Fout huisartsenpost Dordrecht

Auteur Topic: Fout huisartsenpost Dordrecht  (gelezen 21223 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 5 oktober 2006, 18:02:05
Afgelopen week is er een grove inschatting fout gemaakt door de huisartsenpost in Dordrecht.

Een man uit Dordrecht werd midden in de nacht wakker met verschijnselen van duizeligheid en hoofdpijn. Hij wekte zijn vrouw en die bemerkte bij haar ook gelijk soortige klachten. De man vertrouwde het niet en dacht aan iets met gas. Hij belde de huisartsenpost in Dordrecht met dit verhaal en na beraad werd gezegd "neem maar een koppie thee, dan knap je wel van op"
De man vertrouwde het nog steeds niet, en belde de brandweer, en die reageerde wel op de juiste wijze. Zij kwamen direct terplaatsen en meten een hele hoge concentratie koolmonoxide in huis. Het complete gezin is per ambulance naar ziekenhuis vervoerd om alles te na te zien. De oorzaak was een slecht werkende CV ketel.

Maar het een grove fout en schande hou de huisartsen post dit heeft ingeschat en behandeld. De familie heeft een advocaat in de arm genomen om de huisartsenpost aan te klagen.  >:(  >:(




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2006, 20:01:49
Bron......

Of is dit zo'n "ik heb 't van pietje gehoord, en die hoorde het weer van de oma van jantje's buurman en die...."  ::)


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2006, 22:18:50
Nee niet van pietje enz enz.
Ik heb vandaag in een radio verslag gehoord in het ochtendprogramma van radio Rijnmond. Daar is uitgebereid de vader aan het woord over deze miskleun
Ga naar de volgende link en ga naar 35.25 min in het uur van de uitzending, daar heb je het verslag.

http://217.149.193.67:8080/ramgen/archief/do1.rm

Of kijk eens in het dagboek bij 3 oktober van de centralist die dienst had hier in Zuid-Holland-Zuid

http://www.vinkendrecht.nl/dagboek_oktober_2006.htm


paul_hartog

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2006, 22:34:12
Egt een zeer maar dan ook zeer kwalijke zaak en zeker een grove blunder van de betreffende HAP!!! :( >:( :( :o

gelijk aanpakken dit soort personeel die overal zo makkelijk overdenken.

Als een patient aangeeft zich niet lekker te voelen en de vrouw naast hem precies dezelfde klachten heeft dan lijkt het me toch dat er iets meer aan de hand is dan een simpel griepje


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2006, 13:04:21
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article685442.ece

’Huisartsenpost negeerde noodmelding’

DORDRECHT - De vader van het Dordtse gezin dat woensdag ontsnapte aan de verstikkingsdood door koolmonoxidevergifting, gaat een klacht indienen tegen de huisartsenpost in zijn plaats.

Bahattin Güler belde rond half vier ’s ochtends de huisartsenpost. Hij en zijn vrouw waren duizelig, misselijk, hadden zware hoofdpijn en hartkloppingen en konden niet op hun benen staan. ,,Ik heb al deze symptonen genoemd. Nadat de telefoniste de arts had geraadpleegd, kreeg ik het advies een kopje thee met suiker te nemen.’’

De jonge vader van een zoontje van drie en een vier weken oude baby belde vervolgens de brandweer. Die ontruimde het huis nadat enorm hoge waardes koolmonoxide waren gemeten, veroorzaakt door de cv-ketel waarvan de afvoerpijp was losgeschoten.

,,Vanuit het ziekenhuis heb ik de huisartsenpost nog bedankt. Als het aan hen had gelegen, waren we dood geweest.'' Met een officiële klacht wil Güler de gang van zaken aan de kaak stellen. ,,Dit kan toch niet! De arts zal geen zin hebben gehad om te rijden, wat kan het anders zijn? Ze gaan niet serieus met mensen om, terwijl ze er juist zijn om te zorgen voor mensen.’’

Volgens directeur H. van Pelt van de huisartsenpost ligt het genuanceerder. Ze heeft donderdag de rapportage van het telefoongesprek opgevraagd en onderzocht. ,,De heer Güler belde inderdaad met een aantal klachten, maar meldde gelijk dat het ging om koolmonoxide en dat hij alle ramen had opengezet. Daarop is er overleg geweest tussen de doktersassistente en de dienstdoend huisarts. Het advies was: ramen open houden voor zuurstof , kopje thee met suiker nemen en als het niet goed gaat, terugbellen. De arts heeft direct geïnformeerd naar het type verwarming. Het bleek te gaan om centrale verwarming die al was uitgezet. In zo’n zeldzame situatie heb je niet direct meer een alarmerend gevoel.’’

Van Pelt zegt niet anders te kunnen concluderen dat er ’exact volgens het boekje is gehandeld’. ,,Maar ik trek me dit voorval wel aan. Als er een klacht komt, wordt die ook serieus behandeld. Iedere klacht is voor ons een leermoment die kan leiden tot kwaliteitsverbetering.’’


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2006, 16:43:04
Citaat
Volgens directeur H. van Pelt van de huisartsenpost ligt het genuanceerder. Ze heeft donderdag de rapportage van het telefoongesprek opgevraagd en onderzocht. ,,De heer Güler belde inderdaad met een aantal klachten, maar meldde gelijk dat het ging om koolmonoxide en dat hij alle ramen had opengezet. Daarop is er overleg geweest tussen de doktersassistente en de dienstdoend huisarts. Het advies was: ramen open houden voor zuurstof , kopje thee met suiker nemen en als het niet goed gaat, terugbellen. De arts heeft direct geïnformeerd naar het type verwarming. Het bleek te gaan om centrale verwarming die al was uitgezet. In zo’n zeldzame situatie heb je niet direct meer een alarmerend gevoel.’’

Als ik deze reactie lees dan klopt het advies van de HAP voor geen meter. Bij een mogelijke koolmonoxide gaat dan laat je daar toch de brandweer op alarmeren om metingen te doen. Maar dan geef je niet het advies "neem maar een koppie thee"
Ik hoop dat de HAP in Dordrecht fiks op de vingers wordt getikt, en dat zij hun beleid in dit soort gevallen direct bijstellen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2006, 19:37:58
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=39487

Huisartsenpost Dordt erkent fout
De huisartsenpost in Dordrecht erkent dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij een melding over een koolmonoxidevergiftiging.
uitgegeven: 17:10 06-10-2006 gewijzigd: 17:10 06-10-2006

De familie Güler ontsnapte eerder deze week aan de dood toen het giftige gas vrijkwam door een defect aan de verwarming. Dat gebeurde terwijl het gezin lag te slapen. Gelukkig werd vader Bahtin Güler wakker en herkende hij bij zichzelf de verschijnselen van een koolmonixidevergiftiging. De man gooide de ramen open en belde 112, want ook zijn vrouw en twee kinderen lagen nog in de woning.

Maar tot zijn verbazing en woede reageerde de Dordtse huisartsenpost bepaald niet zoals hij verwachtte. Volgens vader Bahtin werd hem aangeraden om alleen een kopje thee te gaan drinken en gewoon thuis te blijven.

Een officiële klacht over het merkwaardige voorval is nog niet bij haar binnengekomen. Afgelopen jaar kreeg de post overigens 42 klachten te verwerken, op een totaal van 70.000 patiënten.


Lukas074

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2006, 21:14:47
Sorry hoor, maar waarom heeft hier de HAP de schuld van. Als die man iets vreemds merkt ga je naar buiten en bel je de politie of de brandweer.

Als er een aanrijding is geweest, bel je toch ook niet de HAP voor de gewonden.

Tuurlijk, ze hadden op de sympthonen kunnen weten dat het een MOGELIJKE koolmonoxide ZOU KUNNEN zijn.

Ik vind het het allenmaal maar een beetje opgeb lazen en zie hier ook het nut niet van deze topic :o :o


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2006, 22:34:05
Tja, het nut... Naast afreageren op de HAP (toch een hoop ontevreden klanten  :-\) is iedere fout leerzaam, zo ook deze. Er is, mijns inziens, een verwijtbare fout gemaakt door niet te adviseren de brandweer te waarschuwen, en ikzelf zou denk ik toch even zijn langsgereden of op zn minst die twee op controle laten komen. De fouten zijn geloof ik erkend, en wat er verder mee gebeurt is afwachten...
Arts  www.alphalog.nl


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2006, 22:43:06
Sorry hoor, maar waarom heeft hier de HAP de schuld van. Als die man iets vreemds merkt ga je naar buiten en bel je de politie of de brandweer.

Als er een aanrijding is geweest, bel je toch ook niet de HAP voor de gewonden.

Tuurlijk, ze hadden op de sympthonen kunnen weten dat het een MOGELIJKE koolmonoxide ZOU KUNNEN zijn.

Ik vind het het allenmaal maar een beetje opgeb lazen en zie hier ook het nut niet van deze topic :o :o

Ja steek je kop maar lekker in het zand over deze blunder. De man heeft gewoon gehandeld naar eigen gevoel idee wat goed leek op dat moment. Overigens was de man al onder invloed van de vergiftiging. De HAP had niet zo mogen adviseren, en had gelijk het advies moeten geven de brandweer te bellen. Wat in dit soort gevallen normaal is.
Ik zou me overigens schamen om de getroffen familie de schuld in de schoenen te schuiven BAH  >:( >:(