Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180993 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #620 Gepost op: 6 januari 2009, 00:20:03
Ik weet niet of ik dat laatst hier postte, maar 't werkt inderdaad goed. Ik sein altijd met grootlicht tijdens prio1 ritten, en mensen reageren dan 10x beter!


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #621 Gepost op: 6 januari 2009, 00:33:50
Weet dat er in KLPD V50's al een schakelaar is geinstalleerd om het WigWag principe te activeren. Echter om de een of andere reden zijn de lampen nog niet gekoppeld. Wel zou er in de voertuigen al het schakelen van een relais te horen zijn bij ingeschakelde schakelaar. Ook zou er een schakelaar aanwezig zijn voor dag/nachtstand van geluidssignalen. Deze schijnt wel te werken.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #622 Gepost op: 6 januari 2009, 01:24:25
Mijn Whelen ULF44 flasher is binnen, heb snel een testprintje in elkaar gesoldeerd met goedkope blauwe 5mm LEDS, zie hier het resultaat en het filmpje. Mooie flasher. Volgens mij en LSV is het ActionFlash patrtoon iets anders (de slow versie) dan wat we in Nederland meestal zien, dat vind ik jammer want de 'quick / fast' versie kent deze flasher niet. Ook zit er een low power (night) stand op waarbij alles gedimd wordt. Ook een pattern override (bij het ingedrukt houden verschijnt een zelf te kiezen ander patroon) ontbreekt niet. Synchen met losse Whelen Lightheads kan ook.

Dit beestje gaat in een nog te verkrijgen EDGE strobe bar (van Chevy_Van) komen die ik zelf naar LED ga ombouwen.





de ulf44 van whelen wordt in nederland niet toegepast, Honac kent de actionflash in de led daksets zoals je hem nu ziet op straat en de europeesche versie 2x links, 2x rechts of 1xlinks (langer) en 1x rechts (ook langer), de bedoeling is dat de actionflash met de tijd wordt vervangen door de laatste.

dimmen is in deze versies niet toegestaan en de ulf44 vodoet dus niet aan de europeesche regels.
Nemo me impune lacessit


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #623 Gepost op: 6 januari 2009, 16:36:12
Weet dat er in KLPD V50's al een schakelaar is geinstalleerd om het WigWag principe te activeren. Echter om de een of andere reden zijn de lampen nog niet gekoppeld. Wel zou er in de voertuigen al het schakelen van een relais te horen zijn bij ingeschakelde schakelaar. Ook zou er een schakelaar aanwezig zijn voor dag/nachtstand van geluidssignalen. Deze schijnt wel te werken.

Heb laatst dienst gedaan in een geleende Volvo V50 van het KLPD. Volgens mij van de dienst waterpolitie. Ik heb de knop voor het WigWag systeem niet kunnen ontdekken. Wel zat er inderdaad een schakelaar op voor een dag en nacht stand.

Wel een strakke wagen by the way...  8)


Gast

  • Gast
Reactie #624 Gepost op: 6 januari 2009, 17:17:52
Dit is niks anders dan een Aerodynic met 6 gesynchroniseerde draaiers en 4 PAR36 op een flasher, de kleur van de lenzen bepaalt wat je ziet. Dit is trouwens hetzelfde model als die bij Rosco P. Coltrane op het dak zat, maar dan in rood/blauw.
It's the color that makes the light.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #625 Gepost op: 6 januari 2009, 18:24:14
Heb laatst dienst gedaan in een geleende Volvo V50 van het KLPD. Volgens mij van de dienst waterpolitie. Ik heb de knop voor het WigWag systeem niet kunnen ontdekken. Wel zat er inderdaad een schakelaar op voor een dag en nacht stand.

Wel een strakke wagen by the way...  8)
In de middenconsole (wat er van over is, namelijk voor een groot gedeelte weg gezaagd) zitten een 3-tal schakelaars. Volgens mij 1 hoofdschakelaar voor 2de accu, dag en nachtstand Geludssignaal, en wigwag systeem.

Vooral frontje van de auto is inderdaad goed gelukt. Alleen transport verdachten schijnt wel enig gepas te zijn.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #626 Gepost op: 6 januari 2009, 18:48:32
In de middenconsole (wat er van over is, namelijk voor een groot gedeelte weg gezaagd) zitten een 3-tal schakelaars. Volgens mij 1 hoofdschakelaar voor 2de accu, dag en nachtstand Geludssignaal, en wigwag systeem.

Vooral frontje van de auto is inderdaad goed gelukt. Alleen transport verdachten schijnt wel enig gepas te zijn.
Aha, daar was dus het blauwe knopje voor.  ;) Achterin is het inderdaad een beetje krap. Zonde, want het is voor de rest een goede wagen.


MotorOzzy

  • Gast
Reactie #627 Gepost op: 7 januari 2009, 22:50:45
De kopmampschakeling mag volgens de wet nog niet, ook niet in de ambulance.
Echter de auto's worden nu al wel opgebouwd met deze schakeling en een dag/nacht stand voor de sirene.
Dit jaar komt er een wetswijziging zodat het wel mag. De dag/nacht stand hoort geloof ik weer bij de europeese regelgeving.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #628 Gepost op: 8 januari 2009, 13:44:05
De kopmampschakeling mag volgens de wet nog niet, ook niet in de ambulance.
Echter de auto's worden nu al wel opgebouwd met deze schakeling en een dag/nacht stand voor de sirene.
Dit jaar komt er een wetswijziging zodat het wel mag. De dag/nacht stand hoort geloof ik weer bij de europeese regelgeving.

Lees dt forum ff door...... regelgeving is vanaf 1 januari 2009 ingegaan en is vanaf 1 maart 2009 verplicht en/of toegestaan (ligt aan de optie) op alle nieuwe auto's.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #629 Gepost op: 13 januari 2009, 21:19:50
Zo oud ben ik nou ook weer niet  8) ik ben pas in 1993 begonnen met verzamelen met mijn eerste XL5000 en Dietz Marshall balk, toen was ik 22  ;)
Ik zou niet met zekerheid durven stellen dat dit een PA200 is, tenzij je binnenbeelden van de auto hebt. Ik heb in mijn verzameling namelijk exact zo'n korte Twinsonic 12SX staan met een PA15 eraan hangen!! Voor zover ik weet is de PA200E pas op de NL-markt gekomen toen de Aerodynic in STOP POLITIE (Aerodynic 24SH-SP) uitvoering op de markt kwam, met in de PA200E ingebouwde schakelaar voor STOP voor en achter.
Ook in mijn verzameling staat nog een Twinsonic met STOP-bord erop gemonteerd, zo vanaf Taxameter gekomen destijds, helaas zonder sirenekastje erbij.
Nee, geen idee maar het zal tegen de tijd zijn dat de Aerodynic 24SHSP geïntroduceerd werd op de markt. Ik heb thuis nog een originele brochure, zal wel even kijken.

Dit zijn de uitvoeringen van de PA200 die ik zo 1-2-3 kon vinden, het zijn 5 verschillende uitvoeringen in zowel 2 als 3-toon MAAR er moeten er volgens mij nog meer Taxameter uitvoeringen van bestaan, ik heb ze ook gezien met o.a. nog een extra knop voor de optie "volgen".  De balk die je ziet staan op de PA200 moet volgens mij een Twinsonic voorstellen bedenk ik me nu opeens.



1 PA200 standaard uitvoering zonder schakelaar (3-toon, Ambulance)
2 PA200 stop-politie uitvoering (2-toon, Politie)
3 PA200 met schakelaar voor oranje (2-toon, Brandweer)
4 PA300 stop-politie uitvoering (2-toon, Politie)


5 PA200 stop-politie uitvoering en optie voor "eindlampen"


PA300, of dit de officieele vervanger was van de PA200 weet ik niet, Rene mischien dat jij dit weet??