Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1189737 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #930 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:22:44
Ik heb hier een HONAC bordje waar 15 teksten in passen (als hij het nog doet want de laatste keer deed ik plus en min verkeerd....) met bijpassend bedienkastje waarop de teksten staan die erin zitten. Hierbij zijn verder geen programmeermogelijkheden. Ik zal hem nog eens testen en dan, uiteraard, een filmpje maken.

dit bord is vooraf geprogrameerd met de teksten die op de folie staan van het bedienkastje, het is dus wel een matrixbord, als hij het niet meer doet moet je even naar de diodes in het bordje en bediening kijken en als er nog tantaalcondensatoren (van die druppels), deze vervangen door gewone elco's, meestal doet hij het dan weer. ;)
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #931 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:42:45
Eén van die vierkante smalle dingetjes, bovenin een schroefgaatje rond, daaronder zwart gecoat, gaf een luide KNALLL en er sprong toen een stukje af ;) Iets met een draadje verkeerd op een plusje  8) 8)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #932 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:08:47
Eén van die vierkante smalle dingetjes, bovenin een schroefgaatje rond, daaronder zwart gecoat, gaf een luide KNALLL en er sprong toen een stukje af ;) Iets met een draadje verkeerd op een plusje  8) 8)

dat lijkt op een diode, maar weet niet zeker, anders even een fototje via pm. anders gaan de moderators weer mopperen ;D
Nemo me impune lacessit


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #933 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:11:43
We kunnen wel een apparatuur reparatie topic openen....  ;D ;)


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #934 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:12:07
dat lijkt op een diode, maar weet niet zeker, anders even een fototje via pm. anders gaan de moderators weer mopperen ;D

Klinkt ook als evt een spanningsregelaar...


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #935 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:16:37
We kunnen wel een apparatuur reparatie topic openen....  ;D ;)

afhankelijk welke modellen en merken weet ik er wel iets van. ;D
Nemo me impune lacessit


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #936 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:41:47
waarom in hemelsnaam stopbord en/of sirene uitzetten via de hardwarematige knop? :P


sylvester1986

  • Gast
Reactie #937 Gepost op: 26 oktober 2009, 00:26:13
Dit zijn dus TEKSTborden?
Ik kan zo namelijk niet zien of het helemaal vol zit met LEDs.
Er staat wel textbord, maar wie weet zit de maker wel fout, je weet maar nooit.
Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 2/3

Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 3/3

Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 1/3

User: td5disco2
Bron: www.youtube.nl


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #938 Gepost op: 26 oktober 2009, 00:58:53
Dit zijn dus TEKSTborden?
Ik kan zo namelijk niet zien of het helemaal vol zit met LEDs.
Er staat wel textbord, maar wie weet zit de maker wel fout, je weet maar nooit.
Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 2/3

Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 3/3

Premier Hazard Optimax met PMS 30 textbord (RWS) 1/3

User: td5disco2
Bron: www.youtube.nl



ik ken deze borden niet, maar denk dat dit toch wel matrixborden zijn maar wel met een aantal voorgeprogrameerde teksten.

de diverse matrix borden die ik ken zijn of uitgerust met een bedienkast die een aantal vooringeprogrameerde teksten op kunnen roepen door bijv. toetsen waar de tekst op of bij de toets staat of dat er een roterende schakelaar of up/down toetsen met daarbij een schermpje in de bediening waarop vooraf een keuze kan worden gemaakt en daarna geactiveerd en naar het bord verstuurt al of niet via een can-bus systeem of rs232-bus of anders.

ook bestaat er een matrixbord die 2 vaste toetsen voor stop/politie en politie/volgen heeft en een aantal ''hotkeys'' die teksten of symbolen op kunnen roepen die dan weer vooraf volledig vrij ingeprogrameerd worden d.m.v. een laptop of computer die later weer los gekoppeld kan worden.
het programeer programma laat op het scherm alle ledjes zien die d.m.v. de muis aangeklikt kunnen worden, zo kunnen binnen grenzen teksten of symbolen (7hoog en 44 breed matrix) gecreerd worden en naar het bord verzonden.
voor een speciaal evenement is dus eenvoudig een tekst aan te passen.

een matrix bord heeft de sturing dmv een microprocessor die op het bord in de dakset of achter de achterruit of anders geplaatst, ook zit er de stuurelektronica voor de leds op het bord.

een tekstbord daarin tegen heeft alleen een klein beetje elektronica voor het wisselen van de tekst en zijn de leds d.m.v. weerstanden aangestuurd.
Nemo me impune lacessit


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #939 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:53:27
waarom in hemelsnaam stopbord en/of sirene uitzetten via de hardwarematige knop? :P

Als je je halve bak aan hebt (TA, zwaailichten, enz) en je wilt snel alles uit hebben doen collega's dat vaak met de grote schuifknop op de bedienkast. Die zit er ook netjes bij, boven de gewone knoppen... Er staat ook nergens dat dat niet geadviseerd word o.i.d. Daarnaast is de rode verlcihting van de knopjes onduidelijk. "Feller verlicht" betekend aan, maar dat onderscheid is, vooral overdag, nauwelijks te maken...