Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180930 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #530 Gepost op: 21 oktober 2008, 21:34:29
Uit de garage van het KLPD ..... (en uit het rapport over het testen van de lichtbalk, vorig jaar). Of er moet zo iets plotseling zijn veranderd, dat de garage van het KLPD dit nog niet weet ....

Probleem is dat als je EN rondom oranje wilt en rond om blauw, dat je dan aan een dikke balk moet. En dat gaat / ging niet gebeuren bij het KLPD ivm de ontiegelijke windruis.

Maarre, volgens mij kunnen we nu beter wachten tot dat er officiële berichten naar buiten komt ... I.p.v. speculeren en optie's gaan benoemen ....

Die officiële berichten staan volgens mijn bron op het KLPD intranet. Zal eens vragen waar het te vinden was (geloof iets van een Voer-/Vaartuigen nieuwsbrief). Tevens werden deze berichten ook bevestigd door mensen van de importeur in Beesd, waar de ongeveer 45 V50-tigs staan te wachten op ombouw (in afwachting van een definitieve flitsbak keuze).


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #531 Gepost op: 21 oktober 2008, 22:05:31
alle regels vallen of staan met handhaving.

Als de overheid zelf niet handhaaft dan hebben al die regels maar een betrekkelijke waarde. Ook gebaseerd op de voormalige regelgeving mbt optische en geluidssignalen waren er zaken vastgelegd, maar hield men zich er ook niet aan...(neem alternerende koplampen etc.)

Ik vraag me af wat er op nu en in de nabije toekomst anders zal zijn in dit opzicht, anders vermoed ik dat het inderdaad wel zal blijven zoals het al was. Met uitzondering van enkele 'opvallende' verplichte wijzigingen als de nieuwe tweetoon voor alle diensten en de gele obstakelverlichting voor alle diensten.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #532 Gepost op: 21 oktober 2008, 22:14:06
Dit is trouwens het leukste van een forum..... beetje stoken en beweren en dit met zaken op internet bevestigen. En natuurlijk het blijven inside bronnen maar het is altijd leuk zaken vast te stellen voordat ze extern officieel zijn (de eerste foto van een uitgerust voertuig).

Dus zocht ik nog even en de volgende link: www.flitsbalk.nl op pagina 57 de nieuwe uitvoeringseisen. Je kan dit, als belanghebbende al opvragen maar officieel wordt de nieuwe regeling pas als hij in de Staatscourant is verschenen naar buiten gebracht. Ga er maar vanuit dat een leverancier van O&G signalen goed zit (anders verkoopt hij geen pepernoot).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #533 Gepost op: 21 oktober 2008, 22:36:07
Dit is trouwens het leukste van een forum..... beetje stoken en beweren en dit met zaken op internet bevestigen. En natuurlijk het blijven inside bronnen maar het is altijd leuk zaken vast te stellen voordat ze extern officieel zijn (de eerste foto van een uitgerust voertuig).

Met jouw stelling ga je dus krijgen dat bijvoorbeeld onopvallende hondengeleiders,recherche, piketmensen etc. etc.niet meer met toeters en bellen mogen voeren. No way dat dit gaat gebeuren ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #534 Gepost op: 21 oktober 2008, 23:42:51
Met jouw stelling ga je dus krijgen dat bijvoorbeeld onopvallende hondengeleiders,recherche, piketmensen etc. etc.niet meer met toeters en bellen mogen voeren. No way dat dit gaat gebeuren ::)

Als je in de link op flitsbalk.nl leest onder dat artikel 5 staat daar dat een voertuig dat gebruik maakt van blauwe signaal verlichting aan weerszijde van een embleem voorzien moet zijn met een minimale eis, zodat je kunt zien dat het gaat om een politie/ambu/brandweer voertuig. DIt zou het dus kunnen ondervangen voor een onherkenbaar voertuig... bijvoorbeeld een magneet striping (volgens mij gevoerd door VROS auto's van het KLPD). Dan zou het wel rechtsgeldig zijn. Deze kun je natuurlijk aanbrengen op de portieren bij een spoedrit.

