Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1189650 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #1540 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:48:06
koninklijke marrechaussee sluit ondergelopen rijbaan af met blauwe lampen

Filmpje van 112velserbroek

Volgens mijn lijkt me dit de juiste situatie om amber te gebruiken i.p.v. blauw.... Je kunt nog zoveel in een lictbalk stoppen als het door de dienders niet gebruikt wordt...

Ik heb al zoveel vreemde licht combinaties gezien bij incidenten... en laat ik het dan nog maar niet eens over het geluid hebben dat is verre van uniform en eenduidig.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1541 Gepost op: 26 augustus 2010, 00:09:15
Lees nou eens wat er staat ....


Dat lees ik, maar behalve de arrowstick zit alles erop. Zelfs een ANPR camera wat de Vista dan weer niet heeft. En de arrowstick heeft bij mij nooit echt zijn waarde bewezen. Eerder alleen verwarring veroorzaakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1542 Gepost op: 26 augustus 2010, 00:14:20
Dat lees ik, maar behalve de arrowstick zit alles erop. Zelfs een ANPR camera wat de Vista dan weer niet heeft. En de arrowstick heeft bij mij nooit echt zijn waarde bewezen. Eerder alleen verwarring veroorzaakt.

Dus zijn er geen balken die de hoeveelheid optie's van de Vista kunnen evenaren. Zelfs de camera's (in bijvoorbeeld Haaglanden) konden hun ei kwijt.
De arrowstick is voor heel veel collega's (inclusief ondergetekende) een optie die men niet graag weg ziet gaan.

De discussie over lichtopbrengst kunnen we lang volhouden, echter een ''volgepropte'' Vista (met alle optie's en extra blauw) wint het toch van een volgepropte Freedom  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1543 Gepost op: 26 augustus 2010, 00:55:51
Dat ben ik niet met je eens en ik heb ze allebei meerdere malen naast elkaar gehad :). Weliswaar is de hoeveelheid blauw op de Vista groter, maar de Freedom heeft een hogere attentiewaarde doordat het blauw feller is en het betere alterneren. Vooral in de zon zie je een heel groot verschil. Overigens kan dit bij de Vista opgelost worden door er solarisledjes in te zetten maar die zien we maar heel weinig. Heb jij de Freedom al in het echt naast een Vista gehad? Voor mij wint de Freedom maar dat is persoonlijk.

Overigens waren het in Den Haag geen ANPR camera's ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1544 Gepost op: 26 augustus 2010, 12:57:41
Heb jij de Freedom al in het echt naast een Vista gehad?

Overigens waren het in Den Haag geen ANPR camera's ;)

Meerdere malen zelfs ;) Daarnaast is de eerste generatie Solaris (waar Haaglanden bijvoorbeeld mee rijd) zeker niet feller als de sputnik's.
De tweede generatie Solaris (waar een van de voertuigen van Politie Voertuigen Groep Nederland mee rijd) zie je hier in Nederland niet.

Het waren in Haaglanden inderdaad geen ANPR camera's, maar de mogelijkheid is er dus wel, daarnaast zijn er ook Vista's opgebouwd met de camera in de balk (zoals te zien op de IVIC demo Opel Insignia).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker geen tegenstander van een Whelen Ultra Freedom, het nadeel is dat we/ze in Nederland veel te ver (zijn) (ge)gaan met eisen, wetten en regelgeving op dit gebied. In een land als Engeland rijden ze bijna allemaal met Whelen balken, propvol en super opvallend terwijl hier in Nederland word bezuinigd op blauw omdat er ook amber in moet  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #1545 Gepost op: 26 augustus 2010, 13:10:51
het enorme nadeel van de vista blijft de vorm en de stroomlijning. Bij geen enkele whelen (Edge, LFL, Freedom, centurion) heb ik zoveel windgeruis gehad als bij een vista.

Daarnaast ben ik het mbt de arrowstick met stef eens. Leuk, maar noodzakelijk? Zeker niet. Helemaal niet icm een fulltekst matrix. Maargoed, persoonlijke voorkeur en ligt aan je roots denk ik. Zo liggen mijn roots bij A-A en Utrecht en geef ik dus voorkeur aan whelen. Kan me voorstellen als je roots bijvoorbeeld in kennermerland liggen (jerommeke) dat je dan voorkeur geeft aan een vista.

