Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180916 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #610 Gepost op: 25 december 2008, 10:14:00
Nou, vannacht wederom hetzelfde probleem met onze Vista gehad...

Ik weet gelukkig nog wat ik deed, maar kon daarna d.m.v. dezelfde handelingen niet nogmaals de 'bug  /  feature' herhalen:

- We reden met blauwe lampen aan over een kruising
- Ik zette de hele handel daarna weer uit
- Kwamen bij een nieuwe kruising, drukte per ongeluk op de muzieknootjes op de afstandsbediening: toeters en bellen ipv alleen blauw
- Ik schrok, dus zette de hele unit uit met de schuifknop op de afstandsbediening: hele lichtbalk uit
- Meteen weer aangezet
- Druk op de knop voor alléén het zwaailicht
- Die gingen aan met een verzopen motorsirene erbij (dus weer dat rare probleem)

Heb daarna nog meerdere keren geprobeerd om het probleem dus te herhalen, maar er gebeurde niets meer... Niemand anders die dit probleem kent? Denk dat ik na de feestdagen gewoon eens met TCMS ga bellen...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #611 Gepost op: 26 december 2008, 19:32:46
Op de Mule(oversized golfkar met benzinemotor) van onze brigade moet je ook niet te lang je lichtbalk aan laten staan, anders komt het hele zooitje(alles wat op de secundiare accu staat) onder lage spanning. Wat weer tot bevolg heeft dat de moblifoon het niet meer doet en inplaats van normaal te werken een flinke dosis geluid door de speaker gooit :-X


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #612 Gepost op: 26 december 2008, 20:56:25
Ja heb inderdaad al vaker onderspanning als mogelijke verklaring gehoord. In deze casus reden we overigens al een hele tijd met de auto en het gebeurde ook tijdens een rit...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #613 Gepost op: 26 december 2008, 21:44:27
Ja heb inderdaad al vaker onderspanning als mogelijke verklaring gehoord. In deze casus reden we overigens al een hele tijd met de auto en het gebeurde ook tijdens een rit...

Dan zal het er toch op neer komen dat de dynamo te licht is (en dus te weinig stroom afgeeft) waardoor de lichten je accu leeg trekken  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #614 Gepost op: 26 december 2008, 23:09:54
Hallo,

Kan ook aan het laadsysteem liggen wat ze ingebouwd hebben. Als je een simpel diodeblok erin hebt zitten met een enkelvoudig relais. Dus accu laden op het moment dat de motor draait (stuursignaal via Klem D+ van de dynamo) zal eht anders werken dan bijvoorbeeld een "intelligent" split charge systeem, zoals in de offroad sport wordt gebruikt.

Standaard heeft VW 120A Dynamo's bij mijn weten, zou ruim voldoende moeten zijn om 2 accu's te laden, want een diesel gebruikt aanzienlijk minder vermogen dan een benzine versie. Enkel de ECU, de dieselpomp en de injectoren van de diesel trekken vermogen weg van de dynamo. Onsteking heb je niet gedurende de rit, dat scheelt al het nodige....

Oplossing zou een intelligent split charge kit kunnen zijn, welke volgens verschillende kenlijnen kan laden, zodat de 2e accu ook in conditie blijft en voldoende spanning. Ik verbouw bijvoorbeeld in dergelijke auto's ook niet het systeem dat aangeboden wordt door diverse opbouwers of door VAG groep, maar een alternatief systeem uit Australië.

Het systeem dat ik voor ogen heb wordt alleen in de wereld van hulpverleningsdiensten niet in deze uitvoering toegepast, wel alternatieven van andere firma's (naar mijn mening niet de meest ideale oplossing)


Groeten, Ruud


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #615 Gepost op: 26 december 2008, 23:20:56
Ik zou toch even te raden gaan bij het bedrijf waar de voertuigen opgebouwd zijn, deze kunnen dan altijd contact zoeken met andere bedrijven cq. korpsen. Het probleem geld volgens mij niet overal namelijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #616 Gepost op: 31 december 2008, 19:17:20
mbt tot het verbruik van stroom en accu`s begrijp ik het nog niet helemaal.

LED`s gebruiken toch vele malen minder stroom dan de oude signalering? Dan moet het voorkomende probleem toch helemaal niet voor kunnen komen? Althans, dan zou het juist eerder met de oude signalering moeten voorkomen dan met de nieuwe laag-energie-verbuikende units. Of heb ik het mis ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #617 Gepost op: 5 januari 2009, 23:46:48
N.a.v.

Dat werkt echt verbazingwekkend goed, doe ik ook echt altijd met prio ritten...

idem hier... mensen zien groot licht vele male eerder dan de blauwe lampjes... dus vele malen veiliger om ook te seinen met groot licht...

Welke politiekorpsen hebben er al knipperende koplampen (wigwag) in de dienstauto's ? (Behalve de onopvallende voertuigen)

Vraag me echt af waarom er geen 40 euro in een aansturing word gestoken .... Onwetendheid ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #618 Gepost op: 6 januari 2009, 00:13:09
Ik vraag me exact hetzelfde af. Wij hebben het ook niet, ook niet in de nieuwere dienstvoertuigen (onze Touran is 1 maand oud)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #619 Gepost op: 6 januari 2009, 00:19:01
Ik vraag me exact hetzelfde af. Wij hebben het ook niet, ook niet in de nieuwere dienstvoertuigen (onze Touran is 1 maand oud)

Er stond laatst ook een stelling in, ik meen ´´Blauw´´ van een collega die het zich ook afvroeg. Terwijl ik toch vind dat het de zichtbaarheid en veiligheid tijdens een spoedrit echt ten goede komt. Ik heb ooit eens een (inmiddels afgevoerde) politiebus gezien van Amsterdam, welke het toendertijd wel had. Verder ken ik ook geen opvallende voertuigen (uitgezonderd VOA's) die er mee uitgerust zijn ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !