Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180835 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #670 Gepost op: 1 februari 2009, 19:32:37
Het zal helemaal mooi worden... Alleen de brandweer mag dan nu en extra set grill lamopen hebben, de rest van de diensten maar één set blauw...

Als je dat niet specifiek benoemen noemt ::)


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #671 Gepost op: 1 februari 2009, 19:43:55
Jawel, politie mag ook blauw in de grille voeren.

Het gaat over 1 set primaire signaalverlichting. Dit is de set die 360 graden rondom zichtbaar moet zijn en op het dak zit.

Er mag slechts 1 set secundaire signaalverlichting aanwezig zijn (dit zijn blauwe flitsers in de grille, op een bepaalde bouwhoogte op het voertuig voorhanden, symmetrisch). De secundaire set signaalverlichting mag enkel in blauw zijn en mag alleen in te schakelen zijn met de primaire signaalverlichting, maar mag wel separaat uitschakelbaar zijn.

Oftewel, de blauwe lampen in de grille mogen nooit kunnen knipperen als de lampen op het dak uitstaan.

Bij 360 graden rondom zichtbaar in blauw en geel, is een extra set gele grille lampen bij een hulpverleningsvoertuig niet toegestaan.

Wigwag module (grootlicht knipperautomaat), mag alleen, zoals Zwaailampmaker al heeft aangegeven enkel overdag worden gebruikt en de lampen mogen alleen maar simultaan (tegelijk) knipperen.
Wat exact de reden van het simultaan knipperen is, is mij niet duidelijk moet ik zeggen, maar goed.

Groeten, Ruud




Groeten, Ruud


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #672 Gepost op: 2 februari 2009, 17:53:46
eummm, das toch de nieuwe regeling....

Ik heb is in de ouwe regels gelezen dat alleen de brandweer grill lichten mocht voeren(vroeger)

Correct me if wrong.... :D


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #673 Gepost op: 2 februari 2009, 17:54:53
Hallo,


Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen. Hetgeen ik geschreven had, was met betrekking tot de nieuwe regels.


Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #674 Gepost op: 2 februari 2009, 19:09:23
Correct me if wrong.... :D

OK!!
 ;D
eummm, das dat is toch de nieuwe regeling....

Ik heb is eens in de ouwe oude regels gelezen dat alleen de brandweer grille lichten mocht voeren(vroeger)


Hij was te makkelijk om niet in te koppen  ;D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #675 Gepost op: 2 februari 2009, 19:20:15
Ja, regio leiden+msn hé ;D

Overigens sta ik wel een 8 gemiddeld voor Nederlands :P.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #676 Gepost op: 23 februari 2009, 19:36:47
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/23/230209_sirenes.html

Onderaan het filmpje:

Die nieuwe ambu heeft een mooi zwaailicht systeem: van voren gezien flitst alles naar de zijkant toe als een looplicht (á la de oude Visions zegmaar) en wat in het filmpje niet (meer) te zien is maar vanmiddag in het item wel: het looplicht loopt aan de zijkant nog door tot circa 1/3 van de zijkant van de ambulance, als zegmaar een kruising achtig licht. (Niet supernuttig daar je neus dan al op de kruising staat) maar het was wel zeer opvallend om te zien!


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #677 Gepost op: 23 februari 2009, 21:22:29
Jup, en er zit ook een typegoedkeuring op.

Fabrikant in filmpje is de firma Visser te Leeuwarden. De lampen zijn ontwikkeld voor de firma Ambulance Mobile Schönebeck uit Duitsland. Visser verkoopt (al dan niet aangepaste) modellen van deze ambulances en zet er een deel ook in voor haar eigen modellen.

De lampmodules die je op het filmpje ziet, zijn trouwens nog de oude versies, nog niet de TB II klasse....

En tja, nieuwe tweetoon, we hebben hem al een tijdje "op de plank" liggen. In December ben ik nog in Dld geweest om de eerste proef versies te kunnen bekijken (en beluisteren). Maar aan het kastje te zien, zijn de heren in Friesland voor een oplossing uit Apeldoorn gegaan....

Equipment (althans het lichttechnische gebeuren) stamt van de firma Hänsch Warnsysteme Duitsland. De middelste flitser op het dak, die 1x lange puls, 3x korte puls, heet Quadroblitz en is standaard op hänsch LED producten. De bumperflitsers, losse lampen en balken hebben allemaal dit patroon. Bij de balken kun je dan zelfs nog kiezen voor gesynchroniseerd of a-synchroon flitsen.

Groeten, Ruud


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #678 Gepost op: 23 februari 2009, 22:37:32
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/23/230209_sirenes.html

Onderaan het filmpje:

Die nieuwe ambu heeft een mooi zwaailicht systeem: van voren gezien flitst alles naar de zijkant toe als een looplicht (á la de oude Visions zegmaar) en wat in het filmpje niet (meer) te zien is maar vanmiddag in het item wel: het looplicht loopt aan de zijkant nog door tot circa 1/3 van de zijkant van de ambulance, als zegmaar een kruising achtig licht. (Niet supernuttig daar je neus dan al op de kruising staat) maar het was wel zeer opvallend om te zien!

alleen jammer dat het geluid uit een bestandje komt en geen echte sirene is, tonen zijn wel de juiste hoogte.
Nemo me impune lacessit


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #679 Gepost op: 24 februari 2009, 00:11:54
alleen jammer dat het geluid uit een bestandje komt en geen echte sirene is, tonen zijn wel de juiste hoogte.

Als je het NOS item bekijkt dan zul je de nieuwe sirene wel horen........

Trouwens vandaag een ambulancemotor tegen in Den Haag. K zat in de auto en moet zeggen duidelijk te horen. Was een 2-toon met een nieuw geluid.