Anyway, geniet allemaal nog maar even van de afwisseling, over een paar jaar is dat allemaal verdwenen en rijden alle pitauto's met dezelfde bak op het dak.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1546 Gepost op: 26 augustus 2010, 13:29:35
Leuk, maar noodzakelijk? Zeker niet. Helemaal niet icm een fulltekst matrix. Maargoed, persoonlijke voorkeur en ligt aan je roots denk ik.

De full-size tekstmatrix is leuk, maar niet voor een pijl. Zelfs met de tekst OMLEIDING >>>> gaan mensen nog achter je staan omdat ze het niet begrijpen.
Mijn persoonlijke ervaring met de arrowstick is dat mensen sneller opschuiven of een afslag nemen dan dat wanneer een dienstauto alleen met blauw aan staat (zeker op autosnelwegen etc.) Vind het dan ook (op zijn minst) opvallend dat het KLPD geen arrowstick heeft in de nieuwe Vista's.

Qua lichtbalk ben ik nog (steeds) het meest fan van de Whelen LFL zoals die in Noord Holland Noord werd gebruikt, veel blauw (met dashbordflitser), veel amber en een los zoeklicht. 8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


lc martin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1547 Gepost op: 26 augustus 2010, 15:33:48
Even inhaken op Patrick Sp.Dus gaan we stiekem toch over op een soort van een nationale politie alle korpsen dezelfde auto met allemaal dezelfde lichtbalk,eigenlijk zie je het al rondom gebeuren van de 25 regio's hebben er al 14 de Freedom op het dak,persoonlijk vind ik het best jammer ben opgegroeid in de tijd van de Gempo en RP vond de Rp al saai,maar Gempo geweldig ieder stadje van betekenis zijn eigen merk auto en verschillende lichtsystemen,was leuk maar economisch niet erg handig.Maar ik loop vooruit op de zaken en blijf hangen in het verleden.Weten niet wat voor auto+balk het worden mischien is het wel een prachtige auto+lichtbalk.Ik kan geen europees land bedenken waar het zo geregeld is echt alles hetzelfde.Lopen we weer voorop met de rest van Europa maar op politiegebied is de lol ervoor mij(als het echt zo wordt)af.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1548 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:38:32
Qua lichtbalk ben ik nog (steeds) het meest fan van de Whelen LFL zoals die in Noord Holland Noord werd gebruikt, veel blauw (met dashbordflitser), veel amber en een los zoeklicht. 8)

Dan zou je de Freedom van NHN nóg beter moeten vinden. Nog meer blauw naar voren door dubbele blauwe takedowns. Persoonlijk zou ik amber uit de balk halen (niet de TA), die boven op de balk in de vorm van de Whelen L32, en dan op de hoeken van de balk extra blauwe modules doen.

Overigens is het stoptransparant van NHN naar het dashboard verhuist. Bij de Zafira in de zonnenklep (zoeklicht voor de balk), bij de eerste generatie Tourans met Whelen Liberty weer in de balk (zoeklicht op de balk). En nu bij de 2e generatie Tourans met Whelen Freedom het stopbord op het dashboard (zoeklicht weer voor de balk). Zit wel een anti-weerspiegelingskap omheen om dat probleem 's nachts tegen te gaan.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1549 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:26:14
De full-size tekstmatrix is leuk, maar niet voor een pijl. Zelfs met de tekst OMLEIDING >>>> gaan mensen nog achter je staan omdat ze het niet begrijpen.
Mijn persoonlijke ervaring met de arrowstick is dat mensen sneller opschuiven of een afslag nemen dan dat wanneer een dienstauto alleen met blauw aan staat (zeker op autosnelwegen etc.)

Vanuit FL helemaal met je eens. Ik merk dat mijn collega's veel gebruik maken van de oranje verlichting in de balk,bij staandehoudingen alsmede incidenten waarbij het blauw uit gaat. Ik mag wel zeggen dat FL wat dat betreft heel keurig werkt met de oranje mogelijkheden die de bak biedt.