Verkeersregelaar voertuigen

Auteur Topic: Verkeersregelaar voertuigen  (gelezen 201600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2008, 10:22:24
Heej Jerommeke,

Die met semi-politiestriping is momenteel in ons bezit. Was een ex-politie (BMW K75RT) met gele en oranje politie-striping.
Deze striping is echter verwijdert. Motor is geel gespoten met rood/witte chevrons op de kuip waarvan rood retroreflecterend.
Signalering bestaat uit Federal Signal LD320 en CO300 in Amber.

Uniform bestaat bij ons uit witte helm (geel zou beter bij de motor passen, maar dan krijg je weer het "lijken op" verhaal en dat is niet onze bedoeling),
zwarte jas met daarover wit/oranje hesje VERKEERREGELAAR en er wordt zowel de leren als textiele broek met witte reflectiestreep gedragen.

AVD heeft idd ook motoren in gebruik, maar weet niet of deze voor verkeersregeling bedoel zijn. Dit staat wel op hun website, maar met foto's van weginspecteurs
van RWS. Daarnaast staan er foto's van een aantal Yamaha FJR1300 motoren met licht-/donkerblauwe BiZa stiping en blauw optisch welke gebruikt worden voor orgaantransport. Op de motoren staat echter iets van ???Medical, kan niet precies lezen wat. Kan me echter niet voorstellen dat deze gebruikt mogen worden voor verkeersregelende zaken.
Servo Per Amikeco


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 22 oktober 2008, 12:36:41
AVD heeft idd ook motoren in gebruik, maar weet niet of deze voor verkeersregeling bedoel zijn. Dit staat wel op hun website, maar met foto's van weginspecteurs
van RWS. Daarnaast staan er foto's van een aantal Yamaha FJR1300 motoren met licht-/donkerblauwe BiZa stiping en blauw optisch welke gebruikt worden voor orgaantransport. Op de motoren staat echter iets van ???Medical, kan niet precies lezen wat. Kan me echter niet voorstellen dat deze gebruikt mogen worden voor verkeersregelende zaken.

Nee, er reed bij het MBT een motor in de rondte, met oranje en blauwe striping, met net een ander kleurtje en net onder een andere hoek als de politiestriping  ;)

Die motoren zijn van AddMedical, http://www.addmedical.nl/
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2008, 13:00:38
Die met semi-politiestriping is momenteel in ons bezit. Was een ex-politie (BMW K75RT) met gele en oranje politie-striping.
Deze striping is echter verwijdert. Motor is geel gespoten met rood/witte chevrons op de kuip waarvan rood retroreflecterend.
Signalering bestaat uit Federal Signal LD320 en CO300 in Amber.

Heb je daar ook een fotootje van? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #53 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:08:27
Nee, er reed bij het MBT een motor in de rondte, met oranje en blauwe striping, met net een ander kleurtje en net onder een andere hoek als de politiestriping  ;)
Kan me niet voorstellen dat oom agent daar blij mee is. Wij kregen al commetaar voordat onze motor omgebouwd was en toen de oranje/gele striping in huisstijl op de motor zat.
Servo Per Amikeco


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #54 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:08:57
Heb je daar ook een fotootje van? :)
Zoals ik al zei, foto's volgen binnenkort
Servo Per Amikeco


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 12 december 2008, 19:58:27
Motor is geel gespoten met d/witte chevronsde kuip waarvan rood retroreflecterend.
Denk dat de gemeente Amsterdam daar niet vrolijk van gaat worden. Die hebben die stripping gedeponeerd voor de handhavingsvoertuigen in Amsterdam.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 12 december 2008, 20:00:17
voor zover ik weet moet de striping ter goedkeuring aangeboden worden bij verkeer en warerstaat of bijzondere wetten van de politie.

Het woord zegt het al he: bizastriping. Heeft V&W of bijzondere wetten niets mee te maken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2009, 16:19:28
Het striping verhaal (reflecterende voorzieningen) is eigenlijk heel simpel.

Voertuigen van transportbegeleiders (niet zijnde motorfietsen) moeten momenteel zijn voorzien van rode reflecterende chevrons aan de zijkant (richtlijnen RDW). Met de nieuwe Regeling Verkeersregelaars en de wijzigingen in BABW, WVW en Voertuigreglement zullen ook de regels voor de transportbegeleidingsvoertuigen worden bijgesteld. Hoe dat exact gaat worden is bij mij op dit moment niet bekend.

Hulpverleningsvoertuigen en/of opsporingsdiensten worden voorzien van striping conform voorschrift van Binnenlandse Zaken of andere ministeries (dus blauw/oranje voor politie, rood/blauw voor ambulance, blauw/wit voor de brandweer, geel/blauw voor bergingsdiensten, geel/groenig (wat de precieze naam ook moge zijn) voor RWS, geel/groen voor Douane, enz.).

Voor vrachtwagens (met name de trailers) geldt verder dat deze voertuigen sinds vorig jaar moeten zijn voorzien van retroreflecterende contourmarkering. Deze verplichting wordt overigens gefaseerd ingevoerd; dus de nieuwe voertuigen/trailers eerst.

Andere vormen van striping (op motoren, privé voertuigen, bedrijfswagens, vrachtwagens, enz.) zijn feitelijk niets anders dan retroreflecterende stickers/voorzieningen. Het Voertuigreglement is daar heel duidelijk over. Als je reflecterende materialen wil toevoegen, dan mag dat, mits witte reflectie op de voorzijde, rode reflectie op de achterzijde (niet zijnde driehoeken i.v.m. de "aanhangerdriehoeken") en gele reflectie op de zijkanten. Dit zijn de enige toegestane kleuren aan reflectie. Striping in andere kleuren is dus simpelweg niet toegestaan.
Helaas is er in de loop der jaren een grote wildgroei ontstaan in het toepassen van reflecterende striping. Beveiligingsdiensten, wegwerkers, verkeersregelaars, iedereen rijdt met alle kleuren op zijn motor/auto/bus om maar zoveel mogelijk op te vallen, liefst natuurlijk zoveel mogelijk op de politie lijkend ;)

Overigens is het met de nieuwe Regeling Verkeersregelaars en de bijbehorende wijzigingen van BABW, WVW en Voertuigreglement definitief afgelopen met het verkeer regelen vanaf een motor. Het geven van aanwijzingen vanaf een voertuig of motorfiets wordt zelfs strafbaar gesteld. Uiteraard kan een motorfiets nog steeds worden gebruikt om snel van A naar B te verplaatsen, maar - zoals eigenlijk altijd al de bedoeling was - het is nu dus definitief vastgelegd in de wet dat de aanwijzingen zelf te voet gegeven moeten worden. Het gebruik van motoren voor transportbegeleiding is ook definitief uitgesloten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #58 Gepost op: 27 januari 2009, 20:15:18
Bedoel je met 'strobes' dat er led-lampen in de balk zitten?
Toen ik net op de fiets zat moest ik ineens aan deze post van jou denken die ik gisteren toevallig gelezen had, toen ik net een politiewagen hier in hoofddorp prio-1 langs zag rijden met dikke leds in z'n Vista balk. Leuk gezicht, voor het eerst dat ik dat zag.. maar vind het wel apart van die led lampjes in zo'n dikke balk  :P

Nee, hij bedoeld Strobe buisjes. En van de LED uitvoering bestaan ook meerdere types, bijv. SOLARIS (balkjes zegmaar) en SPUTNIK (vierkante blokjes naast elkaar) (ik vind Sputnik 't mooiste trouwens)

Ik lees nu pas dat het een oud topic is, ahem :)


Kohen

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 4 februari 2009, 16:53:42
Wie kan mij vertellen waar je precies de maten en regels kan vinden voor de striping van een verkeersregelaar voertuig.

Waar de auto aan moet voldoen is geheel duidelijk omschreven maar er staat nergens hoe de striping eruit moet zien.
Om een voorbeeld te geven de striping aan de zijkant van het voertuig moet een bepaalde lengte en grootte hebben. Dit staat omschreven maar er staat dus niet in welke hoek de rode punt moet zijn en ook niet hoe dik deze moet wezen.

Waar kan ik dit vinden?

En waar vind ik alle details over de eisen en wensen voor de stripings voor de verkeersregelaar auto?