Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1180438 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #780 Gepost op: 23 juli 2009, 12:42:20
Ook SirenNet heeft last van klanten welke eerst ''opgelicht'' worden met namaak signalering:



Dat is inderdaad vervelend als je wordt "opgelicht". Maar ze hebben wel mooi spul bij sirennet.com moet ik toegeven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gast

  • Gast
Reactie #781 Gepost op: 23 juli 2009, 13:53:47
Zoals Stuart zegt, zodra je lichtbalken koopt met een prijs die "too good to be true" zijn dan heb je vaak Chineze naamaakzooi.

Dit is in de USA een veel grotere issue dan in Nederland/Europa, niet alleen omdat daar iedere volunteer firefighter en EMS zijn eigen auto (met eigen geld) met licht en geluid mag uitrusten (verschilt per staat) maar ook omdat de goedkopere merken die zogenaamd wél US made zijn (Axixtech, Juluen) eigenlijk ook gewoon Chinese made zijn. De Axixtech/Juluen lijn wordt steeds professioneler, daar waar het eerst tweederangs kopiën waren van de bekende merken, nu kopiëren de Chinezen zelfs deze lichten tot op een bijna identieke gelijkenis. Zelfs de TIR6 van Whelen is nagemaakt, waarbij je wel heel goed moet kijken welke echt en welke nep is! De output is nagenoeg hetzelfde, het formaat scheelt maar enkele milimetertjes. Het is de prijs waaraan je het kunt herkennen.

De LED balken die in de USA worden verkocht door diverse éénmans-zaakjes blijken gewoon geďmporteerde China-made balken te zijn.
Ik heb zelf contact met een aantal van die bedrijfen en de prijzen zijn inderdaad abnormaal laag. Dat weet je dan ook als je dat koopt, reken op problemen met garantie, met de unit zelf, met type-goedkeuringen die er niet zijn etc. etc. etc.

In de USA heb je (gelukkig) niet zoveel regeltjes v.w.b. verlichting, TB2 class, ECE keuringen, maar kom je daar met een SAE approval al een heel end. En dan nog zal de gemiddelde middelmatig verdienende volunteer firefighter kiezen voor 6 wel of niet gekeurde Chineze LED's i.p.v. 1 US-made Whelen LED in zijn grille voor dezelfde prijs. Whelen heeft recentelijk al de nodige prijsverlagingen doorgevoerd om te proberen het hoofd te bieden tegen de "knockoff" lights.

De oproep van Stuart is dan ook niks anders dan lijfsbehoud voor Sirennet, ook zij zien hun inkomsten dalen hoe meer goedkopere lichten er op de US market komen. In Nederland zullen we deze praktijken niet gaan beleven, te weinig afzetmarkt (en nog eens goed afgedekt) voor inmenging van China. Ook al ben ik door 2 van deze Chineze bedrijfen "gevraagd om de "frontoffice voor NL te worden", ik begin er niet aan. Voor de verzameling ééntje, is leuk maar daar blijft het bij.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #782 Gepost op: 23 juli 2009, 20:45:46
als een whelen tir6 kopie nagenoeg gelijk is, ook in output (en dus neem ik aan zichtbaarheid) wat is er dan eigenlijk erg aan? We kopen toch allemaal al jaren kleding uit China, Nikes worden ook in China gemaakt (ja oké, blijft een Nike) maar haast al onze goedkope meubeltjes komen er ook vandaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #783 Gepost op: 23 juli 2009, 20:57:32
als een whelen tir6 kopie nagenoeg gelijk is, ook in output (en dus neem ik aan zichtbaarheid) wat is er dan eigenlijk erg aan? We kopen toch allemaal al jaren kleding uit China, Nikes worden ook in China gemaakt (ja oké, blijft een Nike) maar haast al onze goedkope meubeltjes komen er ook vandaan.

Dat je in verhouding meer geld besteed (terwijl het veel goedkoper is), je geen garantie hebt, je geen certificering er op hebt en dat onder andere door goedkopere oplossingen een grotere kans loopt op bijvoorbeeld kortsluiting
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #784 Gepost op: 24 juli 2009, 02:26:10
... en je in Amerika als gebruiker van niet-gecertificeerde verlichting zelfs aansprakelijk kunt worden gesteld bij een ongeval, omdat je niet hebt voldaan aan de gestelde eisen qua verlichting als voorrangsvoertuig, en die richtingen moet je dan wat opdenken.

Kijk, ben je een kleine gebruiker, wil je wat oranje op je auto, niks mis mee met dat Chinese spul.
Wil je gecertificeerd spul, legaal en gekeurd, op je hele vloot noodvoertuigen (of wegwerk-voertuigen etc.) dan ga je toch liever voor de échte merken mét papiertjes qua keuringen en type-toelatingen erbij.

What Jerommeke said.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #785 Gepost op: 24 juli 2009, 09:56:02
... en je in Amerika als gebruiker van niet-gecertificeerde verlichting zelfs aansprakelijk kunt worden gesteld bij een ongeval, omdat je niet hebt voldaan aan de gestelde eisen qua verlichting als voorrangsvoertuig, en die richtingen moet je dan wat opdenken.

Kijk, ben je een kleine gebruiker, wil je wat oranje op je auto, niks mis mee met dat Chinese spul.
Wil je gecertificeerd spul, legaal en gekeurd, op je hele vloot noodvoertuigen (of wegwerk-voertuigen etc.) dan ga je toch liever voor de échte merken mét papiertjes qua keuringen en type-toelatingen erbij.

