Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 148804 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #30 Gepost op: 20 november 2006, 22:58:22
Houden jullie er wel rekening mee dat er maar weinig marathons e.d. 's nachts worden georganiseerd en dat bij grote (muziek)evenementen die wel tot in de late uurtjes duren, een fiets niet altijd kan worden ingezet vanwege de drukte? Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat een biketeam maar zelden wordt ingezet in nachtelijke uren, waardoor je dus geen verlichting nodig hebt op goed zicht op de weg te hebben. LED-verlichting valt heus wel op, en dat is in ons biketeam dan het belangrijkste. Een goede afweging maken dus tussen het gebruik van verlichting en de benodige investering.

groet, Michel


DanielB

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 21 november 2006, 10:48:31
Houden jullie er wel rekening mee dat er maar weinig marathons e.d. 's nachts worden georganiseerd en dat bij grote (muziek)evenementen die wel tot in de late uurtjes duren, een fiets niet altijd kan worden ingezet vanwege de drukte? Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat een biketeam maar zelden wordt ingezet in nachtelijke uren, waardoor je dus geen verlichting nodig hebt op goed zicht op de weg te hebben. LED-verlichting valt heus wel op, en dat is in ons biketeam dan het belangrijkste. Een goede afweging maken dus tussen het gebruik van verlichting en de benodige investering.

groet, Michel

Bij bevrijdingspop H'lem had je rondom het terrein een vrij rustige cq lege strook... Daar zou je het wel kunnen gebruiken...  Wanneer er niet sneller een hulpverlener te voet gestuurd kan worden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2006, 16:13:32
Waarom proberen jullie niet de BZK-striping te volgen? Die wordt (bij mijn beste weten) tegenwoordig ook gebruikt op de PAM's. De brandweer heeft er al over nagedacht; even de kleuren aanpassen en klaar :)

Striping dienstfiets brandweer op brandweerstriping.nl.

Over het inzetten van dit soort teams: goed idee! Er wordt in Rotterdam bijvoorbeeld met de Wednesday Night Skate altijd geprobeerd een fietser mee te laten rijden. Lukt niet altijd gezien het aantal ingezette vrijwilligers.. Zo'n fietser vult dan prima de hulpvragen tussen de posten in.

Het Rode Kruis maakt dus zeker geen gebruik van de biza-striping zoals je die op de bovengenoemde sites ziet. Als je goed kijkt zie je dat de striping wezenlijk anders is ;) De striping zoals te zien op de afbeelding komt juist zeer goed overeen met de nrk-striping! Zeker zo laten dus.

Ter vergelijking: PAM NRK (klik)


commandowagen brandweer:
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2006, 23:28:50
In de duisternis is led verlichting ten opzichte van halogeen nog niet echt doelmatig. Voor op zo'n uitrukfiets lijkt me de Niterider Digital Patrol wel aardig eigenlijk. Ben dus benieuwd voor welke verlichting er is gekozen.

Kees  8)

Nou, het lijkt inderdaad een fantastich apparaat op die site. Echter, het is niet echt de bedoeling dat we met blauw 'zwaailicht' en sirene gaan rijden. We zijn geen voorrangsvoertuig. We hebben niet eens vrijstelling voor bepaalde onderdelen van de wegenverkeerwet (bijv. dat je mag fietsen op voetpaden). Voor de uitvoering zijn we dus afhankelijk van de gratie van de politie en wat ze ons wel en niet toelaten. Laten we het dus niet gaan pushen door toeters en bellen op de fiets te hangen. Maar dan nog: het is wel erg gaaf!

Over de striping zijn nu onderhandelingen. Het Rode Kruis wil zo veel mogelijk het een Rode Kruis-fiets maken, maar Cube, de sponsor, wil natuurlijk ook goed zijn eigen naam op die fiets hebben staan.

Overigens, wat betreft inzetten buiten Utrecht: dat lijkt me een goed idee. Als een andere RK-afdeling een grootschalige inzet heeft waarbij iets als het (Utrechtse) Biketeam gewenst is, zou er zeker overlegd moeten worden tussen die afdelingen! In ieder geval is het kernteam achter het biketeam enthousiast genoeg om het land af te reizen, op zoek naar leuke evenementen om hulp te verlenen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 22 november 2006, 14:47:00
Die Niterider set was meer bedoeld als voorbeeldje wat er mogelijk is. Ik wil zelf de duiklamp in gebruik nemen, overigens zo goed als zelfde set, met een wit (een beam waarmee je echt iets kunt verlichten) en rood licht (nachtzicht) voor o.a. helm montage voor hulpverleningsdoeleinden, uitwisselbaar voor op de fiets e.d. en gegarandeerd waterdicht. Zag het vele jaren geleden voor het eerst in gebruik bij de britse mijnopruimingsdienst.

Kees  8)


DanielB

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 23 november 2006, 01:56:01
Overigens, wat betreft inzetten buiten Utrecht: dat lijkt me een goed idee. Als een andere RK-afdeling een grootschalige inzet heeft waarbij iets als het (Utrechtse) Biketeam gewenst is, zou er zeker overlegd moeten worden tussen die afdelingen! In ieder geval is het kernteam achter het biketeam enthousiast genoeg om het land af te reizen, op zoek naar leuke evenementen om hulp te verlenen!

Ik zou het liever zelf doen, maar dat ben ik als één persoon :P


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #36 Gepost op: 23 november 2006, 15:00:54
Hoe bedoel je zelf doen? Ik begrijp iets van dat bij een grootschalige inzet het materiaal van Utrecht komt, bijv. 4 fietsen met uitrusting en 2 bikers, waarbij de andere twee bikers geleverd worden door de plaatselijke afdeling? Lijkt me geen slecht idee, de plaatselijke hulpverleners weten immers het beste de weg en kennen de meeste mensen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #37 Gepost op: 5 december 2006, 20:24:11
En we zijn weer een stapje verder in het proces dat moet leiden tot het eerste Rode Kruis-hulpverleningsbiketeam van NL (voor zover bekend in deze opzet). Het team heeft al gekscherend de naam 'The Red Crossers' gekregen  ;).

De fietsen zijn er bijna, er wordt momenteel nog gekeken naar de bestickering en afwerking zoals tassen e.d. De geluiden vanuit het Rode Kruis UM en de fietsleverancier blijven positief, dus we gaan er voor om in de eerste maanden van het nieuwe jaar het team te kunnen presenteren!

groetjes, Michel


DanielB

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 7 december 2006, 17:17:30
En we zijn weer een stapje verder in het proces dat moet leiden tot het eerste Rode Kruis-hulpverleningsbiketeam van NL (voor zover bekend in deze opzet). Het team heeft al gekscherend de naam 'The Red Crossers' gekregen  ;).

De fietsen zijn er bijna, er wordt momenteel nog gekeken naar de bestickering en afwerking zoals tassen e.d. De geluiden vanuit het Rode Kruis UM en de fietsleverancier blijven positief, dus we gaan er voor om in de eerste maanden van het nieuwe jaar het team te kunnen presenteren!

groetjes, Michel

Hoe willen jullie verbindingen gaan doen? Als je vaartje hebt en dan je spreeksleutel in moet knijpen (hetzij via de speaker op de borst, hetzij via het apparaat zelf), dat lijkt mij niet echt super als je even een moment moeite met je evenwicht hebt...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 7 december 2006, 17:35:04
Er zijn speciale oortjes met losse spreeksleutel die je aan je vinger kan doen beschikbaar voor bikers...

Er zijn diverse soorten headsets die mogelijk beschikbaar zijn..