Taak van politie, toch?

Auteur Topic: Taak van politie, toch?  (gelezen 14068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 1 oktober 2006, 18:14:35
Hallo,

Ik heb even het volgende. Ik reed met de auto vanmiddag over de A16 richting Breda. Net over de moerdijkbrug ging iedereen onverwacht in de ankers.
Wat bleek, er stond een verkeersregelaar voor zijn motor op de rechter rijstrook en hevig gebarend het overige verkeer een baantje op te schuiven.
Op de rechter rijstrook reed een stoet vrachtwagens met daarin mensen met een handicap, wat overigens een leuk en goed plan is.
Maar de begeleiding was niet slim bezig. De man had alleen een oranje hesje aan, en dat was het. Ik dacht nog, die man is een beetje levensmoe ofzo. De A16 is niet bepaald een rustig weggetje, en daar ga je niet in je uppie stilstaan op de rechter rijstrook met minimale beveiliging. Dit lijkt me toch meer een taak voor de profs, de politie dus.

Grt Rob




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:22:52
Hallo,

Ik heb even het volgende. Ik reed met de auto vanmiddag over de A16 richting Breda. Net over de moerdijkbrug ging iedereen onverwacht in de ankers.
Wat bleek, er stond een verkeersregelaar voor zijn motor op de rechter rijstrook en hevig gebarend het overige verkeer een baantje op te schuiven.
Op de rechter rijstrook reed een stoet vrachtwagens met daarin mensen met een handicap, wat overigens een leuk en goed plan is.
Maar de begeleiding was niet slim bezig. De man had alleen een oranje hesje aan, en dat was het. Ik dacht nog, die man is een beetje levensmoe ofzo. De A16 is niet bepaald een rustig weggetje, en daar ga je niet in je uppie stilstaan op de rechter rijstrook met minimale beveiliging. Dit lijkt me toch meer een taak voor de profs, de politie dus.

Grt Rob
De profs zijn de verkeersbegeleiders die dit als dagelijks werk hebben..... de politie heeft volgens mij wel betere dingen te doen.... niet dat het niet lovenswaardig en leuk is enzo... maar is geen politietaak perse....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2006, 20:42:52
De profs zijn de verkeersbegeleiders die dit als dagelijks werk hebben..... de politie heeft volgens mij wel betere dingen te doen.... niet dat het niet lovenswaardig en leuk is enzo... maar is geen politietaak perse....

Laat ik voorop stellen dat ik er niet bij geweest ben en dus ook niet kan oordelen.... maar...

een echte verkeersbegeleider heeft altijd een opvallend voertuig bij zich die hij ook gebruikt als dwangmiddel/markering/obstakel voor het achteropkomend verkeer. En als het géén officiele begeleider was en ze rijden hem aan stukken heeft de politie er die middag weer een oneerbare taak bij om het ff aan de deur te gaan vertellen... :|


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2006, 20:49:02
Laat ik voorop stellen dat ik er niet bij geweest ben en dus ook niet kan oordelen.... maar...

een echte verkeersbegeleider heeft altijd een opvallend voertuig bij zich die hij ook gebruikt als dwangmiddel/markering/obstakel voor het achteropkomend verkeer. En als het géén officiele begeleider was en ze rijden hem aan stukken heeft de politie er die middag weer een oneerbare taak bij om het ff aan de deur te gaan vertellen... :|

Het was in ieder geval iemand die niet heel erg veel tijd besteedt heeft aan het nadenken over waar hij mee bezig was.... En inderdaad, een gemiddelde verkeersbegeleiding zit vol met oranje zwaai/flits/draai/knipperverlichting.... en dan nog zul je die mannen niet stil zien staan op de snelweg....

Dat het inderdaad als het fout gaat wel weer politiewerk wordt heb je ook weer gelijk in.... dit lijkt op iets dat door goedwillende mensen georganiseerd is, op zich niets mis mee, maar tussen goede wil en goede afspraken en regelingen zit meestal nogal een stukje ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2006, 17:10:25
Als er goede afspraken worden gemaakt moet dit geen probleem zijn.... ik denk dat we er gewoon aan moeten gaan wennen dat er steeds meer particulieren komen die zulk soort taken dagelijks doen en dus ook deze taken van de politie gaan overnemen, wat eigenlijk alleen maar praktisch is, want op deze manier kunnen de dienders zich bezig houden met 'echt' politiewerk.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2006, 07:48:51
Als er goede afspraken worden gemaakt moet dit geen probleem zijn.... ik denk dat we er gewoon aan moeten gaan wennen dat er steeds meer particulieren komen die zulk soort taken dagelijks doen en dus ook deze taken van de politie gaan overnemen, wat eigenlijk alleen maar praktisch is, want op deze manier kunnen de dienders zich bezig houden met 'echt' politiewerk.



toch vind ik dat er (zeker in een dergelijke situatie) wel een verplichting mag zijn eerst een cursus gevolgd te hebben tot verkeersdinges. zeker de persoon in situatie hierboven heeft waarschijnlijk geen cursus gehad anders zou hij/zij wel meer voorzorgsmaatregelen hebben genomen etc.
Politie Aspirant niveau 4


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2006, 08:00:02
Als hij een hesje droeg met "VERKEERSREGELAAR" erop, is hij waarschijnlijk bevoegd en opgeleid om het verkeer te regelen (als bestuurder moet je dus ook zijn aanwijzingen opvolgen!). Dat hij de opgedane kennis kennelijk niet al te handig toepast (op z'n zachtst gezegd), is een tweede. Ook is natuurlijk mogelijk dat hij "illegaal" dat hesje draagt.
greetz,  Enrique


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2006, 09:57:49
Wat betreft dat hesje met daarop de tekst "VERKEERSREGELAAR"
Het fenomeen verkeersregelaar bestaat in Nederland nu een aantal jaren, maar je hebt verkeersregelaars en je hebt verkeersregelaars. Deze verkeersregelaar is o.a. in het leven geroepen om de politie te ontlasten van bepaalde taken.
Denk hierbij aan optochten, evenementen e.d.
Op dit moment zijn er 3 categoriën verkeersregelaars:
1. Evenementenregelaars (Deze hebben een korte instructie gehad van Politie en mogen alleen onder direct politietoezicht optreden tijdens 1 bepaald evenement)
2. Verkeersregelaars met bevoegdheid tot het geven van STOP en Oprijteken (Deze hebben een iets uitgebreidere instructie gehad en mogen ten alle tijde een STOP of Oprijteken geven. Onder toezicht van een volledig bevoegd verkeersregelaar of politieagent mogen zij volledige verkeersregelende taken uitvoeren)
3. Volledig bevoegd verkeersregelaar (Deze heeft volledige bevoegdheid om op plaatsen waar dat nodig is (eventueel moet hiervoor een vergunning afgegeven zijn) het verkeer te regelen)

Op het moment dat een van bovenstaande verkeersregelaars een verkeersdeelnemen een Stopteken of andere aanwijzing geeft is de verkeersdeelnemer verplicht hieraan gehoor te geven. Het negeren van een aanwijzing van een verkeersregelaar is namelijk (net zoals het negeren van een aanwijzing van een politieagent) een verkeersovertreding en hiervoor kan achteraf door de politie een sanctie opgelegd worden.

Daarnaast is er ook nog zoiets als een transportbegeleider, deze mensen mogen de zogenaamde Uitzonderlijke Transporten/ Convoi Exeptionel begeleiden. Dit wordt meestal gedaan samen met beroepsmatige verkeersregelaars.

Om nu even terug te komen op het voorval met onze motorbegeleider.
Voor het begeleiden van een dergelijk transport moet de Verkeersregelaar volledig bevoegd zijn of op zijn minst onder toezicht staan van een volledig bevoegd verkeersregelaar. Daarnaast moet het begeleidingsvoeruig aan bepaalde eisen voldoen. Sowieso lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een motor mag dienen als buffervoertuig (laatste voertuig) bij een dergelijk langzaam transport.
Hierbij lijkt mij een auto/busje met daarop een Traffic Advisor (oranje lichtbalk die van links naar rechts of andersom knippert) een betere oplossing.
Voor begeleiding met motor moet de verkeersregelaar in kwestie ook nog eens een aanvullende opleiding gehad hebben.

Hopende hiermee het een en ander duidelijk gemaakt te hebben.
Servo Per Amikeco


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2006, 10:47:46
Citaat van: www.verkeersregelaars.org
- Landelijk werkzame verkeersregelaars. Deze landelijk optredende verkeersregelaars zijn voornamelijk transportbegeleiders. Zij mogen voor de uitoefening van hun taak slechts worden ingezet voor het begeleiden van exceptionele transporten. Zij rijden in herkenbare gele begeleidingsvoertuigen (foto voertuig EPB).

- Personen die voor de uitoefening van hun beroep verkeersregelende taken verrichten. Denk hierbij aan wegwerkers, brandweerlieden e.d.. De betrokken korpschef moet het verrichten van die taken als een onderdeel van hun hoofdwerkzaamheden beschouwen. Die taken moeten nauw verband houden met de uitoefening van de hoofdwerkzaamheden. Dit worden de permanente verkeersregelaars genoemd.

- Personen die bij evenementen eenvoudige verkeersregelende taken verrichten ter ontlasting van de politie. Dit worden evenementenregelaars genoemd.

Precies wat masterblas zegt dus ;)

Hier een hele sloot van die convoi exceptionel voertuigen: http://www.janvanwees.nl/Escort%20car%60s/escort.htm
Zitten hele mooie bij :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2006, 15:47:13
Leuke site, onze Vitara van Traffic Safety Limburg staat er ook bij :P echter nu uitgerust met Traffic Advisor en Dashvisor :p

Overigens staan er hier een heleboel voertuigen bij die niet aan de richtlijnen voldoen qua kleurstelling en striping!!!
Servo Per Amikeco