Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176188 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 17 oktober 2006, 19:05:23
Nog een VISTA SL met de Solaris modules erin

       

Met dank aan P.D.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2006, 02:26:23

Trouwens.... 95% van ALLE gebruikte LED's in wélk merk balk dan ook komt uit Korea. Hoe ze worden gefocussed of gespiegeld, dát maakt het verschil. Whelen en Code3 gebruiken lensjes met geslepen focus erin, Federal Signal maakt gebruik van spiegelende reflectors. Het is maar net wat je ermee doet wat het "feller" maakt.....


Ik ben bang dat het anders om is Korea doet nog maar een klein beetje mee, als het om de hoge lichtopbrengst gen III leds gaat.
Seoul Semiconductors is op dit moment de enige voor zover mij bekend die een bijna gelijkwaardige led heeft als Lumiled (Philips, ja ons eigen Philips) echter heeft Seoul Semiconductor nog niet de lichtsterkte bereikt die Lumiled levert.

even een stukje geschiedenis:

Wanneer we over flitsers praten hadden we het over strobe's, een beter nederlands woord Xenon flitsers.
Een xenon flitser is een glazen buis gevuld met xenongas geladen met een hoge spanning en tot ontsteking gebracht waardoor een ontlading plaats vindt die met grote lichtverschijnselen gepaard gaat, nadeel hoog stroom verbruik.

Als we over hallogeen flitsers praten hebben we het over een gloeilamp gevuld met hallogeengas wat een hogere lichtopbrengst geeft dan de normale gloeilamp, witter van kleur tegen blauw aan, nadeel minder licht dan een xenonflitser en nog steeds een relatief hoog stroomverbruik, echter minder dan de xenonflitser.

wanneer we het over ledflitsers hebben praten we inmiddels over drie generaties die ook alle drie door de diverse merken worden toegepast, allereerst de ''gewone 5mm High Efficentie Led'' een cluster (groep van veel led's) leds in de gewenste kleur met al dan niet een gekleurde kap er voor.
Deze worden in vele landen gemaakt, hoewel Hewlett -Packard (HP) is aangevangen met de high efficentie led, behalve de blauwe led, deze staat op naam van Nichia
De Led verkrijgt zijn kleur door het elementje met een chemische stof te verontreinigen en niet iedereen heeft het juiste procedee op tijd kunnen ontwikkelen bovendien zijn deze processen gepatendeerd.

de generatie II leds zijn eigenlijk in grote lijnen gelijk aan de gen III leds, met dit veschil dat de aansturing (in alarmlichten taal de ballast) is gaan verschillen en werden bij de gen II leds de lampen opgebouwd uit uitsluitend leds en zit bij de gen III leds een deel van de elektronica in de lamp zelf, niet te verwarren met de zelffunctionerende (selfcontaining) lampen zoals de TIR 3 en TIR 6 en alle equivalenten.

bij de gen III ledtechnologie wordt gebruik gemaakt van de Luxeon III leds, deze worden gemaakt door Lumiled wat een 100% Philips dochter is, aanvankelijk ontstaan uit een joint venture van Philips en Hewlett-Packard (Angilent Technologies).
De Luxeon III led is in twee versies leverbaar, de emitters en de stars.
Beide hebben weer twee aangegoten lenzen, de lambertian en de side emitting, de site emitting kunnen we vergeten, is niet geschikt voor ons doel, we willen zoveel mogelijk licht naar voren uitstralen en daar is de lambertian voor ontwikkeld.
In de led flits lampen wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de emitters, dit is een smd uitvoering en wordt rechtstreeks met warmtegeleidende lijm op de print van de lamp geplakt, waar weer extra truuken zijn uitgehaald om de warmte afgevoerd te krijgen, want warm worden ze.
zo werd een conventionele led gespecificeerd bij een stroom van 20 mA terwijl de gebruikte luxeon III al op 1 amp gebruikt wordt en dat gaat ergens heen.
tevens wordt op de print per ledstring (aantal leds in serie, max 3) een stroombegrenzing toegepast waardoor de lamp heel blijft ongelang de aangelegde spanning (tot max 28V), hij kan dus ook constant branden.
de ballast bestaat alleen nog uit een stuk pulssturing eventueel met foutsignalering t.b.v. de blackbox.

wat betreft de optieken verteld ieder merk dat zij dit zelf hebben ontwikkeld, wel samen met een externe firma die ook de lenzen maakt, de firma Fraen, overigens zijn de lenzen en luxeon III leds voor een ieder vrij te koop bij de betere elektronica zaak.

