Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176251 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 13 oktober 2006, 15:51:45
Omdat ik in een ander topic (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10007.250) een kleine discussie zag over de lichtbalk op de voertuigen dacht ik er toch maar eens een topic over te starten.

Mijn vraag was namelijk:
Hebben ze zo'n dunne lichtbalk alleen in gelderland?
Waarom niet in de rest van nederland? Want volgens mij is deze het meest zichtbaar.

Mag elk korps zijn eigen lichtbalken kiezen?

In de bovenstaande topic staat een foto van de lichtbalk ;)




Gast

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:11:45
Nee, meestal kiezen korpsen zelf niet eens een lichtbalk maar wordt dit voor hen gedaan.
Vaak wordt een demo-auto door een zwaailicht-leverancier zo mooi mogelijk opgebouwd en ter beschikking gesteld aan een korps om proberen hun product af te zetten, maar ook de centrale aankoop van het materieel (en vergeef me dat ik niet weet hoe dit precies zit) heeft een bepaald budget voor dit soort zaken.
Zo rijdt het ene korps met de "nieuwe" Whelen Edge, de ander met de LFL Liberty, weer een ander met de VISTA, weer een ander met Excalibur.

Vaak is het zo dat als een bedrijf éénmaal een 'korps in de knip heeft" ze vaak bij dit bedrijf blijven bestellen, of laten bestellen.
Zodra echter een ander bedrijf een leuke optie aanbiedt kan het gebeuren dat ze overstappen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:17:18
Oh oké,

Hier in almere hebben ze van die mega lichtbalken met van die ronddraaiende dingen erin...
Beetje zon erop en het valt minder op :|

http://img62.imageshack.us/img62/3791/img0186maxfc9.jpg  -> Foto lichtbalk

Hopen dat 'ze' de platte led lichtbalken toch nog is ontdekken hier ::)


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:21:03
Dat is de Federal Signal VISTA, een model wat bij heel veel korpsen op het dak zit, kwestie van slimme marketting een paar jaar geleden.
De vorige versie hiervan liep nogal vol met water, toen kwam deze balk "nieuw" vanuit de USA op de markt, en werden die oude aquariums op het dak met een kleine bijbetaling voor de nieuwe balk allemaal vervangen door die VISTA, zelfs een aantal korpsen wat met de Whelen Edge Strobe-balk reed stapte trouw over. De VISTA had nogal wat voordelen op dat moment t.o.v. de bestaande balken, qua betere zichtbaarheid van het licht o.a. en de 2-level verlichtingsmogelijkheden.

Met de opkomst van LED-technologie zullen deze Vista's snel verdwijnen, en dat gebeurt al op grote schaal in het oosten van het land...

Zo krijgen de verzamelaars er nog eens wat leuks bij, een paar jaar geleden wilde ik er dolgraag eentje hebben, nu komen ze massaal los van de auto's ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:26:51
Dus kortom in de toekomst meer led flitsers op daken?

In a'dam hebben de golfjes van die "wat ouder uitziende" flitsers op het dak. Die van gelderland zien er netter uit (vind ik zelf) en flitsen meer, ook door elkaar heen (om het zo maar ff te noemen).
Die van a'dam flitsen omstebeurt als ik het goed heb.


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:31:56

Met de opkomst van LED-technologie zullen deze Vista's snel verdwijnen, en dat gebeurt al op grote schaal in het oosten van het land...


Jammer! Ik vind het altijd een prachtig gezicht, een politiewagen met een Vista balk met draailampen erin (sowieso als t maar draait!! :D )
In ieder geval beter dan dezelfde Vista balk maar dan met LEDs erin  :-X


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:33:06
Deze balk is toch ook aardig plat.  ;)


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:34:05


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:34:36
Deze balk is toch ook aardig plat.  ;)
http://img142.imageshack.us/img142/4873/politieutrechtregionaleverkeersdienst6332ay6.jpg
Die hebben de meeste golfjes in a'dam ook...
Die hebben toch alleen een flitser zitten links en rechts die omstebeurt flitsen?


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2006, 16:34:43
Hier in Amsterdam hebben ze een redelijke recente versie van de Whelen Edge, met een EB6 powersupply/flitsgenerator erin die een zgn. Action patroon flitst. 3x 4flits links/rechts dan 6x enkelflits links/rechts etc.
Er zijn nog nieuwere modellen van de Edge (model 9M en de Edge Ultra) na dit model op de markt gekomen maar nauwelijks op de politiemarkt terechtgekomen op een enkel busje na.

Die je o.a. in Gelderland ziet lijkt wel op een "platte" Edge maar is een compleet nieuwe balk. De eerste versie hiervan, de LFL Patriot was ook voorzien van strobes maar dan de helft zo groot als wat er in een Edge zit.
De LED balken die je nu voornamelijk ziet heet de LFL Liberty, zoals op de foto hierboven van Gerard.

In de toekomst zul je zeker meer en meer LED gaan zien op de markt. Het grote voordeel is dat de levensduur van LED-units vele malen groter is dan van conventionele Halogeen lampjes of strobe-lampen plus dat de stroomafname dusdanig klein is dat je zonder problemen een LED balk een week lang kunt laten flitsen op een auto met de motor uit... probeer dat maar eens met een conventionele balk ;)