Uitspraak klopt niet helemaal.
Het stuk waar je naar refereert zal de regeling optische- en geluidssignalen zijn, zoals gepubliceerd in de rijkscourant van Februari 2009.
Hierin staan de eisen beschreven ten aanzien van hulpverleningsvoertuigen, voorzien van BLAUWE signaalverlichting.
De eisen die daarin staan, gelden voor voertuigen waarvan de minister ze erkent als hulpdienst en geldt dus niet voor amberkleurige, of oranje signalering. Met de uitzondering dat er wel eisen worden gesteld aan de oranje verlichting, die op een hulpdienstvoertuig worden gemonteerd.
De overgangsregeling van 5 jaar is correct. Na deze datum (maart 2014) dienen alle voertuigen die voorzien zijn van blauwe zwaailichten te voldoen aan de nieuwe regeling. Dus ook oude voertuigen die dan nog in dienst zijn, moeten dan zijn omgebouwd.
Ten aanzien van de oranje signaalverlichting, zal vanaf 2014 de ECE R65 Klasse I standaard gaan gelden.
Het feit transportbegeleiders met verschillende daksets rondrijden kan ook regelgeving zijn trouwens. In Belgie en Duitsland gelden andere eisen ten behoeve van BF3, dan in Nederland.