Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176268 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

firefighter353

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2006, 12:06:54
ik ben opzoek naar een mx7000 ambu balk( 3 draaiers en intersection lampen) en een vista met trafficadvisor en intersectionlampen, wie kan mij daar aan helpen of weet een adresje?


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2006, 12:51:42
het verschil zit niet alleen in felheid maar ook in kleur, halogeen balk is waneer deze uit staat blauw, maar als geeft groenig licht als die aan staat, daarom zie je bij deze balken dat ze donkerblauwe kappen hebben (europees blauw) en niet de standaard blauw, hierdoor wordt het schijnsel weer echt blauw de keerzijde is wel dat het licht minder fel is omdat deze wordt geremt door de donkerblauwe kap, een ander punt is dat halogeen balken echte stroomvreters zijn.
Bij strobe is de verkleuring minder dus zijn deze balken met standaard blauwe kappen uitgerust,
maar geeft wel lichtblauwe kleur af, ze zijn wel zuiniger met stroom, maar geven wel hindelijke pulsen af die radio signalen stoort .
LED is blauw en blijft blauw, de balk is compact, fel, onderhoudts vrij, gaat langer mee en is zuinig in verbruik

Niet helemaal correct, het donkerblauwe is volgens Europese voorschriften, en Europees ECE-R65 keurmerk schrijft een bepaalde kleur en intensiteit blauw voor.
De eerdere modellen Edge waren dan ook allemaal voorzien van donkerblauwe-bijna paarse lenzen. Kijk maar naar de Advantedge's van de KMAR, die zijn zo donker dat je er bijna niet doorheen kan kijken.
De keuzen voor bepaalde lenzen heeft niets te maken met of er strobe of halogeen onder zit, het is maar net welke lading lenzen op dat moment zijn aangeleverd bij de zwaailichten-fabrikant. De lichtblauwe lenzen die op de Whelen Edge zitten voldoen ook niet aan dat keurmerk, maar worden zo standaard geleverd vanuit de USA, de oude donkerblauwe lenzen worden gewoon niet meer op de frames gezet. Deze lenzen werden ook aangeduid in de USA als "European blue" oftewel donkerblauw.
Ik zal één dezer dagen eens wat lenzen naast elkaar leggen, van de eerste tot de laatste Edge en alle kleuren die er gebruikt zijn laten zien. Niks is standaard, het is maar net hoeveel kleurkorrels er toevallig bij het proces van lenzen maken voor die partij gebruikt zijn.

De donkerblauwe lenzen op de VISTA's zijn volgens de kleurwaardes wel R65 gekeurd, de lichtblauwe zoals ze op de Transporters zitten bijvoorbeeld weer niet. Maar dat zal een bestuurder van een voertuig weinig boeien, er zit blauw op het dak toch?
De verkleuring van strobe onder blauw staat los van de verkleuring van halogeen onder blauw.
Zowel strobe als halogeen leveren wit licht op, de kleur lens bepaalt de uitstraling. Een halogeen lamp onder een blauwe kap zal geen groenig licht geven dus.

Voor wat betreft stroomafname, een rotator met lampje trekt ongeveer 4.5ampere per stuk, een Vista met 4 draaiers trekt dus 18ampere alleen bovenin. Niet voor niets dat er een "spaarstand" op zit, zodra het contact uitgezet wordt worden 2 lampen uitgeschakeld.
Een EB6 power supply trekt met 4 strobes erop ongeveer 15Ampere. Zoveel verschil zit er dus niet tussen een Strobe en halogeenbalk qua stroomafname.
Een Edge, of welke andere strobe-balk dan ook, die goed aangesloten is zal geen radio-interferentie opleveren, er zit zelfs een extra beschermings-bedrading in de kabel zelf om die RFI te voorkomen.
En het LED blauw is een heel ander soort, LICHTER, blauw dan het blauw "dat we gewend zijn" Het neigt meer naar wit dan naar blauw, mede daarom is het gebruik van blauwe voorzet-lenzen niet eens zo'n heel slecht idee, het neigt meer naar blauw dan wit nu.

En voor wat betreft je 2e vraag over de balken, de MX7000 zoals je bedoelt zoals ze op de RAVU Mercesessen hebben gezeten heb ik helaas niet, een VISTA zou wel eens kunnen gaan lukken, ik zal eens kijken hier en daar.


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2006, 14:48:04
Hoi,
Zijn er ook filmpjes van de diverse lichtbalken??

Hier heb je er al twee:

vooraanzicht: http://www.arisco.be/code360d/vids60nl.htm
achteraanzicht: http://www.arisco.be/code360d/vids60an.htm


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 16 oktober 2006, 10:56:17
Je bedoelt DAN die van Gelderland.

