Vrouw overlijdt na brand in ziekenhuis - Almelo 28-09-2006

Auteur Topic: Vrouw overlijdt na brand in ziekenhuis - Almelo 28-09-2006  (gelezen 36997 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2006, 19:13:16
Ik denk dat door de zuurstof de brand zich zo exolosief heeft kunnen uitbreiden,  als het anestestasieapparaat gaat branden zal er een rechtstreekse flow van zuurstof vanuit de zuurstofopslag plaatsvinden de brand in, waardoor de brand zich exponentieel ontwikkeld.... maar das mijn idee, ik ben geen forensisch technisch figuur......
Je slaat toch voor een groot deel de spijker op de kop ;)


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2006, 21:10:52
de BHV'er die besloot tot ontruiming schijnt bij de vrijwillige brandweer te werken en was in een OK daar naast aan het werk... zij heeft ook proberen te blussen wat ik gehoort heb...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 30 september 2006, 12:03:32
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=762357/sc=c47ae5

   
Inspectie onderzoekt incident operatiekamer
Gepubliceerd op zaterdag 30 september 2006
DEN HAAG (ANP) - De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft een onderzoek ingesteld naar de brand waardoor donderdag een vrouw in een operatiekamer van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo om het leven kwam. Een woordvoerder van de inspectie zei dat zaterdag naar aanleiding van een bericht in het AD.

Zij wil weten wat er is gebeurd en gaat na of het risico bestaat dat soortgelijke incidenten in andere ziekenhuizen voorkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 30 september 2006, 12:13:33
http://www.ad.nl/buitenland/article671570.ece

Jaarlijks 100 OK-branden in VS

Cijfers uit de Verenigde Staten laten zien hoe zeldzaam branden in operatiekamers zijn.
Bij de 45 miljoen operaties die daar jaarlijks worden uitgevoerd, ontstaan naar schatting honderd branden. Hooguit twee daarvan hebben een dodelijke afloop.

Toch heeft het voorkomen van brandgevaarlijke situaties in ziekenhuizen topprioriteit in Amerika. Een grote beroepsorganisatie van operatieverpleegkundigen in het land publiceert al jaren richtlijnen en protocollen waarin uitgebreide voorschriften worden gegeven voor preventie.

Die aandacht zal ook te maken hebben met het gegeven dat Amerikanen sneller geneigd zijn ziekenhuizen aan te klagen.

Voor zover bekend heeft in de Verenigde Staten tot nu toe één patiënt een letselschadezaak gewonnen rond brand in de operatiekamer.

Tijdens een ingreep vatte het afdekmateriaal vlam, waardoor de patiënt lichte brandwonden opliep. De fabrikant van dat materiaal moest uiteindelijk 375.000 dollar aan schadevergoeding betalen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 30 september 2006, 13:25:42
Volgens mijn informatie zijn de zuurstof aansluitingen in een ziekenhuis is op een leiding aangesloten met middendruk (8bar), daarop worden diverse reduceren aangesloten. Die van 8bar naar een flow aansluiting komen. Dit geld in principe  ook bij andere medische gassen waarin zuurstof een groot aandeel heeft..
Als er met die aansluitingen op de zuil iets mis is of misgaat van kleine lekkage, tot stevigere lekkage krijg je een stevig gesis..  Defecten kunnen diverse oorzaken hebben van O-ring die kapot gaat , te veel druk op de leiding, reduceer niet goed aangesloten of niet geborgd. (er kunnen heel veel oorzaken zijn, wat de oorzaak is moet dus nog onderzocht worden.)

Een zuurstof lekkage  of zuurstof verzadiging van bijvoorbeeld de afdekdoeken heeft maar een hele kleine onstekingsbron nodig om een zeer intensieve steekvlam te hebben met een enorme hitte..  Het activeren van een kleine electrische bron, kan al voldoende zijn. Dat kan dus in luttele seconden gebeuren..

Als dat vlak bij het hoofd van het slachtoffer begint, en daar ligt ook de afstandbediening en de rest van de materialen om de tafel te ontgrendelen kan je er dus niet bij.. Dus dat gaat dus in luttele seconden.
Als de lekkage lang niet opgemerkt word is de zuurstof concentratie in de hele ruimte er hoog en dan staat de hele ruimte direct in lichte laaien..

Het moet een enorme nachtmerrie zijn als je dat overkomt..  Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte..


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #25 Gepost op: 30 september 2006, 23:05:43
Bij kennis maar versufd zijn
Vastgebonden liggen en niet weg kunnen
Mensen die de zorg over je hebben kunnen je niet meer helpen.
Ziekenhuis-personeel loopt weg en komt niet meer terug.
De vlammen steeds verder op je af zien komen
Door een ware hel van onmenselijke pijn gaan
En uiteindelijk levend verbranden

Een ergere dood kun je je haast niet voorstellen, een waargebeurde nachtmerrie. Ik leef enorm mee met de nabestaanden van het slachtoffer. Maar ik heb vooral ook diep respect voor de direct betrokkenen die dadelijk wel weer op diezelfde OK hun werk moeten uitvoeren. En elke keer weer worden ze herinnerd aan bovenstaande.

:(:(:(:(:(:(:(
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2006, 18:03:48
Bij kennis maar versufd zijn
Vastgebonden liggen en niet weg kunnen
Mensen die de zorg over je hebben kunnen je niet meer helpen.
Ziekenhuis-personeel loopt weg en komt niet meer terug.
De vlammen steeds verder op je af zien komen
Door een ware hel van onmenselijke pijn gaan
En uiteindelijk levend verbranden

Een ergere dood kun je je haast niet voorstellen, een waargebeurde nachtmerrie. Ik leef enorm mee met de nabestaanden van het slachtoffer. Maar ik heb vooral ook diep respect voor de direct betrokkenen die dadelijk wel weer op diezelfde OK hun werk moeten uitvoeren. En elke keer weer worden ze herinnerd aan bovenstaande.

:(:(:(:(:(:(:(

tijdens de reddings poging gaf de vrouw al geen tekenen van leven meer.... voor zover ik begrpene heb


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2006, 22:02:16
Personeel Twenteborg naar Hengelo

De Ziekenhuisgroep Twente heeft operatiepersoneel van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo overgeplaatst naar het ziekenhuis in Hengelo.

De operatiekamers in Almelo blijven voorlopig buiten gebruik na de brand, waarbij donderdag een patiente om het leven kwam. Spoedoperaties worden nu in Hengelo gedaan en geplande operaties in het Twenteborg Ziekenhuis zijn afgezegd. Het Twenteborg ziekenhuis wil de operatiekamers in overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg weer openen als er meer bekend is over de oorzaak van de brand.

Ben benieuwd wanneer Almelo weer gaat opereren


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2006, 23:59:41
   OK Almelo mag weer open

De afgebrande operatiekamer van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo is door justitie vrijgegeven. De technische recherche heeft het onderzoek in de OK afgerond. Het ziekenhuis kan nu beginnen met schoonmaken maar doet dat niet. De OK blijft voorlopig zo voor de rouwverwerking van het personeel. Bij de brand vorige week donderdag kwam een patiënte op de operatietafel om het leven. In het ziekenhuis worden nog geen operaties verricht. Het Twenteborg wil eerst de resultaten van het onderzoek van de inspectie voor de gezondheidszorg en het eigen onderzoek naar de brand en de veiligheid van de apparatuur afwachten. Justitie onderzoekt of iemand verantwoordelijk is voor de brand en de dood van de vrouw.


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2006, 00:00:31
   Minuut stilte ziekenhuis Almelo

Het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo houdt woensdagmiddag een minuut stilte. Woensdag is de uitvaart van de vrouw die vorige week omkwam bij de brand in een operatiekamer. Het ziekenhuis heeft in overleg met de familie besloten behalve de minuut stilte ook de vlag half stok te hangen. Daarnaast krijgen ziekenhuismedewerkers de gelegenheid een condoleanceregister te tekenen.