Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181649 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #460 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:20:10
Hierbij een aantal close-upjes van een VZA Chevy, met de ''nieuwste'' signalering binnen de VZA.

De balk (incl. de groene lampen en blauwe led's)







De achter(led)flitser

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #461 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:46:39
Kan er niks aan doen, maar ondanks dat men zegt dat de VzA striping ook zijn voordelen heeft vindt ik het enorm achterhaald ogen.

Ook vind ik de bak erg 'simpel' overkomen, maar goed dat is misschien puur het uiterlijk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #462 Gepost op: 10 augustus 2008, 23:50:17
Kan er niks aan doen, maar ondanks dat men zegt dat de VzA striping ook zijn voordelen heeft vindt ik het enorm achterhaald ogen.

Ook vind ik de bak erg 'simpel' overkomen, maar goed dat is misschien puur het uiterlijk.

De VZA striping is inderdaad al vaak behandeld hier, ik zou zeggen, zet een sovam auto en een vza auto naast elkaar in een donker bos, en zwaai met je zaklampje en kijk welke er beter opvalt, vervolgens test je een ''waarneming'' in een drukke stad. Maar goed ... Genoeg over de striping.

De balk is inderdaad eenvoudig, maar hij valt wel op!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #463 Gepost op: 11 augustus 2008, 07:40:13
de achter flitser valt zeker goed op , de bovenbalk balk vind ik minder goed zichtbaar overdag , rij op een vrachtwagen dus ik kom ze vaak op de snelweg tegen


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #464 Gepost op: 11 augustus 2008, 10:46:19
de achter flitser valt zeker goed op , de bovenbalk balk vind ik minder goed zichtbaar overdag , rij op een vrachtwagen dus ik kom ze vaak op de snelweg tegen

De draailampen in de balk vind ik persoonlijk ook íets minder opvallen, maar de LED verlichting in de balk maakt dat weer helemaal goed,
eveneens als de LED verlichting in de grill.


Glenn2

  • Gast
Reactie #465 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:47:23
Gave foto's Jerommeke!

Overigens heb ik ook het idee dat de draailampen minder opvallen. De LED-flitsers vallen wel goed op.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #466 Gepost op: 11 augustus 2008, 12:52:11
En toch zijn er verschillen in de "nieuwe" balken heb ik gemerkt.
In de ene balk zit zoals in de "oude" balken, ook nog 2 flitsers in naast de draailampen (aan beide kanten van het woord "Ambulance") De ene nieuwe balk heeft dit wel, en de andere weer niet.

Hier onder een foto van zo'n "nieuwe" balk met daar weer wél de flitsers in.



Grt. Jeroen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #467 Gepost op: 11 augustus 2008, 22:44:24
En toch zijn er verschillen in de "nieuwe" balken heb ik gemerkt.
In de ene balk zit zoals in de "oude" balken, ook nog 2 flitsers in naast de draailampen (aan beide kanten van het woord "Ambulance") De ene nieuwe balk heeft dit wel, en de andere weer niet.

Dat heeft met de inbouwer te maken, deze ambulance´s hebben als het goed is ook geen LED flitser achterop ;)

Normaliter is het zo, groene lamp + led in de balk = led achterflitser. Geen led in de balk = geen groene lamp in de balk en geen led achterflitser ;)

De balken welke er in / erop zaten voordat ze aan de flitsers in de balk begonnen waren voorzien van een zogenaamde spiegel, deze weerkaatste het licht van de draaier dan nogmaals. In deze balken zit dat niet. Ik kan me herrineren dat een forumlid hier zo'n balk had, misschien dat hij er nog een filmpje van heeft ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #468 Gepost op: 12 augustus 2008, 14:22:47
Die balk is te bestellen met verschillende draaispiegel modules, met strobes en leds voor upper level.

De standaard rotator lampen worden geleverd door Sirena uit Italië, W&G (en Pintsch Bamag, de producent van de balk) maakt die modules niet meer zelf, maar schroeft ze gewoon in elkaar

Op de 13-173 is sowieso een interessant schouwspel te zien aan lampen. De dakset is van origine Duits, maar de secondary lighting is amerikaans, maar niet de basic onderdelen van Whelen die ik van Wheeled coach (waar de ambu gebouwd wordt geloof ik) zou verwachten.

De led flitser aan de achterkant lijkt van Tomar te komen, er zitten 2 units in die je in de USA ook per stuk los krijgt als bumperunits of dashlight, die zijn behoorlijk fel, ook al in de enkele uitvoering....

Op zich wel slim dat ze nog kiezen voor een wat hogere balk. De platte balken op een ambu zie je in sommige gevallen echt slecht. Er rijden hier in het zuiden nog een paar rond met Low Max met draaispiegel...gewoon niet zichtbaar op een verhoogd dak.


Groeten, Ruud


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #469 Gepost op: 12 augustus 2008, 18:17:28
En toch zijn er verschillen in de "nieuwe" balken heb ik gemerkt.
In de ene balk zit zoals in de "oude" balken, ook nog 2 flitsers in naast de draailampen (aan beide kanten van het woord "Ambulance") De ene nieuwe balk heeft dit wel, en de andere weer niet.

Hier onder een foto van zo'n "nieuwe" balk met daar weer wél de flitsers in.
Grt. Jeroen

Het is gewoon heel simpel, de flitsers aan beide kanten naast het bord "Ambulance" zijn bij de nieuwste versie's vervangen door een LEDunit in de onderlaag van de balk zoals je kunt zien op de foto's van Jerommeke88.

Ik kan even geen betere foto vinden, maar hierbij 2 foto's van een 1e generatie Toppas uit mijn verzameling, geen leds maar gewoon nog flitsers naast de draailampen. En ik moet het toch wel even opnemen voor de Toppas hoor, de combinatie draailampen + flitsers vallen echt wel op, niet alleen savonds maar ook zeker overdag.