Verkeersregelaar voertuigen

Auteur Topic: Verkeersregelaar voertuigen  (gelezen 201560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 9 oktober 2008, 19:09:46


Gesignaleerd op de Provincialeweg ter hoogte van Zaandijk.

Is van deze club: http://www.hoverspectra.com/


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 15 oktober 2008, 10:22:16
Het voertuig van Hoverspectra is een Transportbegeleider, dat is iets anders dan een verkeersregelaar. Vaak worden de acties wel gecombineerd binnen bedrijven, maar de opleiding is anders.

Convoi Exceptionnel begeleiding zijn voor zover ik weet aanvullende/ andere eisen voor, enkele hiervan zijn:
Groot rijbewijs + chauffeursdiploma
Opleiding Transportbegeleider (In Duitsland aparte cursus, in NL ook)

Voertuig dient te voldoen aan bepaalde regelgeving:
geel basisvoertuig, 360 graden rondom signalering in de kleur geel
Gebruik van rode chevrons aan de zijkant.
Tekstbord: Uitzonderlijk Vervoer of Convoi Exceptionnel.


Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 15 oktober 2008, 13:05:41
Dus spoed-cursusje doen in Duitsland, mijn Mondeo geel spuiten, beplakken, balk op het dak, borden erop gaat niet werken snap ik Ruud?  8)
Ook nog groot RBW en chauffeursdiploma halen, dat wordt me te gortig, en het leek me nog wel zo'n leuk bijbaantje/zelfstandig beroep voor evt. in de toekomst  ;)


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 15 oktober 2008, 13:16:52
Als je je bedrijf aanmeldt bij de KVK in Dld en je met witte platen rijdt wel....



Groeten, Ruud


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2008, 17:29:35
Je moet dit topic zien in de wat bredere context Ruud. Op basis van het RVV zijn allebei de soorten wel degelijk verkeersregelaar. Op de voertuigen staat (meestal) ook 'bevoegd verkeersregelaar'.
Dat er verschillen zijn is duidelijk, maar op dit forum gaan we daar geen onderscheid in maken :)

Hier staan de categorieën verkeersregelaars nader verklaard, voor de geïnteresseerde:
http://www.verkeersregelaars.org/content/verkeersregelaars_soorten.html


Dus nog even voor de helderheid:
Je mag hier voertuigen kwijt van verkeersregelaars zoals traffic support en dergelijke, maar ook van transportbegeleiders ('convoi exceptionel')
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2008, 17:32:45
Voertuig dient te voldoen aan bepaalde regelgeving:
geel basisvoertuig, 360 graden rondom signalering in de kleur geel
Gebruik van rode chevrons aan de zijkant.
Tekstbord: Uitzonderlijk Vervoer of Convoi Exceptionnel.

Helaas is uniformiteit wat dat betreft vaak nog ver te zoeken.
Zo heeft de een wel witte en rode chevrons, de ander alleen rode. Weer een ander gebruikt ook blauw (zoals bovenstaand voertuig).
Een de kleur geel wil ook nog wel eens verschillen ;)

Het komt de duidelijkheid richting de weggebruiker in ieder geval niet ten goede...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2008, 08:13:50
Bij mijn weten zijn de rode chevrons verplicht en deze dienen retroreflecterend te zijn. De witte die er vaak tussen zitten zijn toegestaan en komen de zichtbaarheid overdag naar mijn mening ten goede. Deze mogen echter niet retroreflecterend zijn.
Omdat deze tussenliggende pijlen geen verplichting zijn, denk ik dat de blauwe (of paarse of oranje of gouden) niet verboden zijn zolang ze niet retroreflecterend zijn uitgevoerd.
Ik ben het daarnaast wel met je eens dat meer uniformiteit hierin meer duidelijkheid zou scheppen voor de verkeersdeelnemer.

Om nog even terug te komen op de verkeersregelaar en transportbegeleider.
Een transportbegeleider is een speciaal soort verkeersregelaar en mag alleen verkeersregelend optreden t.b.v. het begeleiden van een bijzonder transport. Officieel mag een transportbegeleider geen overige verkeersregelende handelingen uitvoeren omdat dit niet in de opleiding zit.
De transportbegeleider leert tijdens zijn opleiding om met behulp van een voertuig dat zodanig is ingericht als begeleidingvoertuig, een bijzonder transport veilig door het verkeer te loodsen.
Een volledig bevoegd verkeersregelaar daarentegen leert tijdens zijn opleiding om in verschillende verkeerssituatie verkeersstromen op een veilige manier te regelen. Het voertuig dat door een verkeersregelaar gebruikt wordt ziet er welliswaar nagenoeg hetzelfde uit, maar wordt puur als hulpmiddel gebruikt (beveiliging van een gevaarlijke plaats/ongeval/werkzaamheden, afzetting enz.)
Zoals Ruud al zei zijn er veel bedrijven die deze 2 zaken combineren. Bij ons bedrijf zijn zowel verkeersregelaars (volledig bevoegd en stop/-oprij) en transportbegeleiders in dienst. Wij kunnen daarom een breed paket aan diensten leveren aan zowel transportfirma's, bouwbedrijven, evenementen en (semi-)overheid. Onze voertuigen zijn daarom zodanig uitgerust dat zij voor beide taken te gebruiken zijn.

Tevens maken wij sinds kort ook gebruik van een motor binnen ons bedrijf. In de wegenverkeerswet staat momenteel niets vermeld over een motor als voertuig voor de verkeersrelaar. Onze motor wordt daarom ook alleen gebruikt als transportmiddel om op een snellere manier van a naar b te komen bij grote drukte en als assistentie tijdens het begeleiden van transporten (voorafzettingen plaatsen bij drukke verkeerspunten e.d.).
Voor de herkenbaarheid en uniformiteit is deze moter wel in de kleurstelling zoals onze overige voertuigen en voorzien van optische signalering (amber). Foto's volgen binnenkort.
Servo Per Amikeco


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2008, 08:39:53
Foto's volgen binnenkort.

Ben benieuwd :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2008, 22:03:02
ja inderdaad, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zie tegenwoordig steeds meer andere bedrijven met motoren rijden, lijkt wel een trend te worden. (ehm bij het MBT doen wij het al een paar jaartjes hi hi)

Opvallend was wel laatst in Utrecht, daar stond een groepje mensen in oude politie uniformen inclusief pet (weet niet welk bedrijf het was), maar zonder de logos het verkeer te regelen, inclusief 2 witte K1100LT motoren in oude rijkspolitie uitvoering, wat je er ook van mag vinden: het heeft wel effect op het verkeer.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 17 oktober 2008, 12:45:14
Nadeel van het MBT vind ik dat de motorfietsen niet als ''verkeersregelaar'' herkenbaar zijn. Er rijden plots motorfietsen op plaatsen waar ze normaal niet rijden en deze zijn niet voorzien van een opvallende striping of van signalering.

Sommige zijn dan wel weer uitgevoerd met allerhande signalering (van rood tot wit) en striping. Er rijd zelfs een of andere ''semi'' politie striping motor bij.


Andere motor-verkeersregelaars die ik ken dat is AVD, die hebben ook (nog) geen signalering.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !