Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1176437 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #940 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:09:00
Ok. De Honac's die knipperen en piepen, daar is opzich wel duidelijk te zien wat er aan staat en wat niet. Maargoed daar zit dan weer geen traffic advisor in.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #941 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:09:32
Die op het filmpje zijn full matrix. Er passen verschillende controllers aan. De teksten worden op de controller rechtstreeks geplaatst dmv een pc met Kabelverbinding. RS232 bij de oudere versies, USB bij de nieuwere.

Daarnaast kun je bij deze borden ook de tekstdikte en de helderheid instellen. Hij heeft een dag/nachtstand.
Nadeel is alleen, omdat het panneel relatief groot is, dat je een flinke windvanger op je dak moet zetten (lees: hoge balk) zodat dit enigszins zichtbaar wordt.

Persoonlijk vind ik de Honac versie, met zwarte afdekking boven de lens tegen zoninstraling stukken beter. De versie opklapbaar op een balk staat op zich wel mooi, maar is voor RWS weinig van toepassing. Hij straalt recht naar achter af, terwijl veelal in fend-off wordt afgezekerd (muv vluchtstrook dan)


grigor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Golf+ MWB
Reactie #942 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:26:48
welke bediening van het dakset hebben jullie dan? want als je de ouwe rechthoekige zwarte bediening heb is het inderdaad onduidelijk maar de nieuwe grijze die ook wat langer is zie je wel duidelijk vind ik dan.

Bij ons in MWB kan je alleen de functie van de knipperende groot lichten gebruiken als je blauw aan heb.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #943 Gepost op: 27 oktober 2009, 00:33:19
welke bediening van het dakset hebben jullie dan? want als je de ouwe rechthoekige zwarte bediening heb is het inderdaad onduidelijk maar de nieuwe grijze die ook wat langer is zie je wel duidelijk vind ik dan.

deze hebben wij ook maar vind ik nog steeds onduidelijk. Snap niet waarom ze niet knipperen (de knoppen) als iets aan staat...


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #944 Gepost op: 27 oktober 2009, 13:57:52
de meeste bedieningen zijn software matig gekoppeld aan de sirene/controler en in de sirene/controler kan door software aanpassingen de gedragingen van de bedienkast bepaald worden.

de gene die ik het beste ken is de HB2100 van Honac, omdat ik deze zelf heb ontwikkeld.



alle toetsen zijn vrij programeerbaar, dat wil zeggen dat onder iedere toets de functie kan die door middel van de software wordt bepaald.
ook is het mogelijk om het ledje er achter te laten knipperen in welke snelheid dan ook of uit te zetten als deze functie niet wordt gebruikt, wel is bepaald wat voor kleur ledje er in zit, maar door daar een andere kleur in te zetten is ook dit weer te wisselen.

heel eenvoudig is via een rs232 ingang op de sirene/controler deze functies aan of uit te zetten of te veranderen, de aansluiting van de bediening is tevens de rs232 aansluiting.(via een los interfaceje op een laptop of gewone PC)

bij andere merken is ook aanpassingen mogelijk, maar hiervoor moet de fabrikant van die apperatuur mee werken wat ook geen onoverkomenlijke zaak is, ook dit hebben we meerdere keren gedaan.
Nemo me impune lacessit


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #945 Gepost op: 1 november 2009, 13:40:27
Heb zo't vermoeden dat we de Whelen Freedom's straks landelijk gaan terugzien na een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de dienstwagens (inc uniforme opbouw).  

Als dat die doorzichtige dingen zijn hoop ik dat toch echt niet... wie dat verzonnen heeft.. ziet er niet uit  ??? :| :-\
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Gast

  • Gast
Reactie #946 Gepost op: 1 november 2009, 13:57:11
Prachtige balken. Als opvolger van de al jaren in gebruik zijnde Whelen Edge is dit niks anders dan een ander binnenwerk-geheel erin, het frame is exact hetzelfde als de Edge.

Gekleurde LED's, doorzichtige lenzen erop, klaar ben je. Het zal even wennen zijn dat er geen blauwe lenzen meer op de dakset zitten maar dat maakt hem er voor mij niet lelijker op. Het zijn de opties die het een lichtbalk maken, niet of iemand hem wel of niet mooi vindt. En zeg nou zelf, dan toch liever weer het hogere frame met alle kleurtjes erin dan een mooi small LFL frame met een losse L32 daar boven op geschroefd?


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #947 Gepost op: 1 november 2009, 14:33:42
Prachtige balken. Als opvolger van de al jaren in gebruik zijnde Whelen Edge is dit niks anders dan een ander binnenwerk-geheel erin, het frame is exact hetzelfde als de Edge.

Gekleurde LED's, doorzichtige lenzen erop, klaar ben je. Het zal even wennen zijn dat er geen blauwe lenzen meer op de dakset zitten maar dat maakt hem er voor mij niet lelijker op. Het zijn de opties die het een lichtbalk maken, niet of iemand hem wel of niet mooi vindt. En zeg nou zelf, dan toch liever weer het hogere frame met alle kleurtjes erin dan een mooi small LFL frame met een losse L32 daar boven op geschroefd?
Op 17 mei 2008 in Eelde, had je ook al een aantal foto's gemaakt, van het doorzichtige frame. Deze balken zaten op de Toyota Hilux van de KMAR, zie topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6381.350.html.

Was de doorzichtige balk toen voor het eerst opgebouwd? Bij die balken haden ze voor de led's nog wel blauwe en gele kappen op maat gezaagd, geplaatst in het frame.


Gast

  • Gast
Reactie #948 Gepost op: 1 november 2009, 14:48:21
Voor zover mijn herinnering strekt was de KMAR toen inderdaad de enige afnemer van deze op-maat-gemaakte Freedoms. Er waren inderdaad lensjes gezaagd en gemonteerd voor de hoek-modules. Het verhaal destijds dat de politie 'geen interesse' had zou zijn omdat de herkenbaarheid zonder blauwe dakset minder zou worden. In maart 2008 speelde het hele verhaal met nieuwe ECE eisen en TBII klasse nog niet.

Eind vorig jaar zijn er toch de nodige Freedoms geleverd voor de politie als test. Ik neem aan dat door de nieuwe eisen de extra lensjes niet meer nodig waren, ik ben niet bekend met de daadwerkelijke reden voor het weglaten van die lensjes.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #949 Gepost op: 1 november 2009, 14:55:01
In de loop van de tijd zijn de LED's steeds feller geworden in combinatie met een  ander brandpunt. Is het niet zo dat de blauwe en gele kapjes ervoor zorgden dat het licht breder verspreid werd en daardoor ook beter zichtbaar zijn?