Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2006, 22:16:55
Oh :D

Toppic naam is veranderd ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2006, 22:19:24
Zal ik maar meteen met nog een vraag komen:

Waarom heeft de verkeersdienst (bijv. amsterdam) maar 1 zwaailicht op het dak zitten? Is het niet beter als ze meer opvallen op een snelweg?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2006, 22:37:38
Zal ik maar meteen met nog een vraag komen:

Waarom heeft de verkeersdienst (bijv. amsterdam) maar 1 zwaailicht op het dak zitten? Is het niet beter als ze meer opvallen op een snelweg?
Dat heeft grotendeels te maken met het benzineverbruik neem ik aan.  ;) Daarnaast vallen ze echt wel op met al die extra flitsers in de auto.  :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:12:14
Zal ik maar meteen met nog een vraag komen:

Waarom heeft de verkeersdienst (bijv. amsterdam) maar 1 zwaailicht op het dak zitten? Is het niet beter als ze meer opvallen op een snelweg?

Naast wat Gerard zegt, heeft dit ook te maken met Incident Management en andere potocollen. Daarover zijn al veel topic's op het forum.

Kortweg: het voertuig dat in de fend-off positie staat bij een ongeval, voert als enige zwaailicht. Dit moet dan één zwaailamp(unit) op het dak zijn, zonder verdere fratsen. Onder andere daarom hebben de meeste KLPD voertuigen maar één zwaaillamp op het dak.

Reken maar dat de hele feestverlichting (inclusief fratsen) aan gaat bij een spoedritje hoor ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:17:38
Hoi,
Zijn er ook filmpjes van de diverse lichtbalken??


paul_hartog

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2006, 02:21:06
de 5.02 van heuvelrug heeft ook zo'n lfl whelen balk erop.
het aparte hier aleen van is dat de witte schijnwerpers voorop ook meeknipperen waardoor je dus ook een groot wit licht van de balk afkrijgt.
tevens zitten op veel bussen ook de whelen centurion.
zoals die op deze bus zit is het wel mooi>>  http://www.ambu1984.nl/Politie_Utrecht_BS1.jpg

maar je heb ze ook bij de kmar en daar zitten maar 2 draaierdjes in en dan kan je dus door de rest van de balk heenkijken en dat ziet er dus egt niet uit :o


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2006, 08:21:48
Hoi,
Zijn er ook filmpjes van de diverse lichtbalken??

Ik heb wel diverse lichtbalken op de film staan, de meeste daarvan staan op www .112amsterdam  .nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2006, 09:59:59
Jep die balk is inderdaad ook vet 8)
Maar mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar de ledflitsers van de politie gelderland 8)

Zijn feller als die van gelderland hoor :o ::)


Gast

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2006, 11:55:37
Zijn feller als die van gelderland hoor :o ::)
Je bedoelt DAN die van Gelderland.

IS dat wel zo?
Wat is feller, halogeen of LED of strobe. Daar zijn al veel vergelijkende onderzoeken naar geweest.
Het is maar net onder welke omstandigheden, in het donker of fel zonlicht, zijn de lenzen wel goed schoon/gepoetst, is het H1 lampje nog op en top in orde, stond je veraf of vlakbij, stond hij stil of reed hij heel snel voorbij, waren de lenzen lichtblauw of donkerblauw en ga zo maar door.
Fel is vaak een persoonlijke waarneming, de werkelijke opbrengst aan licht is te meten in CP (candle-power=het equivallent van een bepaalde hoeveelheid licht die 1 kaars zou geven) of lumen.
Een rotator van een Aerodynic en StreetHawk geeft 40.000CP terwijl de rotator van een Centurion 100.000CP geeft, met allebei een 50Watt lampje erin maar de spiegel van de Centurion is veel groter en nog beter gefocussed.
Voor LED's zou ik erin moeten duiken wat ze aan "licht" opleveren, maar om nou te zeggen dat een Vista feller is dan een LFL Liberty.... mmmmmm nee, in mijn gevoel toch niet!

En @jerommekeaalsmeer, ik zal later vandaag als ik weer op de PC mag van de kids wat links plaatsen en plaatjes van overige Edge modellen.
Het model Edge9000 wat nu op de Golfjes in Amsterdam zit bijvoorbeeld is de 5e generatie Edge9000. Ik heb ergens een plaatje van een Edge9M achterop een busje maar de Edge Ultra is voor zover mij bekend niet in Nederland in gebruik, die doet het in de USA zelf ook niet zo best namelijk.


firefighter353

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 15 oktober 2006, 11:56:55
Je bedoelt DAN die van Gelderland.

IS dat wel zo?
Wat is feller, halogeen of LED of strobe. Daar zijn al veel vergelijkende onderzoeken naar geweest.
Het is maar net onder welke omstandigheden, in het donker of fel zonlicht, zijn de lenzen wel goed schoon/gepoetst, is het H1 lampje nog op en top in orde, stond je veraf of vlakbij, stond hij stil of reed hij heel snel voorbij, waren de lenzen lichtblauw of donkerblauw en ga zo maar door.
Fel is vaak een persoonlijke waarneming, de werkelijke opbrengst aan licht is te meten in CP (candle-power=het equivallent van een bepaalde hoeveelheid licht die 1 kaars zou geven) of lumen.
Een rotator van een Aerodynic en StreetHawk geeft 40.000CP terwijl de rotator van een Centurion 100.000CP geeft, met allebei een 50Watt lampje erin maar de spiegel van de Centurion is veel groter en nog beter gefocussed.
Voor LED's zou ik erin moeten duiken wat ze aan "licht" opleveren, maar om nou te zeggen dat een Vista feller is dan een LFL Liberty.... mmmmmm nee, in mijn gevoel toch niet!

En @jerommekeaalsmeer, ik zal later vandaag als ik weer op de PC mag van de kids wat links plaatsen en plaatjes van overige Edge modellen.
Het model Edge9000 wat nu op de Golfjes in Amsterdam zit bijvoorbeeld is de 5e generatie Edge9000. Ik heb ergens een plaatje van een Edge9M achterop een busje maar de Edge Ultra is voor zover mij bekend niet in Nederland in gebruik, die doet het in de USA zelf ook niet zo best namelijk.


het verschil zit niet alleen in felheid maar ook in kleur, halogeen balk is waneer deze uit staat blauw, maar als geeft groenig licht als die aan staat, daarom zie je bij deze balken dat ze donkerblauwe kappen hebben (europees blauw) en niet de standaard blauw, hierdoor wordt het schijnsel weer echt blauw de keerzijde is wel dat het licht minder fel is omdat deze wordt geremt door de donkerblauwe kap, een ander punt is dat halogeen balken echte stroomvreters zijn.
Bij strobe is de verkleuring minder dus zijn deze balken met standaard blauwe kappen uitgerust,
maar geeft wel lichtblauwe kleur af, ze zijn wel zuiniger met stroom, maar geven wel hindelijke pulsen af die radio signalen stoort .
LED is blauw en blijft blauw, de balk is compact, fel, onderhoudts vrij, gaat langer mee en is zuinig in verbruik