Fout huisartsenpost Dordrecht

Auteur Topic: Fout huisartsenpost Dordrecht  (gelezen 21225 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2006, 22:49:48
Sorry hoor, maar waarom heeft hier de HAP de schuld van. Als die man iets vreemds merkt ga je naar buiten en bel je de politie of de brandweer.


Dat ze de HAP gebeld hebben is logisch, dat doe je nu eenmaal als je 's nachts met allerlei gezondheids klachten wakker wordt, daarvoor bel je niet de politie.

Wat ik enigzins irritant vind is dat de media 't verhaal niet helemaal vertellen, volgens de media was het enige advies bij die klachten dat kopje thee, terwijl er wel degelijk meer is gezegd/geadviseerd :

....en dat hij alle ramen al had opengezet.
Daarop is er overleg geweest tussen de doktersassistente en de dienstdoend huisarts. Het advies was: ramen open houden voor zuurstof , kopje thee met suiker nemen en als het niet goed gaat, terugbellen.

De arts heeft direct geïnformeerd naar het type verwarming.
Het bleek te gaan om centrale verwarming die al was uitgezet. In zo’n zeldzame situatie heb je niet direct meer een alarmerend gevoel.’’


Maar dat zie je in al die artikelen niet staan, waardoor 't natuurlijk extra stom overkomt voor de hap.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2006, 23:17:33
Tja,de man van dat gezin heeft juist gehandeld door alle ramen open te zetten en de cvinstalatie uit te zetten en alsnog de brandweer te bellen.En het is voor de brandweer al snel de kous af,want doordat er wordt geventileerd krijg je toch al geen zuivere meting meer.En is het een kwestie voor het bedrijf wat de instalatie in onderhoud heeft,om de problemen op te lossen.

De HAP had wat adequater op kunnen treden,zeker als er wordt gemeld dat er 2 personen van dezelfde simptomen last hebben.dan zou een bezoekje wel op z,n plaats zijn.Nog steeds gaan er jaarlijks mensen onnodig dood door Koolmonoxide :-\


Lukas074

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2006, 15:48:48
De artikelen die ik heb gelezen spreken elkaar 100% tegen. Eerst werd de vrouw wakker, en toen weer de man, kon zich niet meer bewegen, maar wel bellen?? Yeh wright!!!

Als ik wakker wordt en ik kan niet meer uit bed komen, ga ik echt niet het nummer van de HAP zoeken, maar bel je gewoon 112, en als de centralist, die ook beter getraint is in dit soort gevallen, kan je altijd nog het advies geven om de HAP te bellen.

Maar ja, de HAP heeft toch altijd wel gedaan.Wat er precies gebeurd is is maar aan 1 kant van het verhaal gehoord. En als ik die vent geweest was had ik het zo geluld dat het voor hem niet zo lullig uitkomt.
Het verhaal van de hap hoor je niet en komt er ook niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2006, 16:05:05
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article685442.ece

’Huisartsenpost negeerde noodmelding’

(...)

Volgens directeur H. van Pelt van de huisartsenpost ligt het genuanceerder. Ze heeft donderdag de rapportage van het telefoongesprek opgevraagd en onderzocht. ,,De heer Güler belde inderdaad met een aantal klachten, maar meldde gelijk dat het ging om koolmonoxide en dat hij alle ramen had opengezet. Daarop is er overleg geweest tussen de doktersassistente en de dienstdoend huisarts. Het advies was: ramen open houden voor zuurstof , kopje thee met suiker nemen en als het niet goed gaat, terugbellen. De arts heeft direct geïnformeerd naar het type verwarming. Het bleek te gaan om centrale verwarming die al was uitgezet. In zo’n zeldzame situatie heb je niet direct meer een alarmerend gevoel.’’

Van Pelt zegt niet anders te kunnen concluderen dat er ’exact volgens het boekje is gehandeld’. ,,Maar ik trek me dit voorval wel aan. Als er een klacht komt, wordt die ook serieus behandeld. Iedere klacht is voor ons een leermoment die kan leiden tot kwaliteitsverbetering.’’



http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=39487

Huisartsenpost Dordt erkent fout
De huisartsenpost in Dordrecht erkent dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij een melding over een koolmonoxidevergiftiging.
uitgegeven: 17:10 06-10-2006 gewijzigd: 17:10 06-10-2006

De familie Güler ontsnapte eerder deze week aan de dood toen het giftige gas vrijkwam door een defect aan de verwarming. Dat gebeurde terwijl het gezin lag te slapen. Gelukkig werd vader Bahtin Güler wakker en herkende hij bij zichzelf de verschijnselen van een koolmonixidevergiftiging. De man gooide de ramen open en belde 112, want ook zijn vrouw en twee kinderen lagen nog in de woning.