Maar het blijft nog ff wachten tot de uitkomst van het staatsblad met de nieuwe regeling erin. Er gaat zeker iets veranderen nu. Zal nauurlijk op de huidige voertuigen nog wel niet merkbaar worden maar zeker op alle nieuwe.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #535 Gepost op: 21 oktober 2008, 23:49:48
Sterker nog, de politie moet nu zelfs aankondigingen gaan versturen

''Wij komen morgen tussen 20.00 en 20.01 uw woonkamer binnen''

Wacht nou eerst maar eens tot al die leuke idee'tjes in de praktijk toegepast worden (Hoe zat dat ook al weer met Sovam striping en de VZA  ??? of met grill-flitsers en wigwag ???)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #536 Gepost op: 21 oktober 2008, 23:51:27
Als je in de link op flitsbalk.nl leest onder dat artikel 5 staat daar dat een voertuig dat gebruik maakt van blauwe signaal verlichting aan weerszijde van een embleem voorzien moet zijn met een minimale eis, zodat je kunt zien dat het gaat om een politie/ambu/brandweer voertuig. DIt zou het dus kunnen ondervangen voor een onherkenbaar voertuig... bijvoorbeeld een magneet striping (volgens mij gevoerd door VROS auto's van het KLPD). Dan zou het wel rechtsgeldig zijn. Deze kun je natuurlijk aanbrengen op de portieren bij een spoedrit.

Maar het blijft nog ff wachten tot de uitkomst van het staatsblad met de nieuwe regeling erin. Er gaat zeker iets veranderen nu. Zal nauurlijk op de huidige voertuigen nog wel niet merkbaar worden maar zeker op alle nieuwe.
Magneetstriping? en die dan al rijdende op je deur gooien? of eerst stoppen en de verdachte een eerlijke voorsprong geven omdat ie zonder blauw moet rijden? :P ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #537 Gepost op: 22 oktober 2008, 00:07:18
Magneetstriping? en die dan al rijdende op je deur gooien? of eerst stoppen en de verdachte een eerlijke voorsprong geven omdat ie zonder blauw moet rijden? :P ;)

Zal direct ff duidelijkheid verschaffen....... heb het nog ff na gevraagd en het zit zo dat politievoertuigen met een onopvallende politietaak nog wel uitgerust mogen zijn met O&G maar bijvoorbeeld piket/pool voertuigen niet meer. Binnen het KLPD blijkt dit volgens mijn bron nu wel het geval te zijn.

Verder heb ik toch de nieuwe Regeling Optische en Geluidssignalen & wijzigingen in RVV 1990 , Voertuigreglement gevonden op BZK site. Moet weliswaar nog wel door in Staatsblad komen maar zal niets meer aan wijzigen. Als je de PDF's goed doorkijkt zie je dat alleen de data van het besluit en publicatie ontbreken.

http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/2008-07-08tevervangenbesluitwijzigingrvv1990envtrivmoptische.pdf

http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/2008-02-26regelingoptischeengeluidssignalen2008260208.pdf

Resumerend zal ook het KLPD dus gaan verschijnen met Amber verlichting op de dienst voertuigen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #538 Gepost op: 22 oktober 2008, 07:58:20
In het kader van de emblemen op de zijkanten: zou het bovenstaande misschien de aanleiding kunnen zijn voor de KMar om op veel onopvallende voertuigen KMar-emblemen aan te brengen? Afgelopen maanden zijn er namelijk heel veel onopvallende voertuigen voorzien van het KMar-logo op de zijkanten.
greetz,  Enrique


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #539 Gepost op: 22 oktober 2008, 16:11:00
Citaat
De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat
lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

Waarom nou weer alleen overdag?!?! Nog meer knoppen erbij, zodat ik dat ook weer apart moet gaan schakelen...