Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176109 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #640 Gepost op: 23 januari 2009, 11:24:22
In de serie "politiewerk" van AT5 hoor je wanneer er met O&G gereden wordt een piepend geluid in de auto.

Wat is hier het nut van. En stoort dit niet wanneer je tijdens de rit portofonisch contact hebt met bijvoorbeeld de meldkamer.

Volgens mij klinkt het geluid ook wanneer er alleen zwaailampen worden gevoerd?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #641 Gepost op: 23 januari 2009, 12:23:09
In de serie "politiewerk" van AT5 hoor je wanneer er met O&G gereden wordt een piepend geluid in de auto.

Wat is hier het nut van. En stoort dit niet wanneer je tijdens de rit portofonisch contact hebt met bijvoorbeeld de meldkamer.

Volgens mij klinkt het geluid ook wanneer er alleen zwaailampen worden gevoerd?

Dat klopt, dat is als ''reminder'' dat er signalering aan staat (en dus om te voorkomen dat je met iets aan blijft rijden wat je eigenlijk niet wilt)
Bij Federal Signal is dit alleen bij de stop en volgmatrixen. Bij Whelen bij blauw en blauw en herrie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #642 Gepost op: 23 januari 2009, 12:25:47
Bij Whelen bij blauw en blauw en herrie.

... EN de stopborden  ;) O0


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #643 Gepost op: 23 januari 2009, 13:54:43
De "nieuwe" tweetoon, zoals hij vaak wordt omschreven is helemaal niet zo "nieuw".

Het is gewoon exact de Duitse DIN norm overgenomen (laagfrequent 375, hoogfrequent 500) Duitse wetgeving schrijft exact dezelfde frequentiewisseling voor en ook exact dezelfde verschil in toonhoogtes. Indien lage toon 375 Hz zou zijn, dient de hoge toon 1 1/3 hogere frequentie te hebben (dus 498 Hz), wat uitkomt bij het "circa" 500 Hz, zoals in de nieuwe richtlijn.

Enige verschil waarin wordt afgeweken is de nachtschakeling (in Duitsland niet verplicht) en de versneller (ook niet bekend in Nederland)

Ik heb al een nieuw exemplaar in mijn bezit en klinkt niet "verzopen", noch als een speelgoeddoos of zacht. In Dld al jaren in gebruik en die zijn behoorlijk goed hoorbaar.

De sireneversterker door engineering laten aanpassen aan de nieuwe normen was eigenlijk een kinderspel (kleine aanpassing op de chipset). De versneller was geen standaard optie, maar wordt nu wel aangeboden bij de "NL versie'

Of er met duidelijke piep waarschuwing aan de binnenkant wordt gereden is een keuze optie. Er is ook een mogelijkheid een signaal rechtstreeks naar de Black Box van de auto te sturen (indien voorhanden)....

Auto die toetert aan binnenkant en met blauw blauw rijdt lijkt me niet echt dat je dat "vergeet" uit te zetten. Persoonlijk vind ik het zelfs storend tijdens prio 1 ritten.

Moet wel zeggen, ik ben razend benieuwd wat de concurrentie gaat doen inzake de TB II klasse, die voor blauw licht in NL gaat gelden....tot nu toe pas 1 ding gezien van de concurrentie namelijk....


groeten, Ruud


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #644 Gepost op: 24 januari 2009, 05:56:55
Dat klopt, dat is als ''reminder'' dat er signalering aan staat (en dus om te voorkomen dat je met iets aan blijft rijden wat je eigenlijk niet wilt)
Bij Federal Signal is dit alleen bij de stop en volgmatrixen. Bij Whelen bij blauw en blauw en herrie.

je hebt de bel horen luiden maar de klepel niet gevonden, alle pieptonen hebben een functie en is verplicht (dit geld tenminste voor Honac), wanneer je bij blauw alleen een onderbroken pieptoon hoort houdt dit in dat er iets met het licht aan de hand is en je dus in combinatie met sirene geen voorrangsvoertuig ben, dit zelfde geld als bij blauw alleen geen piep klinkt en met bijschakelen van de sirene weer wel er iets met de sirene aan de hand is, hoewel je dat zo ook wel hoort, maar ben je wederom geen voorrangsvoertuig en mag je  je ook niet zo gedragen.
de controle dat er iets aanstaat wordt aangegeven door de knipperende toets die geselecteerd is, als hij niet is geselecteerd brand hij continu, anders bij de auto's van dienst dvo, als daar de toets niet geselecteerd is , is hij uit.

bij de stop borden heeft de pieptoon een andere functie n.l. de pieptoon klinkt als of het woord stop brand (zo ook met volgen). als het bord wordt aangezet mag de agent in de auto pas na 3 piepjes er van uit gaan dat de bestuurder achter hem het woord heeft kunnen zien, hij kan immers met zijn ogen knipperen, ook dat kan de agent weer met zijn achteruitkijk spiegel zien.
nou zal de bestuurder er achter het woord stop wel vaker zien voor hij stil staat, maar dit is de instruktie die de agenten dienen mee te krijgen.

overigens als alleen het woord politie brand en stop zou stuk zijn komt er geen piepje en heeft de agent een controle dat zijn bord stuk is.
de achteroprijdende automobilist hoeft niet op het woord politie te reageren.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #645 Gepost op: 24 januari 2009, 06:11:11

De sireneversterker door engineering laten aanpassen aan de nieuwe normen was eigenlijk een kinderspel (kleine aanpassing op de chipset). De versneller was geen standaard optie, maar wordt nu wel aangeboden bij de "NL versie'

Of er met duidelijke piep waarschuwing aan de binnenkant wordt gereden is een keuze optie. Er is ook een mogelijkheid een signaal rechtstreeks naar de Black Box van de auto te sturen (indien voorhanden)....

Moet wel zeggen, ik ben razend benieuwd wat de concurrentie gaat doen inzake de TB II klasse, die voor blauw licht in NL gaat gelden....tot nu toe pas 1 ding gezien van de concurrentie namelijk....


groeten, Ruud



Honac heeft voor alle sirenes de nieuwe tonen , het is nog eenvoudiger, de micro van de sirene er even uit, in de programmer, nieuwe software er in ,micro terug plaatsen en klaar is......

de piep bij honac is geen keuze, hij is er wel of niet, zie mijn beschrijving, bovendien hebben alle sirenes standaard de signalering voor de blackbox aanwezig. (controle blauw, controle luidspreker, controle stop voor, controle stop achter en controle volgen achter)

ik ben niet benieuwd wat de concurentie gaat doen iedereen gaat gewoon volgen, ook degene die zo luid riep dat ze er aan voldoen schijnt het niet voor elkaar te hebben.
bovendien wie gaat het controleren of het wel echt zo is wat ze roepen.
daar zijn voor zover ik weet nog geen concrete afspraken over, ook is er nog onduidelijkheid wat precies aan de klasse 2 moet voldoen, in hoeverre kunnen de flitsers in de gril/spiegels aan de klasse 2 voldoen, en hoe gaan we terug dimmen naar klasse 1?
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #646 Gepost op: 24 januari 2009, 12:33:22
je hebt de bel horen luiden maar de klepel niet gevonden, alle pieptonen hebben een functie en is verplicht (dit geld tenminste voor Honac), wanneer je bij blauw alleen een onderbroken pieptoon hoort houdt dit in dat er iets met het licht aan de hand is en je dus in combinatie met sirene geen voorrangsvoertuig ben, dit zelfde geld als bij blauw alleen geen piep klinkt en met bijschakelen van de sirene weer wel er iets met de sirene aan de hand is, hoewel je dat zo ook wel hoort, maar ben je wederom geen voorrangsvoertuig en mag je  je ook niet zo gedragen.
de controle dat er iets aanstaat wordt aangegeven door de knipperende toets die geselecteerd is, als hij niet is geselecteerd brand hij continu, anders bij de auto's van dienst dvo, als daar de toets niet geselecteerd is , is hij uit.

bij de stop borden heeft de pieptoon een andere functie n.l. de pieptoon klinkt als of het woord stop brand (zo ook met volgen). als het bord wordt aangezet mag de agent in de auto pas na 3 piepjes er van uit gaan dat de bestuurder achter hem het woord heeft kunnen zien, hij kan immers met zijn ogen knipperen, ook dat kan de agent weer met zijn achteruitkijk spiegel zien.
nou zal de bestuurder er achter het woord stop wel vaker zien voor hij stil staat, maar dit is de instruktie die de agenten dienen mee te krijgen.

overigens als alleen het woord politie brand en stop zou stuk zijn komt er geen piepje en heeft de agent een controle dat zijn bord stuk is.
de achteroprijdende automobilist hoeft niet op het woord politie te reageren.

Dus .... om aan te geven dat er iets aan staat .... (Het licht dus) Wat je niet kan horen, in combinatie met de sirene heb je geen piepje.

Overigens is de tekst m.b.t. het stopbordje, ook als het stopbordje het niet doet (Bij Federal Signal) gaat alsnog het piepje ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #647 Gepost op: 24 januari 2009, 15:22:17
Dus .... om aan te geven dat er iets aan staat .... (Het licht dus) Wat je niet kan horen, in combinatie met de sirene heb je geen piepje.

Overigens is de tekst m.b.t. het stopbordje, ook als het stopbordje het niet doet (Bij Federal Signal) gaat alsnog het piepje ;)



bij Honac gaat er geen piepje als het blauwe licht aan staat en normaal brand, immers het druktoetsje op de bediening staat te knipperen als signalering dat het blauwe licht volledig (rondom) brand.

als bij federal signal het piepje wel gaat ook als het bord niet brand is dit erg slordig, je hebt dan geen controle maatregel.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #648 Gepost op: 24 januari 2009, 15:26:09
bij Honac gaat er geen piepje als het blauwe licht aan staat en normaal brand, immers het druktoetsje op de bediening staat te knipperen als signalering dat het blauwe licht volledig (rondom) brand.

Bij het (enige) voertuig wat er bij ons nog rijd met HONAC, is dat wel het geval
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #649 Gepost op: 24 januari 2009, 15:29:16
Bij het (enige) voertuig wat er bij ons nog rijd met HONAC, is dat wel het geval

dan vrees ik dat vergeten is de blauwlicht bewaking aan te sluiten, de bediening hoort in die situatie stil te zijn.
Nemo me impune lacessit