Maar tot zijn verbazing en woede reageerde de Dordtse huisartsenpost bepaald niet zoals hij verwachtte. Volgens vader Bahtin werd hem aangeraden om alleen een kopje thee te gaan drinken en gewoon thuis te blijven.

Een officiële klacht over het merkwaardige voorval is nog niet bij haar binnengekomen. Afgelopen jaar kreeg de post overigens 42 klachten te verwerken, op een totaal van 70.000 patiënten.

De artikelen die ik heb gelezen spreken elkaar 100% tegen. Eerst werd de vrouw wakker, en toen weer de man, kon zich niet meer bewegen, maar wel bellen?? Yeh wright!!!

Als ik wakker wordt en ik kan niet meer uit bed komen, ga ik echt niet het nummer van de HAP zoeken, maar bel je gewoon 112, en als de centralist, die ook beter getraint is in dit soort gevallen, kan je altijd nog het advies geven om de HAP te bellen.

Maar ja, de HAP heeft toch altijd wel gedaan.Wat er precies gebeurd is is maar aan 1 kant van het verhaal gehoord. En als ik die vent geweest was had ik het zo geluld dat het voor hem niet zo lullig uitkomt.
Het verhaal van de hap hoor je niet en komt er ook niet.

Aan de hand van de mediaberichten of de vrouw of de man eerder is wakker geworden concludeer jij dat de HAP 'het altijd gedaan heeft'. De HAP geeft zelf toe dat er wat fout is gegaan......  ;) :) Volgens mij ben je er met koolmonoxidevergiftiging niet met een kopje thee als je je haast niet meer kan bewegen.... Volgens mij heb je dan een beetje zuurstof te kort! ;) :-X :-X


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2006, 15:29:40
Als iedereen nou zo ontevreden is over de HAP, waarom blijven ze dan massaal komen ?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2006, 15:39:05
Als iedereen nou zo ontevreden is over de HAP, waarom blijven ze dan massaal komen ?

Ik heb zelf geen negatieve ervaring met de HAP.
Wel is het zo dat ik geen keus heb ('s avonds en 's nachts) of ik nou ontevreden ben of niet.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2006, 15:41:47
Als iedereen nou zo ontevreden is over de HAP, waarom blijven ze dan massaal komen ?
Soms moet je wel....  ;)


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2006, 19:18:52
Soms moet je wel....  ;)

Ben met regelmaat op de hap te vinden.  ;)

Maar even on-topic te blijven, we kunnen van alles en nog wat lezen in de media, waar hoe het daadwerkelijk eraan toe is gegaan, weten alleen diegene die hiermee te maken gehad hebben. En een ieder heeft zo zijn eigen verhaal. Altijd jammer dat veel buitenstaanders die hier niets mee te maken hebben, het altijd beter weten.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #18 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:11:32
Ben met regelmaat op de hap te vinden.  ;)

Maar even on-topic te blijven, we kunnen van alles en nog wat lezen in de media, waar hoe het daadwerkelijk eraan toe is gegaan, weten alleen diegene die hiermee te maken gehad hebben. En een ieder heeft zo zijn eigen verhaal. Altijd jammer dat veel buitenstaanders die hier niets mee te maken hebben, het altijd beter weten.
Iinderdaad, degenen hier die er 'het meeste verstand van hebben', hebben zelf nog nooit klachten van een patient ingeschat en daar de verantwoordelijkheid voor gedragen. (en hebben dus blijkbaar ook nog niet geleerd om een beetje genuanceerder te denken dan zwart/wit).

Ik kan de denkwijze van de telefoniste en arts op de HAP heel goed volgen. ze hadden wellicht iets voorzichtiger kunnen zijn en de brandweer kunnen waarschuwen. Maar als de CV eenmaal uitstaat (hij was dus nog bij krachte om uit bed te komen, te lopen en helder na te denken over het uitzetten van de installatie...), en de ramen open kon het vanaf dat moment alleen maar beter gaan. Als meneer niet adequaat zou reageren aan de telefoon zou er heus wel actie ondernomen zijn.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Gast48368

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2006, 17:03:46
Ik heb zelf geen negatieve ervaring met de HAP.
Wel is het zo dat ik geen keus heb ('s avonds en 's nachts) of ik nou ontevreden ben of niet.


Ik heb eens gebeld, waarna ze me ook op een lullige manier probeerden af te schepen......ik zei daarop> laat maar, ik draai wel een ander nummer dan (m.a.w. 112 ) daarop zei de telefoniste......moment mevrouw, ik zal even met de dienstdoende arts overleggen......toen konden we wel komen  ;D ;D ;D

m.a.w: kom voor jezelf op !!