Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1185557 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #1790 Gepost op: 30 januari 2011, 20:28:08
quote author=Jerommeke link=topic=14554.msg843624#msg843624 date=1296405634]
Een Whelen (Ultra) Freedom, blauwe lenzen.

De Ziegler voertuigen worden uitgerust met een Hänsch balk (lijkt er op).
[/quote]

Klopt,Ziegler levert de voertuigen af met een hänsch 975 led. Het frame is gelijk
Aan dat van een whelen edge alleen het binnenwerk is compleet anders.
Per hoekmodule zitten er bij hänsch 8x3watt leds in met daarvoor een 180 graden lens voor de lichtspreiding.
Whelen gebruikt linear corner modules.


Dank u voor het snele andwoorden! Weer wat eleed, ik zou het verschil zo niet zien


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1791 Gepost op: 31 januari 2011, 18:34:53
Zoals al eerder aangegeven, ik heb nogal wat keuerde daksets hier liggen, waar ik best een vergelijking (alles in één filmpje, zelfde camera, zelfde locatie etc) kan laten zien.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nou de beste kleuren combinatie is, want zo zie je over de wereld Blauw/Blauw, Blauw/Rood, Blauw/Rood/Amber, Rood/wit en weet ik veel welke combinaties nog meer, maar welke is het meest opvallend?


lc martin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1792 Gepost op: 1 februari 2011, 17:10:22
Volgens de Yankees en Canadezen is de kleurencombo Blauw/Rood het meest zichtbaar,heel Canada heeft bij de politie deze kleurcombo en de US op NY na alle staten(in NY zijn ze nu aan het experimenteren met blauw aan de achterzijde van de balk)Ontario in canada is ook overgegaan(voor politie)op blauw/rood (heeft maken met aanhoudingen op snelweg s'nachts blauw heeft in de avond een hogere atenttiewaarde en rood heeft dat overdag.In Australie heeft iedere hulpdienst deze kleurstelling(vroeger had de politie alleen blauw en ambu en brandweer alleen rood)Op Flickr staat een artikel over kleuren van Zwaailichten zeer intressant.OOk op Wikipedia Engels(tik in Lightbars)staat per continent(behalve Afrika)beschreven wat voor kleur en de reden.Zelf vind ik het maar een beetje vaag net zoals de nieuwe OGS-regelgeving,werkt tijdelijk daarna zijn de mensen eraan gewend en krijg je weer kijkerfiles,omdat er een berg amber te zien is en wat is dan de volgende stap van de heren/dames geen Optisch middel meer als de hulpdiensten TP zijn?Ga TOCH IETS NUTTIGS DOEN!Waarom in de EU Donkerblauw en in Bijv Oezbekistan PAARS?Mijn mening is als maar een berg licht geeft dat overdag goed opvalt en s'nachts valt iedere kleur goed op Want het verlicht de hele rotzooi of moeten we de hele omgeving verlichten?! krijgen de hulpdiensten het weer aan de stok met de milieumensen want dan kunnen de diertjes weer hun slaapje niet doen.Maar persoonlijk vind ik die configuratie van de FloridaHighwayPatrol wel een goede oplossing staan vast wel filmpjes op youtube,de balk heet de Javelin leverancier/fabrikant weet ik even niet meer.


Gast

  • Gast
Reactie #1793 Gepost op: 1 februari 2011, 17:35:46
@lcmartin, kleine tip, probeer wat meer spaties, alinea's en ruimte te gebruiken, het is zo erg moeilijk te lezen.

In de US zijn er meer staten die andere kleuren gebruiken behalve rood en blauw. Chicago stad bijvoorbeeld gebruikt alleen blauw en de brandweer van Chicago gebruikt (zoals de meeste fire depts.) rood en clear/wit met als toevoeging groen op rechts. Zo is de staat  New York juist blauw (met evt clear/wit) een verplichte kleur voor vrijwilligers (EMS en Firefighters) wat weer geen voorrangvragende kleur is maar een "courtesy color" als in, mooi dat je voorrang krijgt maar dan houdt het ook wel op. Zo zijn er ook staten waar de ambulancediensten rood en blauw gebruiken waar de meeste staten (generaliserend) alleen rood en clear/wit gebruiken met eventueel amber aan de achterzijde.
Inderdaad is het erg interessant, zeker als je zoals ik verzamelaar bent, om je daar eens in te verdiepen.

Echter, in mijn opinie is er niks vaags aan landen die hun eigen kleuren bepalen voor wat  betreft nood-diensten. Europa donkerblauw (je bedoelt waarschijnlijk het oudere paarsige blauw) zie je al bijna niet meer, sinds het gebruik van LED verlichting is die donkerblauwe kleur zo goed als verleden tijd.

De Javelin (een balk van Code3, wat eigenlijk een Optimax buitenkant van Premier Hazard is en LEDX dual-leds van Code3 erin) was geen succes in de USA, daar zijn ze inmiddels vanaf gestapt.

Wat lcmartin vertelt over het meest zichtbare, overdag en 's nachts, dat klopt inderdaad. Blauw blijkt 's nachts beter zichtbaar te zijn en rood blijkt overdag beter zichtbaar te zijn. En dan zou strobe weer beter zichtbaar zijn onder rood dan onder blauw (gravende in mijn herinnering). Dat heeft verder niets met aanhoudingen op de snelweg te maken) Daarnaast is de meest gebruikte combinaitie rood-links/blauw-rechts ook nog een extra hulpmiddel voor aanrijdende units die daarmee de richting van het collega-voertuig kunnen bepalen.

Het nadeel van een berg licht, zoals lcmartin aangeeft, is dat je (na testen bewezen) meer auto's aantrekt die in de bak met licht willen sturen, in plaats van erlangs.


lc martin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1794 Gepost op: 1 februari 2011, 17:44:05
Moet toegeven de voorbeelden die ik heb gebruikt voornamelijk waren toegespitst waren op politie en klopt ook niet helemaal veel zuidelijke staten in de US gebruiken Blauw/Blauw(ook toegespitst op politie)


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1795 Gepost op: 1 februari 2011, 18:08:50
Eu is ook niet overal gelijk.
Neem als voorbeeld Spanje, waar de ambulances oranje voeren.
Rood komt binnen de EU op verschillende plekken voor.
In Spanje en Skandinavie als Stopsignaal, in Engeland als waarschuwing van voertuigen aan de achterkant.

Denk dat naast een stuk zichtbaarheid ook er sprake is van een stuk cultuur. In NL zijn we blauw gewend er reageren er (hopelijk) op.
Zichtbaarheid valt ook weer onder te verdelen in verschillende criteria. het vroegtijdig van het voertuig, aanrijdend, prio 1. Het vroegtijdig kunnen lokaliseren van een voertuig in staande positie etc.


Groeten, Ruud


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1796 Gepost op: 1 februari 2011, 21:28:12
In België zijn er een aantal brandweerdiensten die naast het blauwe ook rood en wit gebruiken in hun signalisatie.
Zo hebben wij op onze ambulance momenteel aan de voorzijde zowel blauw (de grootste hoeveelheid), wit en rood in de LED-balk zitten en aan de achterzijde blauw (de grootste hoeveelheid) en rood aangevuld met een traffic advisor.
Nu moet ik zeggen, hij geeft een berg licht en de mensen zien je aankomen.
Ik zal eens trachten een filmpje te maken deze week.
Nu gaan we waarschijnlijk bij onze nieuwe ambulance dezelfde kleurstelling gebruiken met dat verschil dat we waarschijnlijk gaan laten voorzien dat enkel de hoekmodules blijven branden en de rest uitgeschakeld kan worden wanneer het voertuig ergens staat. En dat dan enkel blauw en aan de achterzijde rood en de traffic advisor blijft werken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1797 Gepost op: 2 februari 2011, 00:35:01
In Nederland rijden er ook nog een (klein) aantal voertuigen met rood rond ...
Onder andere de (redelijk) nieuwe HV van Brandweer Hoofddorp en ik weet een Dennis van Zoetermeer ....

Persoonlijk vind ik rood&blauw een perfecte combinatie qua zichtbaarheid. Ik zeg snel doen .... (en balken maken waarbij men voor en/of achterzijde apart kan schakelen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1798 Gepost op: 3 februari 2011, 17:14:09




Dienst: Gemeentelijk Vervoers Bedrijf (Amsterdam)
Afdeling: Service en Veiligheid
Soort voertuig: Dienstbus
Merk & type: VW Transporter T5 GP
Kenteken: 04-NZF-3
Wagenparknummer: 1104
Byzonderheden: Sinds één dag in dienst. Voorzien van een Whelen Ultra Freedom, dubbele rij oranje. Tevens arrowstick aan de achterzijde. Voertuig is aan de voorzijde & achterzijde voorzien van Whelen TIR3 flitsers. Signalering is schakelbaar tussen achter & voorzijde of beide. Op de foto's is alleen de achterzijde ingeschakeld. Wederom voorzien van een sirenespeaker, dit tbv. de omroepinstallatie en een tekstkrant.


 :P :P 998765 :P :P
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #1799 Gepost op: 3 februari 2011, 21:13:05

 :P :P 998765 :P :P

Mooi!!!! Nu de politie nog!
Dit is ook wel wat voor op die 520d of V70 voor de snelweg surveillance!!