Professioneel???

Auteur Topic: Professioneel???  (gelezen 9649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #40 Gepost op: 5 november 2006, 11:25:00
Heldenmoed en overmoed liggen dicht bij elkaar. Ik heb het persoonlijk niet op helden en voor mij zijn reddingbootbemanningen over het algemeen kundige goed getrainde op elkaar ingespeelde mensen die een gecalculeerd risico nemen bij de redding van anderen.

Tot op heden kan ook ik mij er niet aan onttrekken dat er in deze sprake is van menselijk falen, niet alleen van de schipper maar van ons allen.
Laten we wel zijn, geen enkele bemanning vindt het leuk als men na uren stand-by blijven toch moet toezien dat een equipage door helikopters van boord wordt gehaald (en met de 'eer' strijkt), het vaartuig strandt en vervolgens de reddingboot alleen een "bedankt voor de inzet" overblijft. Als er (door ruimtegebrek) een artikeltje in de krant komt “schip loopt aan de grond, bemanning door helikopters van boord gehaald” komt dit wel heel erg wrang over voor degenen die toch urenlang met mogelijk gevaar voor eigen leven in de weer zijn geweest.
Naar mijn idee zijn het ook deze zaken die in het heetst van de strijd soms leiden tot het nemen van een verkeerde beslissing.
Was de golfhoogte nog niet heftig genoeg voor de journalist, of was hij bang dat het verwende publiek met beelden van 30 meter hoge golven in de film en op Discovery Channel dit maar af zouden doen als kinderspel?

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #41 Gepost op: 5 november 2006, 13:24:19
Het volgende heeft niet direct met de KNRM te maken maar wel met de professionaliteit van de hulpverlening in Nederland en wilde het jullie niet onthouden al hoort het meer thuis in categorieën rood, wit en blauw en verbindingen. http://www.flakkeenieuws.nl/content/view/3539/5/
Er zijn mij nog meer details bekend dan in het artikeltje vernoemd die helaas nog meer afbreuk doen aan de professionaliteit.

Kees  8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 5 november 2006, 13:29:22
Het volgende heeft niet direct met de KNRM te maken maar wel met de professionaliteit van de hulpverlening in Nederland en wilde het jullie niet onthouden al hoort het meer thuis in categorieën rood, wit en blauw en verbindingen. http://www.flakkeenieuws.nl/content/view/3539/5/
Er zijn mij nog meer details bekend dan in het artikeltje vernoemd die helaas nog meer afbreuk doen aan de professionaliteit.

Kees  8)


Ik heb de unimog van ouddorp zien rijden met de boot op de trailer...... met geel-geel voor het stoplicht bij goedereede wachten tot het op groen ging..... ;) :-X :-X :-X


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 5 november 2006, 14:19:32
Kun je weer zien dat er niets geregeld is voor dit soort calamiteiten. De havenmeester was nergens te bekennen en er stonden 40 hulpverleners op de wal toe te kijken en zich af te vragen hoe dit nou opgelost zou gaan worden. De KNRM was onderweg maar dat duurt snel zo'n drie kwartier vanaf Ouddorp met een Unimog die maar 80 kan.

Terwijl er zat boten beschikbaar zijn in de omgeving. Alleen moet je dit wel even in een inzetprocedure vast leggen op een Meldkamer of laten regelen op papier door een officier van dienst of een commandant brandweer. Anders blijf je elke keer op je bek gaan.

Gelukkig viel ter plaatse alles mee en was er geen brand en waren er geen gewonden. Maar moet het nu daadwerkelijk eerst een keer goed mis gaan wil het eens goed geregeld worden.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 5 november 2006, 15:05:32
Kun je weer zien dat er niets geregeld is voor dit soort calamiteiten. De havenmeester was nergens te bekennen en er stonden 40 hulpverleners op de wal toe te kijken en zich af te vragen hoe dit nou opgelost zou gaan worden. De KNRM was onderweg maar dat duurt snel zo'n drie kwartier vanaf Ouddorp met een Unimog die maar 80 kan.

Terwijl er zat boten beschikbaar zijn in de omgeving. Alleen moet je dit wel even in een inzetprocedure vast leggen op een Meldkamer of laten regelen op papier door een officier van dienst of een commandant brandweer. Anders blijf je elke keer op je bek gaan.

Gelukkig viel ter plaatse alles mee en was er geen brand en waren er geen gewonden. Maar moet het nu daadwerkelijk eerst een keer goed mis gaan wil het eens goed geregeld worden.

gr,

Paul

Ik snap eigenlijk, niet dat de hulpverleners zonder vervoer kwamen te staan. Volgens de informatie van de VBB heeft Middelharnis een boot. Is die niet mee gealarmeerd?

Een boot vanuit middelharnis zou er veel eerder kunnen zijn dan KNRM Ouddorp of reddingsbrigade Ouddorp (zelf al zou je ze met blauw uitrusten, wat m.i. geen slecht idee is).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #45 Gepost op: 5 november 2006, 15:06:20
Heldenmoed en overmoed liggen dicht bij elkaar. Ik heb het persoonlijk niet op helden en voor mij zijn reddingbootbemanningen over het algemeen kundige goed getrainde op elkaar ingespeelde mensen die een gecalculeerd risico nemen bij de redding van anderen.

Tot op heden kan ook ik mij er niet aan onttrekken dat er in deze sprake is van menselijk falen, niet alleen van de schipper maar van ons allen.
Laten we wel zijn, geen enkele bemanning vindt het leuk als men na uren stand-by blijven toch moet toezien dat een equipage door helikopters van boord wordt gehaald (en met de 'eer' strijkt), het vaartuig strandt en vervolgens de reddingboot alleen een "bedankt voor de inzet" overblijft. Als er (door ruimtegebrek) een artikeltje in de krant komt “schip loopt aan de grond, bemanning door helikopters van boord gehaald” komt dit wel heel erg wrang over voor degenen die toch urenlang met mogelijk gevaar voor eigen leven in de weer zijn geweest.
Naar mijn idee zijn het ook deze zaken die in het heetst van de strijd soms leiden tot het nemen van een verkeerde beslissing.
Was de golfhoogte nog niet heftig genoeg voor de journalist, of was hij bang dat het verwende publiek met beelden van 30 meter hoge golven in de film en op Discovery Channel dit maar af zouden doen als kinderspel?

Kees  8)

Toch kan ik me er niet aan ontrekken dat je de situatie inschat en aan de hand daarvan gaat handelen.
Ook moet je weten wat je mogelijkheden zijn, maar ook zeker je beperkingen.

Als je de situatie de zich voor doet wil implementeren in je kunnen en laten, zal je als eerst een stapje achteruit moeten doen om de situatie eerst goed in je op te nemen. De risico's, gevolgen en consequenties daarvan te overzien en in te schatten.

Er zijn ook meer mogelijkheden om naar ROME te komen.
Laat het schip (waar nog geen paniek heerst) een lijn laten afzakken en knoop daar je eigen lijn aan, dan hoef je ook niet tegen zuchtje 11 in te goeien.

Waarschijnlijk zal de bemanning de volgende keer een ander besluit nemen. Het zijn en blijven redders, geen bergers.

Matthijs


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #46 Gepost op: 5 november 2006, 15:29:22
Ik snap eigenlijk, niet dat de hulpverleners zonder vervoer kwamen te staan. Volgens de informatie van de VBB heeft Middelharnis een boot. Is die niet mee gealarmeerd?

Een boot vanuit middelharnis zou er veel eerder kunnen zijn dan KNRM Ouddorp of reddingsbrigade Ouddorp (zelf al zou je ze met blauw uitrusten, wat m.i. geen slecht idee is).

De brandweer van Middelharnis beschikt niet over een boot. Dit staat wel op de VBB website (een WOA) maar dit is niet correct.
De dichtsbijzijnde boot van de brandweer ligt in Hellevoetsluis bij de brandweer.

GMK Rijnmond piepte ook nog eens de verkeerde code van de KNRM Ouddorp, die van het Kusthulpverleningsvoertuig ipv de boot. Dit zal wel rechtgetrokken zijn bij de inmelding maar toch.... De bemanning begint dan toch gelijk met het afkoppelen van de boot en dat duurt ff.

Er ligt wel een SAR eenheid in Bruinisse, de ECHO, welke i.o.v. de Nederlandse Kustwacht opereert. Deze had binnen een kwartier ter plaatse kunnen zijn, als je maar afspraken maakt of van het bestaan af weet (inventarisatie inzetbare eenheden?). En dat doen ze mijn inziens hier lokaal te weinig weet ik. Met blauw licht rijden ben je hier op t eiland ook niet heel veel sneller mee. Zeker niet met grote logge voertuigen die niet boven de 100 (moeten en kunnen) komen i.v.m veiligheid van materiaal en manschappen.
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 5 november 2006, 15:32:57
De brandweer van Middelharnis beschikt niet over een boot. Dit staat wel op de VBB website (een WOA) maar dit is niet correct.
De dichtsbijzijnde boot van de brandweer ligt in Hellevoetsluis bij de brandweer.

GMK Rijnmond piepte ook nog eens de verkeerde code van de KNRM Ouddorp, die van het Kusthulpverleningsvoertuig ipv de boot. Dit zal wel rechtgetrokken zijn bij de inmelding maar toch....

Er ligt wel een SAR eenheid in Bruinisse, de ECHO, welke i.o.v. de Nederlandse Kuswacht opereert. Deze had binnen een kwartier ter plaatse kunnen zijn, als je maar afspraken maakt of van het bestaan af weet (inventarisatie inzetbare eenheden?). En dat doen ze mijn inziens hier lokaal te weinig weet ik. Met blauw licht rijden ben je hier op t eiland ook niet heel veel sneller mee. Zeker niet met grote logge voertuigen die niet boven de 100 (moeten en kunnen) komen i.v.m veiligheid van materiaal en manschappen.

Is de kustwacht op de hoogte gebracht van (de plaats van) het incident?  :)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 5 november 2006, 15:46:33
Ik denk het niet, ik denk dat de Kustwacht Post Ouddorp (Kustwacht) ook niet op de hoogte was gebracht van deze alarmering door de GMK Rijnmond. En GMK Rijnmond zal het KWC Den Helder ook niet inlichten over de alarmering van hun zijde.

De boot zal zich wel inmelden op C2000 en de marifoon dat ze er uit zijn maar voor de rest niets.

Maar dat is het nou juist, dr is nooit een evaluatieoverleg na zo'n melding hier. Brandweer en KNRM/reddingsbrigades hebben hier weinig overleg over zulk soort incidenten. Sterker nog, het is in geen een rampenplan of inzetprotocol goed omschreven hier ter plaatse.

Moet het nog eens een keer goed misgaan, dan heb je pas ellende en kan het alleen maar langer duren voordat er een goede inzet is. Dankzij het feit dat er gewoonweg elke keer niets mee gedaan wordt. Erg jammer en een gemiste kans. Ik weet zeker dat het in andere regio's en stuk beter geregeld is.

Maar ik kreeg bij een bezoek ( pas geleden) aan de GMK Rijnmond de indruk dat de Eilanden er maar een beetje bijhangen en de steden de eerste prio hebben. Er gebeurt hier toch niet zo veel zeiden ze.

gr,
Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #49 Gepost op: 5 november 2006, 15:52:06
Met blauw licht rijden ben je hier op t eiland ook niet heel veel sneller mee. Zeker niet met grote logge voertuigen die niet boven de 100 (moeten en kunnen) komen i.v.m veiligheid van materiaal en manschappen.

Dat niet nee, maar je krijgt wel overal voorang, wat in een rit van drie kwartier toch als gauw 5 a 10 minuten kan schelen denk ik.

Het zou natuurlijk nog mooier zijn als er standaart in elke haven een boot beschikbaar is voor hulpdiensten. Elke haven heeft een havenmeester / havenbeheerder en elke havenmeester / havenbeheerder zal wel een boot hebben (?). In grote havens zoals die van Rotterdam en Amsterdam is het al jaren zo dat de havenbeheerder is opgenomen in de hulpverleningsketen (Rotterdam Port Authority, Port Of Amsterdam en Binnenwaterbeheer Amsterdam).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s