Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180824 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #660 Gepost op: 30 januari 2009, 18:20:58
Zal wel een Fedsig Vama kast geweest zijn denk ik....
De sirene wordt er in geprogrammeerd met behulp van een losse programmer. Het is eigenlijk een sirene met wail, yelp, priority en hi low, die voor de NL markt met een 2 toon uitgerust wordt of voor de Duitse markt met Stadt/Landsignal.

Moet persoonlijk zeggen dat Honac het dan beter voor mekaar heeft dan TMCS. Met Honac sirenes heb ik namelijk nooit problemen. De WS350 en de WS2000 ben ik zeer tevreden over en zitten ook heel robuust in elkaar.

Met de huidige producten van Honac heb ik op dit moment alleen indirect mee te maken. 1 wagen bij ons in het korps is ermee uitgerust (brandweerkant dan), politie rijdt hier in het zuiden uitsluiten met Honac.

Bedieningspanneel in het dak met achtergrond verlichting vind ik een erg mooie oplossing, zeker gezien het feit dat de dashboards steeds voller worden met MDT's en mobilofoons....

Maar zal wel persoonlijke keuze zijn. Ik zie liever een Edge, een Freedom of een Liberty op een auto, dan zo'n enorm grote doos (Vista)
Daarnaast worden de sirene modules bij Honac specifiek voor de NL markt gemaakt en niet als uitvoering van de USA markt, die "omgebouwd" worden naar de NL markt. Er zijn mensen op dit forum die vast meer kunnen vertellen over dat ontwerp....

Als Leverancier meng ik me niet echt actief op de Nederlandse blauwe markt, maar heb wel lering getrokken uit het Fedsig/Vama verhaal en enkele aanwijzingen gegegeven aan de R&D afdeling mbt sirenes. En nee, ik werk zelf niet voor Honac.

Wat ik aan blauw/blauw doe is maar heel kleinschalig. Ik vind het wel interessant om de ontwikkelingen te volgen en wat "specials" te bouwen, maar ambieer niet een grote speler op blauwe markt te worden.


Groeten, Ruud


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #661 Gepost op: 31 januari 2009, 17:15:49
Jip, idd een Vista-LEd bak van Federal Signal Vama.
Heb even de site gekeken http://www.fedsigvama.com en dr staat inderdaad bij de product omschrijving dat er standaard een yelp wail en een aantal 2-tonen opzitten en een nader te programeren 2-toon voor een bepaald land.
Helaas staat er ook bij dat dit geprogrameerd word met een controller. Het zou dus niet mogelijk zijn om zelf dmv bv stekkertje te wisselen zo`n yelp te voorschijn te krijgen ;) Achter de achterbank-leuning zag ik namelijk een berg aan draden, stekkerdozen, relais en zekeringen.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #662 Gepost op: 1 februari 2009, 12:57:47
wig-wag is niet toegestaan, alleen overdag mogen de koplampen tegelijkertijd aan en uit knipperen en alleen tezamen met de primaire blauwe signaalverlichting.

hmm terwijl ik bij de VROS auto's toch wel regelmatig wig-wag installaties zie.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #663 Gepost op: 1 februari 2009, 14:12:58
hmm terwijl ik bij de VROS auto's toch wel regelmatig wig-wag installaties zie.

dus per 1 maart 2014 niet meer toegestaan.
Nemo me impune lacessit


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #664 Gepost op: 1 februari 2009, 14:19:53
Was dt het daarvoor wel dan ::)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #665 Gepost op: 1 februari 2009, 15:48:27
Was dt het daarvoor wel dan ::)

nee,maar ook de diensten leven niet altijd volgens de regels ;)
Nemo me impune lacessit


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #666 Gepost op: 1 februari 2009, 15:51:56
nee,maar ook de diensten leven niet altijd volgens de regels ;)
en waarom zouden ze dat na 2014 dan wel 'ineens' gaan doen...  ::) ;)

Wat is de stok achter de deur?  ???


Bart S

  • Gast
Reactie #667 Gepost op: 1 februari 2009, 16:07:56
en waarom zouden ze dat na 2014 dan wel 'ineens' gaan doen...  ::) ;)

Wat is de stok achter de deur?  ???

Daarvoor was het volgens mij niet specifiek benoemd, en nu is het dat wel. Maar alleen alternerend mag toch niet, dus beide komplampen gelijktijdig mag weer wel dacht ik. Wij hebben zeker één voertuig waar je het patroon kan kiezen (alternerend, uit of gelijktijdig) en één voertuig die zelfs alleen maar gelijktijdig heeft.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #668 Gepost op: 1 februari 2009, 19:10:30
stok achter de deur is afgekeurd bij APK, voertuig van de weg af.
Nemo me impune lacessit


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #669 Gepost op: 1 februari 2009, 19:20:59
is de verlichting nu geen keuringspunt? ???