What Jerommeke said.

Is dat 'goedkope' spul ook in de EU te koop?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #786 Gepost op: 24 juli 2009, 10:32:43
Is dat 'goedkope' spul ook in de EU te koop?

Palmpie,

Het antwoord is JA.

Op de link hieronder zie je de Lichtbalk die AVD verkeer gebruikt. Ze hebben hem alleen NIET bij deze firma die in de link staat gekocht.
Moet zeggen dat zowel de Sirene's en de POGO super hard zijn en het volume van de POGO is handmatig af te stellen.
En volgens mij zijn alle balken die in de groep Draailamp Lichtbalken staan van het goedkope spul.

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/strobesupply/?menu=article&categoryID=407706&articleID=7666354
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gast

  • Gast
Reactie #787 Gepost op: 24 juli 2009, 13:43:27

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/strobesupply/?menu=article&categoryID=407706&articleID=7666354

Als je het dus hebt over het kopiëren van andersmans ontwerpen, dit is een kopie van de Code3 MX7000 en zo zijn er nog veel meer modellen nagemaakt. Ik heb deze van dichtbij gezien en het is bagger eerste klas, behalve als je met een "ow, er komt wel leuk licht uit"-oog ernaar kijkt.

De motortjes staan rechtstreeks met hun asje op het rubber randje om de rotator heen, dus geen wormwiel-tandwiel contact. De lampjes zijn 27watt (of zelfs 15watt) want meer dan smelt de reflector (kwaliteitsplastic). De verbinding van bovenlens op onderlens is met een schroefje van boven naar onder, in plaats van een klemmetje. Code3 gebruikt deze klemmetjes zodat je een waterdichte verbinding hebt, dat heb je met een schroefje en rubbertje aanzienlijk minder.
Zo ook de Chinese balken die AVD gebruikt, zelfde soort simpele draaiertjes, die naar mijn weten niet voldoende licht eruit gooien (Ruud, is er iets als ECE R11 minimale lichtopbrengstwaarden?)
Maar als je "snel wat licht" op je autootje wilt hebben voor węnig dan is zo'n balk een leuk alternatief, of mijn verkoop-balkjes op marktplaats ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Gast

  • Gast
Reactie #789 Gepost op: 24 juli 2009, 17:55:59
Citaat
Palmpie said: en de leds van deze site? ook bagger?

Deze?
Citaat
   
Lunar GEN3 LED lichtbalk
Zeer platte LED lichtbalk (slechts 5cm dik), volledig voorzien van de laatste generatie GEN3 LED`s ...
€ 689 00

Lunar NOVA LED lichtbalk       
Lichtbalk met GEN3 LED`s in een spiegelende behuizing, waardoor de lichtopbrengst nét even beter is ...  ;D ;D ;D
€ 749 00

Titan LED lichtbalk       

Die zijn allen Chinees. Die namen zijn uit de lucht gegrepen want diezelfde dingen worden overal onder andere namen verkocht. De bovenste "Lunar" is trouwens een kopie van de Code3 LEDX2100, en die kopiën mogen in de US al niet meer verkocht worden na een leuke lawsuit van Code3, en de naam Viper die ze hadden mocht al niet meer na een lawsuit van Federal Signal. De Chinezen echter blijven ze gewoon maken, er zijn talloze firma's met allemaal andere namen met allemaal exact dezelfde producten dus dat hou je toch niet tegen. Die Lunar's of Vipers (ik heb er zo eentje boven) zijn geen GEN3 maar GEN2 LED units erin, tenzij je er meer voor neerlegt, dán kun je ze met Chineze GEN3 erin krijgen. De traffic advisor is van een nog lagere intensiteit. GEN3 model maar GEN1 licht-output. De opvolgers van de GEN2 modellen zijn bij o.a. Parasource uit de UK te koop (check hem maar op ebay o.a. voor zijn "digital bars" die hij aanbiedt)

Die balkjes zijn nog redelijk duur bij hem, verkoopprijs in China voor zo'n balk is $220 (voor de nieuwere modellen al), verzenden $120 zoiets. Wil niet zeggen dat het bagger is, er komt vast wel licht uit (zie onder) maar Chinese "Gen3" is geen Gen3, althans dat is mijn mening. Ik heb nog overwogen om voor in de verzameling een balk over te laten komen met de lineaire LED's erin (zoals de LIN modules van Whelen) in red/clear/blue maar ach, voor alleen aan de muur is het dan toch nog prijzig ;)
Het filmpje op zijn website met deze Lunar, of BR3200, laat de balk zien met het flitspatroon half/half. Logisch, dan brengen alle LED-heads gecombineerd ook het meeste licht op. Ik zal een filmpje met flitspatronen van mijnChineze balk straks even uploaden, leuk om te zien en vergelijken.

Ik heb voor de leukigheid mijn "Viper"-Chinese balkje hier eens neergezet en voor de test rode en blauwe Whelen TIR3's erboven gelegd. Geen twijfel mogelijk wat feller is, de Whelen TIR3 met 3LEDs erin is één grote lichtvlek, de Chineze 4led units blijf je als 4 individuele lichtpunten onderscheiden. Te lang turen in TIR3 levert mij na al die jaren zwaailichtkijken zelfs nog koppijn en vlekken in mjin ogen op.

De Whelen balken (en Haztec voor draaiers) zijn natuurlijk wél bekend en gewoon zonder twijfel goed.
Hey Ruud, weten we direct wie die andere Whelen re-saler is in NL ;)