Verkeersregelaar voertuigen

Auteur Topic: Verkeersregelaar voertuigen  (gelezen 201565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2006, 17:01:04
Ik denk dat: "kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen" inhoudt dat voertuigen moeten voldoen aan de richtlijnen betreffende optische (en acoustisch) signalering en striping.
Indien jij je eigen auto met een oranje kleefpit wil gebruiken als buffer op het moment dat dit nodig is om de veiligheid te verhogen zal dit ook gedoogd worden, maar denk er wel aan dat als er op zo'n moment iets met jouw auto gebeurd, je verzekering weleens moeilijk zou kunnen gaan doen. Voertuigen die nl. gebruikt worden voor andere doeleinden dan het vervoer van personen of goederen vallen over het algemeen niet onder je reguliere autoverzekering.
Mij lijkt het daarom een betere optie om je auto nabij het ongeval in de berm (probeer vluchtstrook zoveel mogelijk vrij te houden voor overige hulpverleners) te plaatsen met je waarschuwingslichten en eventueel oranje pit op het dak. Dit zal overig opkomend verkeer in ieder geval iets afremmen (mensen blijven nieuwsgierig en willen kijken wat er dan aan de hand is).
Over het algemeen is de aanrijtijd van hulpverleners dusdanig kort dat er snel genoeg een voertuig arriveerd dat als buffer kan dienen. Je bent waarschijnlijk meer van dienst als je voor het arriveren van de eerste hulpdiensten al een eerste inventarisatie maakt van de gewonden en eventueel eerste hulp verlenen.
Servo Per Amikeco


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #31 Gepost op: 28 oktober 2006, 02:42:01
ik heb in een andere topic al eens verteld dat in onze regio een groep burger vrijwilligers bestaat die om een ongeval/incident te beveiligen worden opgeroepen door de meldkamer en naar plaats incident gaan en de afzetting realiseren op meerdere plaatsen.
Hiervoor zijn de mensen gedurende 1 middag opgeleid door de politie.
afzetting gebeurd met prive voertuig met een oranje zwaailamp er op, en in enkel geval op verzoek van de politie met een blauw zwaailicht (onoverzichtelijke gevaarlijke punten)
ze zijn uitgerust met maglite's met rode punt en politie hesjes, en zijn voor zowel de auto als zichzelf tijdens een inzet verzekerd door de gemeente.
doorrijders worden gemeld aan de politie die tot procesverbaal over zullen gaan.
tijdens de inzet staan ze onder verantwoording van de politie, maar zolang die nog niet aanwezig is zijn zij opzichzelf aangewezen, ook zijn ze onderling d.m.v. portofoon bereikbaar.(analoog UHF)
Nemo me impune lacessit


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #32 Gepost op: 3 november 2006, 12:20:19
Dat is idd goed mogelijk. Op deze manier is alles goed geregeld, o.a. op verzekeringsgebied en qua opleiding.
In principe is dit werk voor de wegbeheerder van RWS, maar deze kan niet vliegen en heeft ook maar 2 handen er wordt dus veelal gezocht naar alternatieven en dit is er daar blijkbaar 1 van.
Nederland (onze regering) is echter dol op regeltjes en (zoals volgens mij ook al eerder genoemd) gaat er in de loop van 2007 weer het e.e.a. veranderen op gebied van IM en Verkeersregelaars. Wordt dus weer afwachten wat er dan weer allemaal wel en niet gaat mogen (of juist niet).
Servo Per Amikeco


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #33 Gepost op: 18 november 2006, 02:29:58
ik heb in een andere topic al eens verteld dat in onze regio een groep burger vrijwilligers bestaat die om een ongeval/incident te beveiligen worden opgeroepen door de meldkamer en naar plaats incident gaan en de afzetting realiseren op meerdere plaatsen.
Hiervoor zijn de mensen gedurende 1 middag opgeleid door de politie.
afzetting gebeurd met prive voertuig met een oranje zwaailamp er op, en in enkel geval op verzoek van de politie met een blauw zwaailicht (onoverzichtelijke gevaarlijke punten)
ze zijn uitgerust met maglite's met rode punt en politie hesjes, en zijn voor zowel de auto als zichzelf tijdens een inzet verzekerd door de gemeente.
doorrijders worden gemeld aan de politie die tot procesverbaal over zullen gaan.
tijdens de inzet staan ze onder verantwoording van de politie, maar zolang die nog niet aanwezig is zijn zij opzichzelf aangewezen, ook zijn ze onderling d.m.v. portofoon bereikbaar.(analoog UHF)

Hoi Zwaailampmaker,

Ben eigenlijk wel benieuwd welke regio het is waar je het in jou verhaal over hebt.
Heb de andere topic waar je helaas geen naam van noemt nog niet kunnen vinden.

