Verkeersregelaar voertuigen

Auteur Topic: Verkeersregelaar voertuigen  (gelezen 203140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #90 Gepost op: 15 augustus 2009, 17:45:04
Beste,

Er is niet voor niets een heel topic over AVD verkeer. Neem dan even de moeite om je reactie daar te plaatsen a.u.b. O0
Het hele pro / anti AVD verhaal kennen we inmiddels wel. Laten we het hier dan in ieder geval bij de voertuigen houden.

Topic opgeschoond.
E.e.a. afgesplitst naar het welbekende AVD topic.

Verder discussie over AVD graag in het AVD topic O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #91 Gepost op: 15 augustus 2009, 18:43:32
Brink Verkeer:


Traffic Support:


Beiden voldoen overigens ook niet bepaald aan het gestelde in het Voertuigreglement, maar dat terzijde.

Voor wat betreft Traffic Safety: zij zetten begeleidingsvoertuigen Convoi Exceptionnel in voor verkeersregelende taken. Overigens ook nog niet in de striping volgens de laatste regels.

Beste Lt. Col. Me,

Ik ben ondertussen al aardig aan het zoeken geweest waar er in het Voertuigreglement iets zou moeten staan
maar helaas heb ik nog niets kunnen vinden.

Verder vind ik persoonlijk de hoogte van de striping wat op de Begeleidingsauto's mag te laag om het opvallend te noemen.
Wat dat betreft valt de striping van AVD dan wel weer lekker op vanwege de grote ervan.

Mocht jij het desbetreffende Artikel kunnen plaatsen dan ben ik jou zeker dankbaar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #92 Gepost op: 15 augustus 2009, 19:31:57
Beste Lt. Col. Me,

Ik ben ondertussen al aardig aan het zoeken geweest waar er in het Voertuigreglement iets zou moeten staan
maar helaas heb ik nog niets kunnen vinden.

Voor de goede orde: het Voertuigreglement bestaat niet meer: dit is 'Regeling Voertuigen' geworden. Deze regeling geeft alleen technische eisen waaraan een voertuig moet voldoen en zegt dus niets over de eisen van de striping.

Ter info wil ik wel even meegeven wat er over striping wordt gezegd in de RV. In artikelen 5.XX.51a staat m.b.t. het voeren van striping door hulpdiensten genoemd (XX heeft betrekking op het soort voertuig, dus auto, bus, motorfietsen etc):

 1. Personenauto’s in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990
bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, moeten
zijn voorzien van retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens die de
auto herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Deze voertuigen
moeten zijn voorzien van geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht.

Noot: onder voertuigen in art. 29 RVV 1990 worden bedoeld voertuigen van pol, brw, ambu & door de minister aangewezen diensten die blauwe signaalverlichting mogen voeren. Bovenstaand lid is dus niet van toepassing op voertuigen van verkeerregelaars; deze vallen volgens mij namelijk onder art. 30 RVV 1990.

2. Krachtens artikel 71 van de wet kunnen voorschriften worden gesteld met
betrekking tot de vormgeving en de installatie van de in het eerste lid
genoemde striping, letters, cijfers, tekens of lichten.

Noot: ook dit is alleen weer van toepassing van voertuigen genoemd in art. 29 RVV 1990.

3. Het eerste lid geldt niet voor personenauto’s gedurende hun inzet voor
onopvallende politietaken en personenauto’s in gebruik bij de in
artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten.

Noot: lid 3 is verder niet van toepassing in dit topic.

Resumé: als je in de Regeling Voertuigen zoekt naar eisen waaraan de striping moet voldoen van voertuigen van verkeersregelaars, dan zit je daar niet goed. Volgens mij is er namelijk wettelijk niks vastgelegd over striping van verkeersregelaarsvoertuigen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #93 Gepost op: 15 augustus 2009, 21:40:04
Er is ook wettelijk niets vastgelegd over de retroreflecterende voorzieningen voor verkeersregelaars. Het punt is juist dat de retroreflecterende voorzieningen voor heel Nederland zijn vastgelegd, of men nu verkeersregelaar is of niet. De uitzonderingen die daarop worden gemaakt zijn de hulpdiensten, de transportbegeleiders en een klein aantal andere instanties. (Ik wist overigens nog niet dat het Voertuigreglement inmiddels Regeling Voertuigen heet. Hoe dan ook, de artikelen zijn nog zo'n beetje hetzelfde.)