over markt aandelen van de diverse firma's in nederland is nogal een vertekend beeld maar dat wil ik liever niet uitleggen, ik zou eens ergens de schuld van kunnen krijgen, wel is er 1 de grootste.

voor nu even stop, ik hoop dat een en ander duidelijk is geworden, anders zie ik de vragen wel tegemoet, wel zal ik een paar internetlinks bij vermelden, als je tijd heb kan je hier heel veel leren over optieken bij Fraen

http://www.fraensrl.com/company.html

over de meest toegepaste leds bij Lumiled, kijk bij luxeon III

http://www.luxeon.com/corporate/

de concurent Seoul Semiconductor

http://seoulsemicon.co.kr

voor de rest zullen alle merken genoegzaam bekend zijn.
overigens over kleuren zal ook nog veel gesteggeld gaan worden, de goede leds hebben niet de door de overheid gewenste kleuren, en andere kleuren zijn niet allemaal te maken, daar komt nog bij dat blauw de laagste lichtsterkte heeft ongeveer een faktor 4 tot 5 lager t.o.v. de amber (oranje).

nog toegevoegd, de gebruikte lumiled is een zogenaamde 3 watt uitvoering terwijl er ook nog een 1 watt en een 5 watt uitvoering bestaat en Seoul Semiconductor op 0,5 watt zit.

overigens maakt premier hazard eigenlijk weinig licht maar betrekt deze bij Tomar uit de USA (welke vertegenwoordiging wel op springen schijnt te staan ) die overigens veel produkten van whelen na maakt en heeft ook al diverse processen aan zijn broek gehad en zelfs een paar mogen winnen maar eigenlijk aapt iedereen elkaar na terwijl ze vrijwel allemaal dezelfde led emitter gebruiken, de rest van de puzzel van wie levet wat kan je nu wel compleet maken.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2006, 16:46:38
Leuk verhaal, dank je wel Zwaailichtmaker :D

Gisteren heb ik hier nog een handelaar'/vertegenwoordiger gehad met allemaal leuke balkjes van VisionAlert, waaronder de Opal.
Lijkt in de verste verte niet op een LEDX2100 trouwens, maar zwaailichtmaker, wat is DIT volgens jou voor balk?
   fotootjes copyright mezelf

Het verhaal van koreaanse LED's kwam ook bij hem vandaan, en gezien de internationale markt en samenwerking zijn de ECHTE grote jongens allemaal inkopers bij die bedrijven die je noemt.
Grappig om te horen dat ECCO, moederbedrijf van VisionAlert balken, weer de frames en strobes levert voor Whelen!! Dus als je met een Edge op je dak rijdt is het Eigenlijk ECCO :)

Qua marktwerking in Nederland is de blauwe markt behoorlijk ingedeeld en afgeschermd, de amber markt daarentegen is vrij open, en daar springen dan ook genoeg types en merken in rond.

Ik ben inmiddels met het nodige aan LED's aan het spelen en vergelijken, originele Whelen TIR3's en de Chineze/Koreaanse kopietjes en Amerikaanse kopietje-kopietjes daar weer van. .LEUK speelgoed  :D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:24:16
tja ik heb het voordeel dat als whelen iets nieuws maakt ik een exemplaar krijg aangereikt met de mededeling dat hij af afgeschreven is en of ik hem even stuk wil maken en zijn grenzen opschrijven, nou is stuk niet altijd de bedoeling want dan heb ik zelf niets meer, ik spaar ook wel eens wat.

wat betreft de huidig toegepaste luxeon III led van lumiled heb ik in 1999 (zolang bestaat hij al) wat onderzoek voor rijkswaterstaat naar gedaan voor de toepassing in een stoplichtlamp, 18 leds waren genoeg om een lamp van de juiste sterkte te maken, beter dan de huidig toegepaste gloeilamp.

je vindt de lamp met lumileds niet terug in het verkeer, dit heeft zo zijn reden die geheel buiten het technisch kunnen ligt :-X

de grote merken ken ik wel, krijg ik nog wel eens toegespeeld, maar merken als visionalert niet zo snel
overigens premier hazard vindt je in nederland niet zoveel in de blauwe wereld, buiten nederland juist wel.

zowel premier hazard als vision alert zitten beide in Leeds, laat ik daar nou een aantal jaren gewerkt hebben.( een week per maand, maar niet bij een van deze twee)

tja wat de toeleverantsiers van de grote merken betreft, ze kopen veel in whelen en FS maken ook geen luidsprekers volgens mij, ze kopen ze in, zoals vele andere zaken.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2006, 12:10:10
Premier Hazard/Marelko heeft vooral politie Limburg en Brabant (en de spoorwegpolitie toen ook nog) voorzien van daksets toen de MAXIM90 net uitkwam halverwege de jaren 90 (jong bedrijf destdijs, lokaal alleen wat bekendheid toen) en eigenlijk daarna weinig kunnen doen op de blauwe markt behalve de brandweer Amsterdam en een partij Visser-ambu's voorzien van Optimax-en. Het verhaal destijds was toen uit zijn mond dan ook dat hij als nieuweling op de markt niet zo snel tussen de grote namen zou kunne komen. In België werd echter goede zaken gedaan omdat het daar één bijeengeraapt zooitje was/is van aanbesteding en private ondernemingen. Regelmatig heb ik in de loods Belgische ambu's gezien die volgehangen werden.
Inmiddels is Marelko met het dealerschap van Code3 erbij de 2e grote in Nederland (algeheel gezien) waar Taxameter zijn aandeel al heeft zien verliezen op de markt door het verliezen van het dealerschap van Federal Signal/VAMA, Rauwers in België heeft nu heel (noord)-Europa onder zijn hoede. Ik geloof dat alleen Wiegel nog wat VAMA verkoopt, maar dan ook alleen amber. W&G in Maarssen is nog het enige buitenbeentje in de blauwe markt met zijn TOPAS-series die De Vries zo graag op de Chevy's zet.

Inderdaad wordt er door de grote jongens over en weer gewoon ingekocht, het is tenslotte het eindresultaat wat de afnemer ziet met een stickertje erop, die zal het weinig boeien of de speaker van NOVA is, de bekabeling van Sho-ME en de strobes van ECCO etc etc :) :)

Jij zit aan de voorkant van het nieuwe spul (binnenkrijgen) zo te lezen ;) ik zit wat meer aan de kant bij dat wat écht afgeschreven wordt, als verzamelaar loop je meestal achter de ontwikkelingen aan :D :D


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #45 Gepost op: 20 oktober 2006, 20:07:52
Gedeelte Flitsbalk nieuwe Hondengeleiderswagen Amsterdam-Amstelland  :)



Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #46 Gepost op: 20 oktober 2006, 22:18:13
Gedeelte Flitsbalk nieuwe Hondengeleiderswagen Amsterdam-Amstelland  :)

http://img238.imageshack.us/img238/875/fcm9.jpg
Hij blijft mooi, ookal zag ik hem al in een andere topic ;)






Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #49 Gepost op: 13 november 2006, 20:59:33
http://auto-diversen.marktplaats.nl/accessoires-overige/59125477-front-strobe-s-led-opbouw-inbouw.html?return=eJw1kNEKgyAUQP8lqMdKb2oaMbZ9ibSgqJWkg7axf5%2Fi9emcK3LgXq2I%2Bs6q7qwC4Cqzoz6GqZucM6qqlt2MW%2FnUx%2BLMqrWz5bZW8UtpJnM5154UD9u7PYcryeH2mr0AMC4496MZwijanDJ6ByEj2xpJkBQJyAbJkBwpkNhrsSexJ7EnsSexJ2OPAIMk6UXGNGm4RBF1EpKEJoEkjd9tdX63z2yCnl4D35G7DWeghelJ1v3%2BFxFWaw%3D%3D&df=1&fta=#photo


Zal / Kan dit nou wat zijn? ???

Deze LED verlichting heb ik ook in mijn auto zitten (achterin weggewerkt onder de hoofdsteunen). Het zijn de "chinese" kopieen waar Chevy_Van ook wel eens over gesproken heeft. Ik heb ze eens vergeleken met de echte Whelen (naast elkaar), en er zit toch nog wel een behoorlijk verschil tussen de felheid van beide lampen. Vooral overdag gezien.
Maar ze zijn daarintegen wel een stuk beter zichtbaar als de "chinese" strobocooplampen. Ook overdag van een behoorlijke afstand merk je ze nog duidelijk op.
In de schemering, donkere dagen en s' nachts zijn ze echt superfel en opvallend. Ik ben dus wel tevreden met deze goedkope alternatief.
Ze zijn ergens anders op bovengenoemde site ook al te krijgen voor 35 euro, even zoeken dus, en het geld dik waard.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance