GHOR-bureau's en (dance-)feesten

Auteur Topic: GHOR-bureau's en (dance-)feesten  (gelezen 10690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #10 Gepost op: 18 december 2006, 11:52:29
Ik denk dat je EHBO-diensten en EMS niet echt kan vergelijken (als ik de site van beide bekijk).
EHBO-diensten zijn meer op BLS gericht met eventueel zuurstof en een AED terwijl EMS met een volledige ALS (advanced life support) team klaarstaat met uitrusting. m.a.w. een manuele defibrillator, infuus therapie en medicatie zodat er direct op ALS niveau kan worden behandeld.

Ik weet dat Educare ook op ALS niveau hulpverleend. EMS en Educare hebben (volgens hun site) ook een soort samenwerking.

Over IKRIS heb ik geen info, misschien heb je een site o.i.d.?

Altijd leuk om rond te kijken in hulpverlenersland


duco

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 december 2006, 16:29:44
sinds kort heeft EHBo-diensten Nederland een eigen ambulance compleet met ALS apparatuur. Dit is echter nog niet op de site aangepast. Ik denk echter als je met ALS of BLS-schema's moet gaan beginnen bij een slachtoffer, dat als eerste de CPA gebeld mag worden voor het insturen van dit slachtoffer. Een slachtoffer wat een dusdanige verwonding heeft, haalt de capaciteit van de post enorm omlaag, en zal betere zorg krijgen op de SEH.

In hoeverre maakt het dan uit of je ALS of BLS begint? er vanuitgaand dat een ambu binnen 15 min ter plaatse is. (feesten zijn doorgaans 's nachts in goed bereikbare gebieden). De handelingen die je in dat kwartier doet, zijn puur ter voorbereiding van de ambu (infuussteken, zuurstoftoedienen, vitale functies bewaken). Alleen bij acute hartritme stoornissen/arest denk ik dat je beter af bent met ALS, maar dat ben ik nog nooit op een feest tegen gekomen.

met vriendelijke groet,

lars Atema


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 18 december 2006, 17:36:08
Hebben jullie wel nagedacht over waarom er een uitgebreide eerste hulp voorziening zou moeten zijn om incidenten op dance feesten op te vangen..

Juist door goed opgeleid personeel en goede voorzieningen, (en dat staat los van extra vervoerscapaciteit en/of ALS of BLS diensten..) dat dit soort evenementen een apart incidentproces hebben..
Door dit goed te regelen, vraag je namelijk veel minder capaciteit van de reguliere hulpverleningsketen.. Dus de belasting op SEH en RAV's is veel minder..

Dat kan je niet bereiken met een plukje ehbo-ers op een feestje..  Educare in samenwerking met EMS hebben samen jarenlange ervaring in dit soort evenementen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 18 december 2006, 18:16:35
De handelsnaam IKRIS is niet geregistreed bij de Kamer van Koophandel ?

Ik ken de volgende organisatie die actief zijn op dit terrein..

Vrijwilligersorganisaties


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #14 Gepost op: 19 december 2006, 12:49:21
De handelsnaam IKRIS is niet geregistreed bij de Kamer van Koophandel ?


Volgens mij is dat niet verplicht een KvK registratie, maar wel vreemd dat je als bedrijf/stichting/vereniging in deze tijd geen eigen site hebt.

volgens mij maakt het niet uit of je een vrijwilligersorganisatie of een commercieel bedrijf bent. Het gaat er om dat je als "evenementenorganisator" het bedrijf kiest wat het beste aansluit bij jou evenement. En een vrijwilligersorganisatie is zeker niet altijd goedkoper wat mensen vaak denken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 19 december 2006, 13:14:35
Volgens mij is dat niet verplicht een KvK registratie, maar wel vreemd dat je als bedrijf/stichting/vereniging in deze tijd geen eigen site hebt.

volgens mij maakt het niet uit of je een vrijwilligersorganisatie of een commercieel bedrijf bent. Het gaat er om dat je als "evenementenorganisator" het bedrijf kiest wat het beste aansluit bij jou evenement. En een vrijwilligersorganisatie is zeker niet altijd goedkoper wat mensen vaak denken.

KvK registratie is absoluut verplicht voor verenigingen, stichtingen en bedrijven, zeker als je diensten levert..

De prijs wat een evenementenorganisator betaald is niet afhankelijk of een organisatie nu commercieel of met vrijwillig werkt.. Het is sterk afhankelijk van welke dienst men afneemt..  Als een organisatie goed toegerust is, met apparatuur, voertuigen, AED's en zuurstof en met goed opgeleid personeel werkt heeft dat een meerwaarde waarvoor de klant bereid is te betalen..

Of een medewerker word betaald of niet staat daar los van.. Een stichting mag niet het doel hebben om winst te maken.. en hebben vaak andere doelstellingen te halen.. Een bedrijf die uitsluitend evenementenhulpverlening levert, kan zich daar in tegen helemaal op die tak gaan richten..