Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1189120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 14 november 2006, 20:38:15
Check je PM


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 14 november 2006, 20:45:28
Sure, PM me maar even als je wilt

Consider it done ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 3 december 2006, 16:52:19
In navolging op dit topic een zwaailichten-vervolg verhaaltje:

Na een succesvolle mail-wisseling met de commandant van de brandweer Doesburg gaat het me dus écht lukken!  ;D In februari zag ik in het Renault topic de 39-881 van Doesburg met de Jetsonic op het dak, het ruilen gaat dus nu echt door.
Vorige week vrijdag dus in Doesburg o.a. deze plaatjes geschoten:

De Federal Signal JetSonic, modelnummer moet ik nog opzoeken ;) Je kunt zien dat de lenzen al het nodige te lijden hebben gehad.


Het is een synchroon draai-systeem, door middel van tandwielen en een ketting draaien de 4 draaiers (2 voor 2 achter) synchroon met elkaar in een S.A.F.E. patroon (ontwikkeld in de jaren 80 met de introductie van de Twinsonic en Aerodynic) wat staat voor Synchronized Assisted Flash Effect.
Door de spiegels krijg je een "van buiten naar binnen"-achtige beweging. Gecombineerd met 4 flashers (voor en achter) die alterneren zit de balk behoorlijk vol. Nadeel van de Jetsonic balken is altijd geweest dat de slechte focus van EN kleine reflector-spiegels zorgden voor té weinig opvallend licht. De kwaliteit van de lenzen daar nog bij opgeteld en je ziet het eigenlijk alleen oplichten. Zie de video.



Als je hier klikt krijg je het filmpje te zienafspelen met quicktime

De ruilbalk wordt een Whelen Edge 9000, die ik helemaal uit onderdelen zal opbouwen, te beginnen met een frame, 4 nieuw model Strobes, een EB6 power supply en 4 nieuw model reflectors waar halogeen Twist-lock lampen in zitten, op een knipper-relais.
Druk bezig met het passen en meten qua aansluitingen op mijn tot werkbank tijdelijk omgetoverde tafeltje.



De flashers zullen net zoals in de Jetsonic apart aangestuurd kunnen worden, los van de strobes.
De plaatsing van de sireneversterker inwendig wordt een interessante klus. Omdat dit model Jetsonic een inwendige versterker heeft moet ik dat met deze Edge ook zien op te lossen. Een Premier hazard versterker past precies van binnen, de SA40 speaker komt dan als laatste bovenop.

Stroom erop en wat blauwe kapjes om te zien of het werkt en hoe het eruit gaat zien !



Netjes voor zover



Eerste testjes geslaagd, deze week verder met het aansluiten van de sirene-bedrading, SA40 en passende set blauwe lenzen.
Wordt vervolgd ;)
Doesburg krijgt een mooie balk retour voor hun JetSonic!!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #63 Gepost op: 5 december 2006, 21:49:27
aardige ruil, zo krijg je de verzameling ook compleet, nog niet bij stil gestaan ;)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 5 december 2006, 21:53:56
Inderdaad, completeren én ervoor zorgen dat dit soort oudere máár unieke balkjes niet verloren gaan!

Ik héb een originele Florida highway Patrol JetSonic (zelf naar blauw/rood geconverteerd), een JetStream uit de USA meegenomen, 2 Mini-Jet's en nog een aangepaste Jetstream zonder midden-sectie.
Omdat deze dingetjes zo ontzettend schaars zijn wil ik NATUURLIJK er iets moois tegenoverstellen, voor zo'n bijzondere balk zet ik gráág qua verzamelen en ruilen mijn beste beentje voor!

Je ziet zo hier en daar nog wel eens een JetStream op een afslepertje zitten maar dat is oranje en dat 'zit wel goed, hoeft er niet af" hoor je dan vaak.

Blij toe dat deze commandant zéér welwillend tegenover mijn verzoek stond :D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #65 Gepost op: 9 december 2006, 13:51:06
Na een tijdje stilte van mijn kant, nu is mijn eerste ''mini project'' af.

Ik had een paar dingen wat ik zowiezo wilde;

Led lampen
Niet te duur
Mobiel (geen vaste inbouw)
Maar bovenal functioneel!

Daarop heb ik zelf iets geknutseld.
Hierbij;

Houten kist, lampen er op, handvaatje er op, sigaretten aansteker erop gezet en dit is resultaat (nog niet helemaal af maargoed)

Of ik ze ga gebruiken.......................  dat weet ik nog niet  :D

Op de vraag waarom de lampen niet waterpas staan;
Mijn hoedenplank is niet recht  ;)





Filmpje komt binnenkort
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


paul_hartog

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 9 december 2006, 15:12:44
geven die goedkope ledflitsers nog een beetje licht of zeg je van :-X :-X :-X :-X :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #67 Gepost op: 9 december 2006, 15:15:22
Ik vind ze niet slecht, zeker prijs - kwaliteit niet! Je kunt niet verwachten dat het Whelen lichtsterkte is, maar zeker niet slecht!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 12 januari 2007, 13:48:20
Misschien is het geluid van deze sirene wat voor op onze ambu's :P

Gun Barrel City, Texas 2005, een flitsbalk van het merk Tomar Neobe (die te snel flitst om te kunnen pakken, althans dat cameraatje toen) en een hele bijzondere sirene erin!!



pesje2

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 12 januari 2007, 15:30:12
Misschien is het geluid van deze sirene wat voor op onze ambu's :P

Gun Barrel City, Texas 2005, een flitsbalk van het merk Tomar Neobe (die te snel flitst om te kunnen pakken, althans dat cameraatje toen) en een hele bijzondere sirene erin!!



Haha wat een flipperkast geluid!

Dan doet Polen het goed! Daar is het een rijdende kermis echt waar.

Gr. Niels

P.s. Al mijn voormalige balk tussen je verzameling gezet? :P