IS dat wel zo?
Wat is feller, halogeen of LED of strobe. Daar zijn al veel vergelijkende onderzoeken naar geweest.
Het is maar net onder welke omstandigheden, in het donker of fel zonlicht, zijn de lenzen wel goed schoon/gepoetst, is het H1 lampje nog op en top in orde, stond je veraf of vlakbij, stond hij stil of reed hij heel snel voorbij, waren de lenzen lichtblauw of donkerblauw en ga zo maar door.
Fel is vaak een persoonlijke waarneming, de werkelijke opbrengst aan licht is te meten in CP (candle-power=het equivallent van een bepaalde hoeveelheid licht die 1 kaars zou geven) of lumen.
Een rotator van een Aerodynic en StreetHawk geeft 40.000CP terwijl de rotator van een Centurion 100.000CP geeft, met allebei een 50Watt lampje erin maar de spiegel van de Centurion is veel groter en nog beter gefocussed.
Voor LED's zou ik erin moeten duiken wat ze aan "licht" opleveren, maar om nou te zeggen dat een Vista feller is dan een LFL Liberty.... mmmmmm nee, in mijn gevoel toch niet!

En @jerommekeaalsmeer, ik zal later vandaag als ik weer op de PC mag van de kids wat links plaatsen en plaatjes van overige Edge modellen.
Het model Edge9000 wat nu op de Golfjes in Amsterdam zit bijvoorbeeld is de 5e generatie Edge9000. Ik heb ergens een plaatje van een Edge9M achterop een busje maar de Edge Ultra is voor zover mij bekend niet in Nederland in gebruik, die doet het in de USA zelf ook niet zo best namelijk.



Ik heb het over de balk van de 25-992 daar zit duidelijk geen halogeen in ::) ::)
Iets beter kijken misschien :P
Dat is de Opaal 50 van W&G (Marelko verkoopt deze balken ipv. W&G) dit zijn nog de felle balken hierna is er een 2e serie gekomen met minder felle LED's en die van gelderland zijn minder fel dan die van Flevoland(25-992)


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 oktober 2006, 11:14:14
Iets beter kijken misschien :P
Iets minder bijdehand en zelf beter lezen misschien :P Ik zeg toch niet dat die 25-992 halogeen heeft of wel....
Ik gebruik jouw gelderland verhaaltje als inleiding naar een vergelijking tussen Halogeen, Led en Strobe. Probeer zelf iets meer begrijpend te lezen dan tongetjes uit te gaan steken.

Dat is de Opaal 50 van W&G (Marelko verkoopt deze balken ipv. W&G) dit zijn nog de felle balken hierna is er een 2e serie gekomen met minder felle LED's en die van gelderland zijn minder fel dan die van Flevoland(25-992)


Dus volgens jou maakt een bedrijf EERST felle LED-balken, en DAARNA minder felle LED-balken... niet zo'n slimme verkoop-techniek of wel? Een nieuwe lijn opzetten die minder fel is, nee daar trek je zeker klanten mee. Je kan het leuk brengen maar het is niet conform de waarheid.
De Opal50 die door W&G NU wordt verkocht is niet hetzelfde als de LEDX2100 van code3 of TrafficMax van PremierHazard (beide verkocht door Marelko)
Op de 25-992 zit een LEDX2100 die, toen W&G nog het dealerschap van Code3PSE had, daarom het stickertje van W&G heeft. Dat is géén Opal50.
Misschien iets beter kijken? :P
   fotootjes copyright mezelf

De LEDX2100 is gebouwd op de onderbak van een Code3 Excalibur, wil ik je ook nog wel foto's van laten zien als je wilt.
De Opal50 is van VisionAlert. Wéér een heel ander bedrijf, maar voor hén verzorgt W&G nu nog het dealerschap, naast W&G Germany waar de TOPAS ambulance balken vandaan komen.

Marelko is afnemer/vertegenwoordiger van Premier Hazard, wat onderdeel uitmaakt van Britax International, en die heeft een kleine 3 jaar geleden Code3PSE overgenomen in aandelen. W&G was de vertegenwoordiger van Code3PSE in Nederland, maar met de verschuiving door de overname is W&G het dealerschap kwijtgeraakt van Code3 producten(die zo nu en dan al identiek waren aan de Premier Hazard producten) en heeft Marelko een nog grotere vinger in de pap gekregen.

Om nog even in te haken op je vergelijking Jeugdbrandweer.... op de politie Gelderland zit een Raydian van Federal Signal. Die gebruikt andere LED's en andere reflectors dan de LEDX2100 én de Opal50, dus dat is appels met peren vergelijken. (daarom schreef ik ook een stukje over wat men als "fel" ervaart)
Trouwens.... 95% van ALLE gebruikte LED's in wélk merk balk dan ook komt uit Korea. Hoe ze worden gefocussed of gespiegeld, dát maakt het verschil. Whelen en Code3 gebruiken lensjes met geslepen focus erin, Federal Signal maakt gebruik van spiegelende reflectors. Het is maar net wat je ermee doet wat het "feller" maakt.....


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:30:16
Iets minder bijdehand en zelf beter lezen misschien :P Ik zeg toch niet dat die 25-992 halogeen heeft of wel....
Ik gebruik jouw gelderland verhaaltje als inleiding naar een vergelijking tussen Halogeen, Led en Strobe. Probeer zelf iets meer begrijpend te lezen dan tongetjes uit te gaan steken.
 

Dus volgens jou maakt een bedrijf EERST felle LED-balken, en DAARNA minder felle LED-balken... niet zo'n slimme verkoop-techniek of wel? Een nieuwe lijn opzetten die minder fel is, nee daar trek je zeker klanten mee. Je kan het leuk brengen maar het is niet conform de waarheid.
De Opal50 die door W&G NU wordt verkocht is niet hetzelfde als de LEDX2100 van code3 of TrafficMax van PremierHazard (beide verkocht door Marelko)
Op de 25-992 zit een LEDX2100 die, toen W&G nog het dealerschap van Code3PSE had, daarom het stickertje van W&G heeft. Dat is géén Opal50.
Misschien iets beter kijken? :P
   fotootjes copyright mezelf

De LEDX2100 is gebouwd op de onderbak van een Code3 Excalibur, wil ik je ook nog wel foto's van laten zien als je wilt.
De Opal50 is van VisionAlert. Wéér een heel ander bedrijf, maar voor hén verzorgt W&G nu nog het dealerschap, naast W&G Germany waar de TOPAS ambulance balken vandaan komen.

Marelko is afnemer/vertegenwoordiger van Premier Hazard, wat onderdeel uitmaakt van Britax International, en die heeft een kleine 3 jaar geleden Code3PSE overgenomen in aandelen. W&G was de vertegenwoordiger van Code3PSE in Nederland, maar met de verschuiving door de overname is W&G het dealerschap kwijtgeraakt van Code3 producten(die zo nu en dan al identiek waren aan de Premier Hazard producten) en heeft Marelko een nog grotere vinger in de pap gekregen.

Om nog even in te haken op je vergelijking Jeugdbrandweer.... op de politie Gelderland zit een Raydian van Federal Signal. Die gebruikt andere LED's en andere reflectors dan de LEDX2100 én de Opal50, dus dat is appels met peren vergelijken. (daarom schreef ik ook een stukje over wat men als "fel" ervaart)
Trouwens.... 95% van ALLE gebruikte LED's in wélk merk balk dan ook komt uit Korea. Hoe ze worden gefocussed of gespiegeld, dát maakt het verschil. Whelen en Code3 gebruiken lensjes met geslepen focus erin, Federal Signal maakt gebruik van spiegelende reflectors. Het is maar net wat je ermee doet wat het "feller" maakt.....




Heeft jou vader de bussen ook aangeschaft?


Gast

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:38:41
Ik heb mijn pappie niet nodig om een lichtbalk te kunnen herkennen.

Maar het hoeft niet persoonlijk te worden beste jonge vrind, kijk eens naar deze links en de balk, en vergelijk "yourself"

De Opaal50
http://www.lichtbalk.nl/012prijslijst/EUROSIGNAL45.pdf

De LEDX2100 / TrafficMax
http://www.code3pse.com/bigimage.asp?productid=165
en
http://www.premierhazard.co.uk/downloads/FD23399_TrafficMax_sm.pdf

Maar als jij persé gelijk wilt hebben en beweren dat het een Opal50 is, ga je gang en leef je uit hoor. :)


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2006, 16:50:04
Overigens nog even ter aanvulling want dit topic vindt ik wel leuk.

Sinds enige tijd is het grootste deel van de politie voertuigen in de regio Haaglanden uitgerust met een Federal Signal Vista SL, dus nog wel de vista maar dit maal in led-uitvoering.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Gast

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2006, 16:54:52
Inderdaad, ERG leuke balkjes :P Federal Signal heeft er een handje van om hun complete balken-arsenaal leeg te roetsjen en op te vullen met LED's, de VISTA-SL is daar het laatste slachtoffer van  ;D ;D
Het systeem met LED-s wat erin wordt gebruikt heet SOLARIS en is WEL één van de betere qua lichtopbrengst, ondanks de indirecte manier waarop het licht geprojecteerd wordt.
http://www.fedsig.com/products/docs/literature/2002_Raydian_SL.pdf  onderaan.

De LED's zelf zie je dus niet, je ziet de reflectie in een sterk gefocus-de lens eroverheen.

Close-ups altijd welkom Ricardo!!!


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #39 Gepost op: 17 oktober 2006, 18:04:41
Overigens nog even ter aanvulling want dit topic vindt ik wel leuk.

Sinds enige tijd is het grootste deel van de politie voertuigen in de regio Haaglanden uitgerust met een Federal Signal Vista SL, dus nog wel de vista maar dit maal in led-uitvoering.

Gr. Ricardo

Hier alvast ééntje die dienst doet op een Prius van de Politie academie Apeldoorn: