Professioneel???

Auteur Topic: Professioneel???  (gelezen 9580 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:23:46
nouja, dat bedoel ik precies. Ik ruik zelfverheerlijking en daar ben ik allergisch voor.

Het ging juist wel gewoon om motorpech, alleen werd er zoals je terecht zegt weer een drama van gemaakt in het stukje, wat het in het echt niet was.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2006, 19:33:26
Zijn er dan al andere feiten bekend ?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:33:42
Ben het er mee dat het geen goede zak is om zo over je collega's te reageren, maar de verontrusting over een bootje wat zonder middelen een dergelijke oversteek maakt vindt ik wel terecht. Wij hoefen als brigade niet te voldoen aan brigade eisen maar dan ook de beperkingen kennen. Ken meer brigades welke onverantwoorde oefentochtjes hebben uitgevoerd zonder de goede voorbereidng.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:51:33
Ben het er mee dat het geen goede zak is om zo over je collega's te reageren, maar de verontrusting over een bootje wat zonder middelen een dergelijke oversteek maakt vindt ik wel terecht. Wij hoefen als brigade niet te voldoen aan brigade eisen maar dan ook de beperkingen kennen. Ken meer brigades welke onverantwoorde oefentochtjes hebben uitgevoerd zonder de goede voorbereidng.

9910001

Wij gaan regelmatig zonder navigatie middelen over het IJmeer, niet veel kleiner dan die zeeuwse stromen. Het stikt er van de lichtboeien, je kan alleen met dikke mist verdwalen. Wind is niet erg, zolang je een motor hebt gaat het uitstekend. De situatie was niet anders geweest als dit een KNRM boot mét navigatie en marifoon was geweest. Met motorpech zul je gesleept moeten worden of moeten roeien (waarbij zich in een "strandreddingsbootje" bevinden eerder een voordeel dan een nadeel is). Deze mensen lagen voor anker, ze wisten hun positie precies (dan heeft een GPS ook maar een beperkte meerwaarde) en deze bootjes hebben allemaal een portofoon met rednedkanalen, dus communicatie. En dan kijk je wat de beste optie is: wachten op een voorbijganger of even een collega laten bellen. Die dan vervolgens de publiciteit zoekt met een vingertje omhoog. Best hoor.

Als er weer wat aan de hand is bellen ze ons maar, ik regel wel wat zonder publiciteit. Duurt effe maar dat hebben ze er nu vast wel voor over.

Die vragen niet meer om de KNRM...

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2006, 00:23:37
"Jammer dat de KNRM het op deze manier weer naar buiten moet brengen.
Ik moet dan denken aan het spreekwoord, met balk en splinter."

Als strandwacht denk ik dan: kennelijk heeft de KNRM een reden om dit te doen en mogelijk voelen ze zich bedreigd door zo'n brigadebootje.

Wat meer zelfbewustzijn zou ons overigens goed doen want het is, zeker uit PR-oogpunt, geen brigadebootje, maar een reddingsboot van RN brigade West Zeeuws Vlaanderen. Als wat dat zelf aanhouden staan we er weer iets beter voor.

Ook denk ik: wie weet gebeurt er nu eens iets en loopt bijvoorbeeld ons nieuwe bestuurslid PR bij de voorzitter van de KNRM binnen om de informeren of dit staand beleid is of dat hem gewoon niet lukt om zijn eigen medewerkers in toom te houden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


bram@knrm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:48:47
Als je een beetje de site van de KNRM in de gaten houdt zal je zien dat bijna alle actie's worden vermeld, zelfs als het de KNRM zelf betreft. Als dit nu op dat moment net iemand van een RB is, jammer, maar dat hoort er ook bij, het is gebeurt.

Toch vind ik dat deze RB zelf ook het een en ander had kunnen voorkomen (navigatie, GPS, Marifoon)
Motorstoring is gewoon pech, dat kan iedereen overkomen en die worden net als zoveel anderen bij de KNRM op de site geplaatst, misschien ook wel een beetje een verantwoording naar je donateurs, weten die ook wat je doet. De KNRM draait immers niet op overheidssubsidies.

N.B. Als dit bij andere hulpverleningsdiensten gebeurt  en er worden foto's geplaatst zie ik ook niet zo'n discussie........


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2006, 02:09:42
Als je een beetje de site van de KNRM in de gaten houdt zal je zien dat bijna alle actie's worden vermeld, zelfs als het de KNRM zelf betreft. Als dit nu op dat moment net iemand van een RB is, jammer, maar dat hoort er ook bij, het is gebeurt.

Toch vind ik dat deze RB zelf ook het een en ander had kunnen voorkomen (navigatie, GPS, Marifoon)
Motorstoring is gewoon pech, dat kan iedereen overkomen en die worden net als zoveel anderen bij de KNRM op de site geplaatst, misschien ook wel een beetje een verantwoording naar je donateurs, weten die ook wat je doet. De KNRM draait immers niet op overheidssubsidies.

N.B. Als dit bij andere hulpverleningsdiensten gebeurt  en er worden foto's geplaatst zie ik ook niet zo'n discussie........



Leg eens uit, Hoe los je motorpech op met GPS? (ik zie me al roeien) Voor alarmering via de marifoonkanalen is niet gekozen vanwege de inpact, er was immers niets aan de hand en nogmaals, de positie was precies bekend. Voor anker met een weigerende motor, nee ook geen lege tank want ook na een jerrycan  benzine wou het kreng niet aan.

Staat op de KNRM site al dat het reddingsbootje van hun station lemmer dit weekend op één motor terug naar huis moest ondanks zijn hoogwaardige navigatie apparatuur en de zaak aan de berger "no limit" moest overlaten? Ik kan er even nog niets over ontdekken....

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:02:52
Henk,

de No limit was al een uur bezig aan dit huurschip te trekken en riep omdat die het niet klaar kreeg de Kustwacht om Lemmer te alarmeren .
Deze ging in goed overleg half op weg maar besloot terug te keren waarna voor de veiligheid Station Urk op weg ging..Dus het is niet zo dat het aan de No limit moest worden overgelaten.  
Enne   de stationsite van Lemmer is niet altijd up to date dus dat bericht staat er niet meteen op.......
Dus dit snijd geen hout om dit hiermee te vergelijken .....
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:32:16
Henk,

de No limit was al een uur bezig aan dit huurschip te trekken en riep omdat die het niet klaar kreeg de Kustwacht om Lemmer te alarmeren .
Deze ging in goed overleg half op weg maar besloot terug te keren waarna voor de veiligheid Station Urk op weg ging..Dus het is niet zo dat het aan de No limit moest worden overgelaten.  
Enne   de stationsite van Lemmer is niet altijd up to date dus dat bericht staat er niet meteen op.......
Dus dit snijd geen hout om dit hiermee te vergelijken .....

In zoverre gaat de vergelijking wel op dat zo'n bericht van motorpech van een reddingsbrigade er altijd wél meteen op staat:

Als je een beetje de site van de KNRM in de gaten houdt zal je zien dat bijna alle actie's worden vermeld, zelfs als het de KNRM zelf betreft.


En dat het "ontbreken van navigatie middelen tijdens harde wind en whoeoeaaaaah :o ook nog in het donker: " een sneer is die niets met de motorpech van doen heeft. "besloot terug te keren" van Lemmer was ook toch echt gewoon ordinair motorpech -één van de motoren was al helemaal stilgevallen-, maar kennelijk is dit niet het vermelden op de site waard.

Ik vind best dat je met overlevingspakken aan, GSM en bondskanalen bij je een oversteek met harde wind in een reddingsboot mag "wagen" over de Wester Schelde.

Zelfs in het donker, misschien doen ze dat zelfs wel regelmatig. Als je motorpech krijgt lig je gevaarlijker op het Amsterdam Rijnkanaal... ;)

"C’est la tone qui fait la musique"

Henk


bram@knrm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:50:03
Een motorstoring los je inderdaad niet op met een GPS Henk, maar het ging mij erom duidelijk te maken dat het toch enigszins onverstandig is om "slecht" voorbereid het water op te gaan, zeker met harde wind....!!!!!!! Dit zouden de meesten van jullie toch moeten weten. Contact opnemen met de marifoon heeft naar mijn insziens geen behoorlijke impact. Je hoeft natuurlijk niet meteen het noodkanaal op te roepen, vaak zijn er nog wel andere kanalen beschikbaar die ook worden afgeluisterd.

Dan nog ff over de site van de KNRM. Het is nl. zo dat er voor elk station iemand is die deze "acties "op de site plaatst. Het ene station is er vrij actief in en de andere niet. Soms gaat er wel eens een week of 2 week overheen voordat iets geplaatst word.

Henk.....
Kan me zelfs herinneren dat onze boot geplaatst werd  op de KNRM site vanwege een defect aan de motoren......
Is toch ook niet iets om je voor te schamen. Het kan iedereen gebeuren...>!!!!
Ik vind dat je dit gewoon sportief moet opvatten ook al ben je zelf hulpverlener.