Zijn er in dit gebied zulke lange aanrijtijden ???

Wacht in spanning je antwoord af.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 4 december 2006, 14:20:26
Hoi Mensen,

Ben nieuw hier. Leuk om m'n eigen auto te zien verschijnen in een thread:)
De frontera werd gebruikt als demovoertuig en ook voor verkeersbegeleiding op afgesloten terreinen voor de VW keverclub Nederland. Inmiddels is deze wagen vervangen door een Frontera A sport met de nodige zwaailichtsystemen.

De Vista was een LED/Strobe/Halogeen combinatie:
5 strobes naar de voorzijde, 5 strobes naar de achterzijde, led knippers naar voor en achter en een en ander aan werklichten in de balk.
Z'n opvolger heeft tot nu toe alleen inbouwlampen en nog geen balk, omdat ik nog gele lenzen voor de balk zoek.

Om terug te komen op de discussie "verkeersregelaar"

Er zijn verschillende mogelijkheden:

Je hebt de zogenaamde transportbegeleiders, welke een opleiding hebben genoten om uitzonderlijk vervoer te mogen begeleiden

Voor zover ik weet zijn hiervoor rijbewijs B, C(= vrachtwagen?) en E noodzakelijk, plus een vrij dure cursus...

Regelgeving omtrend voertuigen gaat hier nog komen, maar voor zover ik weet moeten ze over het algemeen geel zijn, voorzien van rode Chevrons aan de zijkant een bord "convoi exceptionnel"en geel zwaailicht.

Velen breiden dit uit met arrowsticks etc voor een betere herkenbaarheid en om het verkeer al op vroege afstand te waarschuwen voor een overbreed over overlang transport (daarom ook die sticks aan de voorzijde)

Daarnaast heb je nog de verkeersregelaar, welke zelfstandig mag optreden met betrekking tot het geven van stop en oprijtekens. Exact dat is waar die gele Vitara voor gebruikt wordt en ook de reden waarom die op rescue Vlissingen was. Het begeleiden van de stoet amerikaanse politiewagens, parkeerbeleid en plek vrijmaken voor de heli landplaats.

Aangezien ik voor traffic safety limburg een paar aanpassingen aan het voertuig heb gedaan, hadden we een gezamelijke stand op de rescue vlissingen.


groeten, Ruud


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #35 Gepost op: 5 december 2006, 21:52:00
Hoi Zwaailampmaker,

Ben eigenlijk wel benieuwd welke regio het is waar je het in jou verhaal over hebt.
Heb de andere topic waar je helaas geen naam van noemt nog niet kunnen vinden.

Zijn er in dit gebied zulke lange aanrijtijden ???

Wacht in spanning je antwoord af.


sorry had topic even over het hoofd gezien, de regio betreft medemblik en omgeving.

ik weet niet of er lange aanrijtijden zijn ze worden gewoon opgeroepen.
Nemo me impune lacessit


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2008, 18:51:56
Zou het niet verstandig zijn om te zorgen dat je dienstauto's voldoen aan de regelgeving qua kleur, striping en signalisatie.
Deze auto is zo best handig om van A naar B te komen, maar je mag hem niet inzetten t.b.v. verkeersregeling of transportbegeleiding.
Servo Per Amikeco


Gast

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 10 juni 2008, 19:18:54
Bestaat er überhaupt een richtlijn, laat staan een specificatie, voor striping, signalisatie of anderszins voor een verkeersregelaars-voertuig?
Begeleidingsvoertuigen, dat is duidelijk, maar ís er wel een sub-categorie voor verkeersregelaarsvoertuigen?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2008, 20:21:38
Bestaat er überhaupt een richtlijn, laat staan een specificatie, voor striping, signalisatie of anderszins voor een verkeersregelaars-voertuig?
Begeleidingsvoertuigen, dat is duidelijk, maar ís er wel een sub-categorie voor verkeersregelaarsvoertuigen?

In de thans geldende Regeling Verkeersregelaars wordt in zijn geheel niet over voertuigen voor Verkeersregelaars gesproken.
Dit voertuig zoals gepland dan wel een voertuig gelijkend op zal ook zeker niet als Begeleidingsvoertuig worden ingezet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 9 augustus 2008, 13:32:34
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !