Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176496 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #710 Gepost op: 15 mei 2009, 23:09:16
Nou even wat lightbar spul van het IVVP:

In ieder geval 'introduceerde' TM>CS op hun stand de (door mij) nooit eerder gespotte Federal Signal VAMA Vulcano
http://www.fedsigvama.com/portal/pb_gb/P2057001gb_vulcano.pdf

Ik vond het een foeielijk lelijk ding, maar hij was ook slecht te bekijken, men koos ervoor om 'm heel hoog op te hangen, dus ik kon er niet zoveel mee...





Verder de balken die in Rotterdam al gemeengoed aan het worden zijn, de Whelen Freedom's op veel plaatsen gezien.

In het oog sprong 'ie bij een nieuwe Polo; maar het viel wel op dat deze balk los was van het voertuig, dus misschien horen ze niet bij elkaar... De polo had ook geen grille flashers... Wel een supermooie balk. Verder van Honac e.e.a. aan aansturingskastjes op de foto gezet.













En nog een Opal ding tegengekomen (dank Ruud voor de benaming :D)


Owja, en wie wil mag een vrachtwagen voor mij regelen zodat ik deze demowand ff kan ontvoeren? :)



Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #711 Gepost op: 17 mei 2009, 13:04:27


Rotterdamse Whelen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #712 Gepost op: 18 mei 2009, 15:52:56
Mogelijk is dit al eeder behandeld in dit topic maar toch nog maar even de vraag/opmerking:

Het valt me op tijdens het rijden buiten de bebouwde kom dat de FedSig Vista nogal wat last heeft van geruis door de rijwind. Merkbaar meer dan bij de Whelen LFL (ik bedoel dus die platte met dat oranje potje er op).

Gelukkig heeft ons korps voor de noodhulp gekozen voor de Whelen. Zijn er meer "gebruikers" die dit opvalt?

Gr. HAVP


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #713 Gepost op: 18 mei 2009, 16:07:29
Hallo,


Lijkt me enigszins logisch, een Vista is een flinke windvanger en ca 2,5 keer zo hoog als een Whelen LFL. De Barclay bak onder de balk vermindert het geruis al enigszins, maar echt aerodynamisch is een Vista niet, zelfs lichtelijk ongelukkig gekozen met die "knik" tussen upper en lower deck.

Groeten, Ruud


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #714 Gepost op: 18 mei 2009, 16:10:16
Mogelijk is dit al eeder behandeld in dit topic maar toch nog maar even de vraag/opmerking:

Het valt me op tijdens het rijden buiten de bebouwde kom dat de FedSig Vista nogal wat last heeft van geruis door de rijwind. Merkbaar meer dan bij de Whelen LFL (ik bedoel dus die platte met dat oranje potje er op).

Gelukkig heeft ons korps voor de noodhulp gekozen voor de Whelen. Zijn er meer "gebruikers" die dit opvalt?

Gr. HAVP

Jep, bij ons is gekozen terug (!) te gaan van LFL>Vista's. Maken inderdaad (weer) een pleurisherrie. We hadden vista Halogeen, nu vista led..


112RW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #715 Gepost op: 20 mei 2009, 12:39:21
Wigwag module (grootlicht knipperautomaat), mag alleen, zoals Zwaailampmaker al heeft aangegeven enkel overdag worden gebruikt en de lampen mogen alleen maar simultaan (tegelijk) knipperen.
Wat exact de reden van het simultaan knipperen is, is mij niet duidelijk moet ik zeggen, maar goed.

Het grappige hiervan is dat uit onderzoek is gebleken dat het simultaan laten knipperen van het grootlicht juist verwarrend is. Onderzoek wees uit dat burgers het idee hadden dat een asociaal voertuig achter hun reed die liep te seinen.
Juist het alternerende kwam goed uit de test omdat dat juist herleidbaar is naar een hulpdienstvoertuig. De ambulance heeft het al jaren (al dan niet de combinatie alternerend en simultaan).

Daarom snap ik die testen niet.

Maar goed. We moeten niet klagen. Eindelijk komt het (hopelijk) op de voertuigen.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #716 Gepost op: 20 mei 2009, 14:31:09
Er bestaat een mooie lijn tussen theorie en praktijk....

Veel van deze headlight modules zijn gewoon in te stellen op een alternerend, simultaan of combi van beiden.

Zelfs worden er op HV voertuigen soms extra mistlampen bijgebouwd om een wigwag effect te maken, omdat het zogezegd met Xenon niet mogelijk zou zijn. Toch bestaat er een proto die het heeft....


Groeten, Ruud


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #717 Gepost op: 20 mei 2009, 21:10:32
En laatst zag ik het VOA voertuig van de politie juist weer met alternerende WIGWAG koplampen... Het zal wel een van de eerste en laasten binnen de politie zijn hiermee.


112RW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #718 Gepost op: 20 mei 2009, 21:26:59
Haha, Ja dat denk ik ook. Was het maar zo en kon het maar 1 standaard worden. Dus niet "mag worden voorzien van knipperende koplampen" maar "is voorzien van ..."
De voorbeelden rijden rond.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #719 Gepost op: 20 mei 2009, 21:47:57
En laatst zag ik het VOA voertuig van de politie juist weer met alternerende WIGWAG koplampen... Het zal wel een van de eerste en laasten binnen de politie zijn hiermee.

Was zeker die van Amsterdam-Amstelland.