Specifiek voor verkeersregelaars ga ik er vanuit dat zij gebruik maken van bedrijfsauto's. Voor alle andere voertuigen bestaan vergelijkbare artikelen. Aldus:

Citaat van: Regeling Voertuigen, art. 5.3.65

Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, mogen bedrijfsauto’s niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.3.51, 5.3.57 en in of krachtens artikel 5.3.51a is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

En wat staat er in art. 5.3.57?

Citaat van: Regeling Voertuigen, art. 5.3.57

1.
 Bedrijfsauto’s mogen zijn voorzien van:
 (... sub a t/m m niet relevant in de discussie ...)
 n. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
 o. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
 (... sub p t/m y niet relevant in de discussie ...)
(... lid 2 niet relevant ...)
3.
 Bedrijfsauto’s mogen zijn voorzien van extra rode retroreflectoren aan de achterzijde en extra ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
4.
 Bedrijfsauto’s mogen zijn voorzien van een ambergele of witte lijnmarkering aan de zijkant van het voertuig of van een ambergele, witte of rode lijnmarkering aan de achterkant van het voertuig.
5.
 Bedrijfsauto’s mogen zijn voorzien van een ambergele of witte contourmarkering aan de zijkant van het voertuig of een ambergele, witte of rode contourmarkering aan de achterkant van het voertuig. Binnen de contourmarkering aan de zijkant van het voertuig mogen retroreflecterende letters of afbeeldingen zijn aangebracht, voorzover deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen. In ieder geval mogen de retroreflecterende letters of afbeeldingen niet meer dan 1/3 deel van de totale oppervlakte binnen de omtrek van de contourmarkering uitmaken.
(... lid 6 niet relevant ...)

Een striping aan de zijkant met oranje strepen, blauwe strepen, rode strepen, grijze strepen, etc. etc. is dus niet toegestaan. En zoals gezegd, voor alle andere voertuigen gelden dezelfde bepalingen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #94 Gepost op: 20 augustus 2009, 02:25:51
Gezien het verhaal en de genoemde artikelen in het antwoord hierboven weet ik nu niet meer hoe je als verkeersregelaar je voertuig het beste kan aankleden.
En daarnaast niet in strijd met de wet en regelgeving handeld.

Zeker gezien het stuk wat ik hieronder zal plaatsen wat dan specifiek voor Transportbegeleiders geldt.

Verder mogen ze de taal wel eens wat makkelijker en dus leesbaarder maken.
Het zijn en blijven echt ambtenaren die dit soort dingen maken en verspreiden.

CITAAT: Regeling Verkeersregelaars 2009:
BIJLAGE 3
Onderdeel A: eisen als bedoeld in artikel 14, tweede lid
1) Het begeleidingsvoertuig heeft over een lengte van tenminste 2,50 meter een minimale daklijnhoogte
van 1,75 meter.

2) De kleur van de buitenzijde van het begeleidingsvoertuig is geel RAL 1003, 1004 of 1023.

3) Het begeleidingsvoertuig is voorzien van geel zwaai- knipper- of flitslicht. Hieronder wordt verstaan verlichting, bestaande uit een set gele signaalverlichting.
De verlichting is zodanig gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 25 m vanaf het voertuig, gemeten op 1,50 m boven het wegdek.
Ter ondersteuning van de set mag aan de voorzijde van het voertuig symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig op een hoogte tussen 0,40 m en 1,20 m boven het wegdek een set secundaire gele signaalverlichting zijn aangebracht. De zichthoek van de secundaire set is ten hoogste 90°.
De secundaire set is alleen
in werking wanneer de primaire signaalverlichting is ingeschakeld. De secundaire set mag separaat uitschakelbaar zijn.

4) Het begeleidingsvoertuig is voorzien van een verlichte transparant als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel bb1, van het Voertuigreglement, welke zodanig op het voertuig is bevestigd dat deze aan de achterzijde goed zichtbaar is.

5) Opvallende markering van het begeleidingsvoertuig Contourmarkering:
Het begeleidingsvoertuig is voorzien van volledige contourmarkering aan de zijkanten en de achterkant die voldoet aan de volgende eisen:
• De opvallende markering is zo dicht mogelijk bij de rand van het begeleidingsvoertuig aangebracht;
• De opvallende markering wordt zo horizontaal en verticaal mogelijk aangebracht, aansluitend
op de vorm, structuur, constructie en het gebruik van het begeleidingsvoertuig;
• De afstand tussen de opvallende markering aan de achterkant en ieder verplicht remlicht moet ten minste 200 mm bedragen;
• De kleur van de opvallende markering is wit of geel aan de zijkanten en rood, wit of geel aan de achterkant;
• Het materiaal voor de contourmarkering voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse C, en is geďnstalleerd overeenkomst hoofdstuk 2, titel 10, § 9 van de Regeling permanente eisen.

Markering zijkanten:
Binnen de contourmarkering zijn de zijkanten voorzien van een markering uitgevoerd als chevronpijlen die naar de voorzijde van het begeleidingsvoertuig zijn gericht, die voldoet aan de volgende eisen:
 * De afmetingen van het totale gemarkeerde gebied zijn minimaal 1,00 m in de lengterichting van het voertuig en minimaal 0,30 m hoog;
• De breedte van de pijlen is 0,10 m, de kleur is afwisselend rood en geel;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E;
• De markering is zodanig aangebracht dat deze geen nadelige invloed heeft op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen. In ieder geval mogen de retroreflecterende chevronpijlen niet meer dan 1/3 deel van de totale
oppervlakte binnen de omtrek van de contourmarkering uitmaken.

Markering voorkant:
De voorkant is voorzien van een diagonale markering, uitgevoerd in rode en witte lijnen, die voldoet aan de volgende eisen:
• De oppervlakte van het gemarkeerd gebied is minimaal 0,50 m2;
• De breedte van de lijnen is minimaal 0,10 m en maximaal 0,12 m;
• De lijnen wijzen, onder een hoek van 45° naar boven gericht, symmetrisch naar het verticale mediaanlangsvlak van het voertuig;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E.

Markering achterzijde:
Binnen de contourmarkering is de achterzijde voorzien van een diagonale markering uitgevoerd in
rode en witte lijnen, die voldoet aan de volgende eisen:
• De oppervlakte van het gemarkeerd gebied is minimaal 0,50 m2;
• De breedte van de lijnen is minimaal 0,10 m en maximaal 0,12 m;
• De lijnen wijzen, onder een hoek van 45° naar boven gericht, symmetrisch naar het verticale
mediaanlangsvlak van het voertuig;
• Het materiaal voldoet aan ECE-reglement nr. 104, klasse E.
Overige eisen:
Elk afzonderlijk deel van het markeringsmateriaal is voorzien van een goedkeuringsmerk als
bedoeld in artikel 5.3.57, zesde lid, van het Voertuigreglement.

6) Het begeleidingsvoertuig mag aan de beide zijkanten zijn voorzien van een bedrijfsnaam of -logo.
Deze aanduiding bedraagt op beide zijden ten hoogste 0,40 m bij 0,20 m.
De aanduiding is niet
retroreflecterend uitgevoerd.

7) Het begeleidingsvoertuig is aan de voor- en achterkant voorzien van de aanduiding ‘convoi exceptionnel’.
De aanduiding heeft een hoogte van ten hoogste 0,20 m en mag niet breder zijn dan het begeleidingsvoertuig.
De aanduiding is niet retroreflecterend uitgevoerd.
Einde Citaat


Wie het weet mag het vertellen. Leuker kunnen ze het in Den Haag niet maken, makkelijker ook niet trouwens.

Nu het toch min of meer gaat over uniformiteit van verkeersregelaars voertuigen.
Wat vinden jullie behalve het verplichte verkeershesje c.q. verkeersjas goede kleding om de verkeersregelaars mee op straat te zien.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #95 Gepost op: 20 augustus 2009, 12:29:59
Gezien het verhaal en de genoemde artikelen in het antwoord hierboven weet ik nu niet meer hoe je als verkeersregelaar je voertuig het beste kan aankleden.
En daarnaast niet in strijd met de wet en regelgeving handeld.
Nou ja, het is heel eenvoudig. Je mag aan de voorkant witte retroreflecterende voorzieningen voeren, aan de zijkant gele retroreflecterende voorzieningen voeren en aan de achterkant rode retroreflecterende voorzieningen voeren. Hoe je dat er op plakt mag je vervolgens zelf weten; er staat immers niet dat het geen strepen mogen zijn. ;)

Maar ja, dat past weer niet bij de huisstijl, of het lijkt niet genoeg op de politie, of past niet bij de kleur van de auto, of men vindt het te kleurig, of het is niet uniek genoeg, of ... (vul hier uw eigen excuus in) ;)

Zeker gezien het stuk wat ik hieronder zal plaatsen wat dan specifiek voor Transportbegeleiders geldt.
Transportbegeleiders zijn een specifieke categorie verkeersregelaars die hun voertuig - in tegenstelling tot andere verkeersregelaars - nodig hebben voor hun werkzaamheden. Goede zaak dat daar dan ook precies voor wordt omschreven hoe ze eruit moeten zien. Dat maakt het voor de weggebruiker alleen maar duidelijker.

Beroepsmatige en evenementenverkeersregelaars mogen hun voertuig niet gebruiken voor verkeersregelende doeleinden en/of transportbegeleiding. Voor hen geldt altijd: uit- of afstappen en te voet verkeer regelen.

Verder mogen ze de taal wel eens wat makkelijker en dus leesbaarder maken.
Het zijn en blijven echt ambtenaren die dit soort dingen maken en verspreiden.

(citaat Regeling Verkeersregelaars 2009 weggehaald..)
Het zijn en blijven wel de snellezers die zich niet aan de regelgeving houden... even snel de regeling doorlezen en men weet wat mag en niet mag. Het helpt al een heel stuk om de regels even rustig door te lezen, en zonodig nog een keer door te lezen. Zelfs de hesjesfabrikanten zitten soms te slapen...  ;D

Wat vinden jullie behalve het verplichte verkeershesje c.q. verkeersjas goede kleding om de verkeersregelaars mee op straat te zien.
Een verkeersregelaar is een heel dwaas persoon. Waar wij de wegwerker steeds vaker achter voertuigkerende barrier verstoppen zodat hij niet aangereden kan worden, zetten wij de verkeersregelaar juist buiten de afzetting om het (auto)verkeer in goede banen te leiden. Als verkeersregelaar loop je dus (bewust dan wel onbewust) een groot risico op aanrijdingen. Dan zijn er wat mij betreft twee belangrijke factoren om dat risico te minimaliseren: 1) een constant bewustzijn van het risico en daarop het gedrag aanpassen en 2) een goede zichtbaarheid voor de weggebruiker waarborgen. Punt 1 is bijvoorbeeld het aanleren van 'vluchtgedrag': wat is de dichtstbijzijnde veilige plaats? Punt 2 omvat het kiezen van een goede zichtbare positie (dus niet net na een bocht e.d.) en het dragen van opvallende kleding. In mijn optiek behoort dat dus opvallende veiligheidskleding te zijn. In elk geval geen donkere kleding.

Dat geldt wat mij betreft overigens ook voor functionarissen van hulpdiensten (met name politie/KMar). Te vaak zie ik deze mannen en vrouwen 'gewoon' in hun blauwe/zwarte jas verkeer regelen, zelfs onder slechtzicht omstandigheden ('s avonds, mist/regen), of met de veiligheidsjas open...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #96 Gepost op: 9 november 2009, 14:28:02
Van Amerongen Facilitair BV te Arnhem/Westervoort



















En een oude bekende:

Voormalige uitrukvoertuig Duikteam Regio Arnhem

Ik heb alleen nog geen foto's gevonden van de nieuwe Ford F-150 en de witte BMW R1200 motorfietsen...

http://www.vanamerongenfacilitair.nl


Gast

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 9 november 2009, 15:03:56
De motoren met ambulance-striping vallen dan enigszins uit de toon met de overige bestickeringen op de voertuigen!


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #98 Gepost op: 10 november 2009, 21:42:21
De motoren met ambulance-striping vallen dan enigszins uit de toon met de overige bestickeringen op de voertuigen!

Snap ook niet waarom dat deze motoren mogen rijden met de ambulancestriping? Moest gewoon verboden worden.
Brandweer Papendrecht


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #99 Gepost op: 10 november 2009, 22:21:45
Snap ook niet waarom dat deze motoren mogen rijden met de ambulancestriping? Moest gewoon verboden worden.

Van Amerongen heeft al héél lang een samenwerkingsverband met de politie (en vroeger met de regionale Brandweer). Vandaar dat zij ook de blauwe verlichting op een aantal voertuigen hebben.
Deze motoren zijn ex politiemotoren en donkerder geel als een ambulance. Ga er maar vanuit dat dit (al dan niet door het regiokorps) oogluikend word toegestaan
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !