Taak van politie, toch?

Auteur Topic: Taak van politie, toch?  (gelezen 14024 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2006, 16:39:50
Iets wat ik zelf wel interessant vind om te weten, na het bekijken van al die leuke plaatjes.
Wat ZIJN de richtlijnen voor wat betreft striping en kleurstelling, en hoe bindend is een richtlijn? Is er qua signalisering dan ook een richtlijn bijvoorbeeld??


Groet
René
(zwaailichtverzamelaar.. 85 zwaailichtbalken en het nodige extra's maar altijd geďnteresseerd om te verzameling aan te vullen met wat er beschikbaar zou zijn ;))


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #11 Gepost op: 4 oktober 2006, 18:03:52
Iets wat ik zelf wel interessant vind om te weten, na het bekijken van al die leuke plaatjes.
Wat ZIJN de richtlijnen voor wat betreft striping en kleurstelling, en hoe bindend is een richtlijn? Is er qua signalisering dan ook een richtlijn bijvoorbeeld??

er staan er ook een hoop bij die niet binnen nederland rijden he :)
Politie Aspirant niveau 4


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 oktober 2006, 18:05:35
Dat snap ik ;) Ik vroeg het ook naar aanleiding van het bericht van Masterblas


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2006, 19:45:54
Ik open over de voertuigen even een topicje in het daarvoor bestemde board ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2006, 19:59:26
Ik open over de voertuigen even een topicje in het daarvoor bestemde board ;)

zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14485.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2006, 22:56:31
Nou nog een keer voor de duidelijkheid. Deze man had een oranje hesje of erverkeersregelaar op stond was in de verbazing en schrik niet opgemerkt. Hij stond 50 mtr voor zijn motor als buffer om het verkeer een baan op te laten schuiven. De motor was ook een gewone consumenten-motor zonder zwaailicht en reflectie.
Het ging voormij al bijna fout door diverse andere voertuigen, en ik was ook zeer verrast door deze man.
Kortom het was levens en levens gevaarijk hoe deze man handelde.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2006, 00:38:38
Nou nog een keer voor de duidelijkheid. Deze man had een oranje hesje of erverkeersregelaar op stond was in de verbazing en schrik niet opgemerkt. Hij stond 50 mtr voor zijn motor als buffer om het verkeer een baan op te laten schuiven. De motor was ook een gewone consumenten-motor zonder zwaailicht en reflectie.
Het ging voormij al bijna fout door diverse andere voertuigen, en ik was ook zeer verrast door deze man.
Kortom het was levens en levens gevaarijk hoe deze man handelde.

als het er op stond had je het waarschijnlijk wel gezien..
ik gok gezien de omstandigheden dat het gewoon een burger betrof die niet helemaal besefte waar ie mee bezig was
Politie Aspirant niveau 4


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2006, 08:57:12
Wat betreft de richtlijnen voor de voertuigen in Nederland moet ik jullie het antwoord even verschuldigd blijven, maar ik zal even het een en ander navragen en eventueel een linkje plaatsen waar je deze kunt vinden.

Betreft onze motorrijder. Het is waarschijnlijk een goedwillende meneer geweest die een steentje wilde bijdragen aan het "evenement", maar niet helemaal op de hoogte was betreft regelgeving en zich niet realiserend dat het levensgevaarlijk is wat hij aan het doen was. Een buffervoertuig dient om aan te geven dat er iets aan de hand is, enige toeters en bellen (lees optische waarschuwingsmiddelen zoals striping en oranje verlichting) zijn dus wel wenselijk. Daarnaast dient het buffervoertuig ook nog eens als afschermmiddel tussen bijv. ongeval en opkomende verkeer.
De richtlijnen hiervoor conform het Incident Management (protocol dat gebruikt wordt door Politie, Ambulance, Brandweer, RWS, Bergers en overige hulpverleners bij calamiteiten op provinciale en autosnelwegen) is dat het eerste hulpverleningsvoertuig (dat aan richtlijnen voldoet qua toeters en bellen) dat ter plaatse is als buffer geplaats wordt op 100m van het incident. Dit voertuig dient schuin op de weg te worden gezet, met de neus richting het midden van de weg. De inzittenden dienen aan de verkeersluwe zijde uit te stappen, motor blijft lopen en dit is ook het enige voertuig waarbij het zwaailicht aan blijft. Overige hulpverleningsvoertuigen parkeren voorbij het incident in lijn met het incident De wielen dienen naar de verkeersluwe zijde gedraaid te worden (dus richting het ongeval) zodat als er onverhoopt toch iemand tegen dit voertuig aanrijdt het voertuig wegdraait richting geleiderail (vangrail) en in ieder geval niet doorschiet naar de plek waar hulpverleners aan het werk zijn.

Uiteraard komt er, afhankelijk van aard en omvang van het incident, nog meer bij kijken, maar uit bovenstaande lijkt mij duidelijk dat een motor, en zeker een particuliere motor, niet geschikt is om op autosnelwegen als buffervoertuig te dienen. Het lijk mij daarnaast ook zeer onwenselijk dat de bestuurder/verkeersregelaar plaats neemt tussen zijn motor en het opkomende verkeer. Op die manier is hij zelf namelijk de buffer als het even mis gaat.

Voor meer info over IM kun je ook een kijkje nemen op de website www.incidentmanagement.nl
Servo Per Amikeco