lesstof va het OK (tenminste tot en met vorig seizoen).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 26 september 2006, 10:53:06
Probleem met de log-roll is dat een zeer geoefend persoon het hoofd in tractie en manueel gefixeerd moet houden... Dat is zo lastig blijkbaar, dat ze er voor kiezen om het dan maar helemaal niet te leren. Tja...
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 26 september 2006, 15:34:35
Ik ga er vanuit dat de colleges van deskundigen weten waar ze het over hebben.




Ergens vanuit gaan is vaak de oorzaak van menselijk falen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 26 september 2006, 15:45:03
Oh ja... "presumption is the mother of all fuck-ups..."
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 26 september 2006, 21:18:48
Ergens vanuit gaan is vaak de oorzaak van menselijk falen.

Twijfelen aan de competentie van gekwalificeerde deskundigen omdat ze een andere mening zijn is vaak een uiting van .........


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 26 september 2006, 21:26:32
Twijfelen aan de competentie van gekwalificeerde deskundigen omdat ze een andere mening hebben is vaak een uiting van .........  
Vul eens aan, ik snap hem niet.  ::)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 26 september 2006, 23:30:25
Twijfelen aan de competentie van gekwalificeerde deskundigen omdat ze een andere mening zijn is vaak een uiting van .........  
Als een blind schaap achter de kudde aanlopen is een uiting van.......

Serieus: je kunt uiteraard te ver gaan, maar zelf denken en iedeeen opperen is toch echt niet verkeerd.
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 27 september 2006, 20:12:57
Serieus: je kunt uiteraard te ver gaan, maar zelf denken en iedeeen opperen is toch echt niet verkeerd.

Ik ben serieus, maar als je denk dat de EHBO uitgekleed wordt moet je de deifinities uit het boekje er eens op na lezen.

Een slachtoffer is iemand die een acuut optredende, al of niet levensbedreigende, stoornis in zijn lichamelijke of geestelijke gezondheidstoestand heeft en naar het oordeel van mensen in zijn omgeving hulp nodig heeft

EH is de noodzakelijke hulp die - al of niet in afwachting van de georganiseerde professionele hulp - naar het oordeel van de eerste hulpverlener aan een slachtoffer moet worden verleend op een wijze die aansluit bij de professionele hulpverlening

oftewel je moet niet blind het boekje volgen, maar je moet zelf denken en proberen de juiste keuzes in het belang van slachtoffer maken.

Dat is heel wat meer dan het opgelegd pandoer en verder niets cultuur van de drukken voor de 23ste.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 27 september 2006, 21:15:22
Ik heb woensdag de nieuwe stabiele zijligging gehad,en ik vind hem vrij beroerd liggen.

Als vrouw zijnde zit er het een en ander in de weg om zo dubbelgevouwen te worden met je armen...  :-X

En het hoger leggen van het been werkt daar ook nog eens negatief aan mee,die leg ik nu dus wel hoger,maar schuif hem meer naar het lichaam.

als je dat vergelijkt met de vorige variant, dan zie je de volgende verschillen:
de onderliggende arm ligt op dezelfde manier, alleen de onderarm is omhoog gelegd.
daardoor wordt de benodigde ruimte beperkt.

De elleboog van de bovenste arm ligt op de onderliggende onderarm. daardoor rolt de rug net iets minder door.
 
het bovenliggende been ligt op dezelfde manier, het onderbeen ligt evenwijdig aan het onderliggende been.
hoe haakser het bovenbeen op het lichaam staat hoe minder ver de rug zal doorrollen

Zelf heb ik het niet als onaangenamer ervaren, maar dat kan ook persoonsgebonden zijn