Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #810 Gepost op: 8 augustus 2009, 01:02:23
Ik had laatst een discussie met een kennis, die is soms namelijk verkeersregelaar en nu wil die een lichtbalk op zijn auto zetten.
Mag dat zomaar of heeft hij toestemming nodig van het RDW of iets dergelijks?
Het gaat hier in dit geval om zijn privé auto.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #811 Gepost op: 9 augustus 2009, 19:50:19
@Sylvester:
Dat mag "zomaar". Je mag een lichtbalk op je auto monteren, net zoals een zwaailicht, verstralers, breedtestralers, enz. enz. De RDW kan daarvoor geen toestemming en/of ontheffing verlenen. Voorwaarde is wel dat lichtbalk/zwaailicht geen blauw licht uitstraalt. In het geval van de verkeersregelaar moet het dus amber (geel/oranje) zijn.

Er gelden wél voorwaarden voor de omstandigheden waarin je zwaailicht/lichtbalk mag gebruiken. Dat mag namelijk niet, tenzij onder omstandigheden vermeld in art. 5 Regeling OGS. Daaronder valt ook het werken op of aan de weg, waarin het gebruik van zwaailicht verplicht is. In de omstandigheden dat de verkeersregelaar dus feitelijk werkzaamheden verricht op of aan de weg, mag/moet hij oranje zwaailicht voeren.

Kortom: opbouw geen probleem, gebruik alleen in aangewezen omstandigheden. Dus niet tijdens woon-werkverkeer, winkelen, parkeren, enz., maar wel bij het daadwerkelijk werken aan de weg. Overigens geldt voor een verkeersregelaar dat hij parkeert in het werkvak (dus zwaailicht uit) of op een openbare parkeerplaats (dus zwaailicht uit) en daarna te voet zijn positie inneemt. Rijdend mag de verkeersregelaar immers geen aanwijzingen geven.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #813 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:57:32
Geen probleem. Zoals gezegd, opbouw geen probleem, gebruik alleen onder bepaalde omstandigheden. Van de club op die foto is enige tijd geleden een motorrijder van de vluchtstrook geplukt, die met oranje zwaailicht "onderweg was naar wat een ongeval leek". Punt 1: knipperende verlichting is op een motor niet toegestaan (behoudens richtingaanwijzers) en punt 2: met oranje mag je dus nog steeds niet over de vluchtstrook. Betreffende motorrijder hield zich dus niet helemaal aan wat toegestaan was.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #814 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:02:43
ja dat had ik gelezen, maar wist niet dat het deze club was.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #815 Gepost op: 10 augustus 2009, 21:19:30
Maakt ook niet uit. Zolang je kennis maar niet dezelfde (dure!) fout maakt  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


police-jimmy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Politie Voertuigen Groep Nederland
Reactie #816 Gepost op: 21 augustus 2009, 12:09:36
opvallend dat de kappen alle 3 blauw lijken te zijn.....
Toch zijn tekst leds niet blauw, van welke kleur zij die ??

Toch blijven blauwe led achter/onder een blauwe kap dramatisch...  



Nogmaals een verwijzing naar mijn filmpje voor de oude (eerste) led versie
http://s205.photobucket.com/albums/bb290/brandweeraalsmeer112/?action=view&current=DSCF1789.flv

Voorzijde:


Achterzijde:


Oranje = 360 graden zichtbaar
Geel  = Traffic Advisor

In de oude situatie ging oranje rechts branden, het ''pijltje naar links'' <===== en ging oranje links branden (of anders om).
Zowel aan de voor als zijkant (dus 360 graden zichtbaar). (Zie filmpje)

In de nieuwe situatie is oranje niet meer gekoppeld aan de traffic advisor, maar knipperen deze gewoon links - rechts
Geel is nog de gewone pijl


(de kleuren oranje en geel zijn puur ter illustratie, de kleur van de led's is gewoon ''amber'')


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #817 Gepost op: 21 augustus 2009, 21:52:01
opvallend dat de kappen alle 3 blauw lijken te zijn.....
Toch zijn tekst leds niet blauw, van welke kleur zij die ??

Toch blijven blauwe led achter/onder een blauwe kap dramatisch...  






Rood, net zo goed zichtbaar als door een rode kap. Blauwe led's onder blauwe kap zien er ook goed uit! De arrowstick is oranje en zit in het ''witte'' gedeelte
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #818 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:43:10
Rood, net zo goed zichtbaar als door een rode kap. Blauwe led's onder blauwe kap zien er ook goed uit! De arrowstick is oranje en zit in het ''witte'' gedeelte

rood is zeker niet net zo goed zichtbaar, juist veel slechter.
het kan er mee door, maar ik vindt het niet mooi.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #819 Gepost op: 23 augustus 2009, 01:16:25
rood is zeker niet net zo goed zichtbaar, juist veel slechter.
het kan er mee door, maar ik vindt het niet mooi.

We hebben laatst twee voertuigen naast elkaar gezet, daar ze bij ons in de regio op het ene voertuig een rode kap hebben (tbv POTS EITILOP) en op andere voertuigen een blauwe. Verschil was zeer klein danwel geen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !