Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1185678 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #1340 Gepost op: 31 mei 2010, 21:01:37
TMCS had dit plaatje op hun site staan, naar eigen zeggen eigen oplossing voor een alleylight i.c.m. een Arjent. Ik vind het wel creatief! :)

Foto (C) TMCS:



Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1341 Gepost op: 31 mei 2010, 23:08:11
Vraagje voor de kenners van wet- en regelgeving omtrent signalering:

Voertuigen mogen bij mijn weten geen rood licht uitstralen aan de voorzijde.
(m.u.v. het stopteken bij politie e.d.)

Dergelijke brandweerbordjes zijn dan toch ook niet toegestaan?
Volgens mij kunnen er dan beter witte of gele ledjes worden gebruikt, zodat het wel legaal is.

Of heb ik het mis :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1342 Gepost op: 31 mei 2010, 23:35:45
Vraagje voor de kenners van wet- en regelgeving omtrent signalering:

Voertuigen mogen bij mijn weten geen rood licht uitstralen aan de voorzijde.
(m.u.v. het stopteken bij politie e.d.)

Dergelijke brandweerbordjes zijn dan toch ook niet toegestaan?
Volgens mij kunnen er dan beter witte of gele ledjes worden gebruikt, zodat het wel legaal is.

Of heb ik het mis :)

Sterker nog, je mag helemaal géén extra verlichting hebben dan bij aflevering cq. typegoedkeuring gemonteerd zat.
Daarnaast mag je géén verlichting van binnen naar buiten laten stralen.

TMCS had dit plaatje op hun site staan, naar eigen zeggen eigen oplossing voor een alleylight i.c.m. een Arjent. Ik vind het wel creatief! :)

Foto (C) TMCS:



Hier komt véél meer licht vanaf dan de standaard halogeen alley-lights van Federal Signal. Blijf het nog steeds apart vinden dat daar zo'n rare bundel zwak licht vanaf komt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1343 Gepost op: 1 juni 2010, 00:57:56
Daarnaast mag je géén verlichting van binnen naar buiten laten stralen.

In theorie kun je zelfs op de bon worden geslingerd als je interieurverlichting aanstaat. (correct me if I'm wrong)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1344 Gepost op: 1 juni 2010, 01:09:03
In theorie kun je zelfs op de bon worden geslingerd als je interieurverlichting aanstaat. (correct me if I'm wrong)

Feitnummer mN651 ''in het voertuig aanwezige lichten of objecten licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig''

Een soort van kapstokartikel die je in principe gebruikt ziet worden bij de bekende vrachtwagens met brandende kruizen, auto's met allerhande kleuren neonbuizen in het interieur etc. Voor een simpel interieurverlichtingslampje zul je dit niet tegenkomen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1345 Gepost op: 1 juni 2010, 09:36:59
Sterker nog, je mag helemaal géén extra verlichting hebben dan bij aflevering cq. typegoedkeuring gemonteerd zat.
Daarnaast mag je géén verlichting van binnen naar buiten laten stralen.
Tevens het grootste probleem met de huidige regelgeving t.a.v. zwaai-, flits- of knipperlicht, met name voor medewerkers in de grond-, weg- en waterbouw. Het is op grond van de Regeling OGS verplicht geel zwaai-, flits- of knipperlicht te voeren, maar op grond van de Regeling Voertuigen is het niet toegestaan het gemonteerd te hebben, dan wel van binnen naar buiten te laten stralen (dashflitsers, achter de achterruit geplaatst lichtjes, etc.). En een ontheffing is bij mijn weten ook niet te krijgen.
Lekker handig :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1346 Gepost op: 1 juni 2010, 10:33:37
.

Wat ik van dit systeem een groot voordeel vind, de led's zijn amber kleurig wat misverstanden voorkomt en minder "dwingend" overkomt.

Het bordje van lenco vind ik persoonlijk niks.
Kan mij hierin ook goed vinden. Het lenco bordje is trouwens zeer slecht zichtbaar overdag.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1347 Gepost op: 1 juni 2010, 16:56:42
Tevens het grootste probleem met de huidige regelgeving t.a.v. zwaai-, flits- of knipperlicht, met name voor medewerkers in de grond-, weg- en waterbouw. Het is op grond van de Regeling OGS verplicht geel zwaai-, flits- of knipperlicht te voeren, maar op grond van de Regeling Voertuigen is het niet toegestaan het gemonteerd te hebben, dan wel van binnen naar buiten te laten stralen (dashflitsers, achter de achterruit geplaatst lichtjes, etc.). En een ontheffing is bij mijn weten ook niet te krijgen.
Lekker handig :D

Volgens mij word dat pas een probleem zodra er daadwerkelijk gehandhaaft gaat worden en daar zelfs de politie in sommige korpsen in ''overtreding'' is qua signalering zal dat zo'n vaart niet lopen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1348 Gepost op: 1 juni 2010, 19:18:59
Volgens mij word dat pas een probleem zodra er daadwerkelijk gehandhaaft gaat worden en daar zelfs de politie in sommige korpsen in ''overtreding'' is qua signalering zal dat zo'n vaart niet lopen ;)
De politie kent de regels niet. De garagehouder kent de regels niet. Ofwel je kunt rustig met een zwaailichtset rondkarren zonder bekeuring en met APK (strikt genomen moet ie afgekeurd worden). Met als gevolg dat iedereen denkt dat het zou mogen. Zwaailichten, flitsers (ongeacht de kleur zelfs), brandweerbordjes, matrixbordjes, hele autodrips, enzovoort enzovoort  :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1349 Gepost op: 1 juni 2010, 19:59:56
De politie kent de regels niet. Ofwel je kunt rustig met een zwaailichtset rondkarren zonder bekeuring en met APK (strikt genomen moet ie afgekeurd worden). Met als gevolg dat iedereen denkt dat het zou mogen. Zwaailichten, flitsers (ongeacht de kleur zelfs), brandweerbordjes, matrixbordjes, hele autodrips, enzovoort enzovoort  :D

Recentelijk werd er bij Blik op de Weg nog een zwaailamp in beslag genomen, ga er maar vanuit dat de gemiddelde (verkeers)diender de regels omtrent verlichting (héél erg) goed kent
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !