Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 147722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #50 Gepost op: 24 december 2006, 18:50:14
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? terwijl de biketeams van de politie een zeer goede fiets hebben. Zowel de fiets als de kleding kan in Utrecht worden aangeschaft.
Ik denk dat ze dat wiel al hebben geprobeerd maar dat het een beetje duur wiel werd.  ;)


DanielB

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 24 december 2006, 19:01:33
Ik denk dat ze dat wiel al hebben geprobeerd maar dat het een beetje duur wiel werd.  ;)

Het Nederlandse Rode Kruis wordt niet (geheel?) gesponsord door geld van belasting en boetes ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #52 Gepost op: 24 december 2006, 21:52:56
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? terwijl de biketeams van de politie een zeer goede fiets hebben. Zowel de fiets als de kleding kan in Utrecht worden aangeschaft.

Er ligt een redelijk grondige voorstudie aan onze keuzes ten grondslag, iets dat volgens mij een beetje wordt onderschat. Natuurlijk hebben wij gekeken naar hetgeen al aanwezig is in 'biketeam-land'. De fabrikant van de politiebikes (van het type Bikepatrol) kan/wil echter het type fiets niet aan het NRK leveren. Wat betreft kleding geldt dat de prijzen hiervan zo absurd hoog zijn, dat wij nog in beraad zijn over alternatieven. Je zal er van schrikken wat de politie per persoon alleen al aan fietskleding kwijt is...

En of de politie een zeer goede fiets hebben.... ligt er aan over welke regio en fiets je hebt. Feit is dat de politie dagelijks op de fiets zit en de fiets het betere smijt- en gooiwerk meemaakt in zijn carriere als dienstfiets. Als je op deze fiets het duurste materiaal zet (en dat doet men dus ook niet), is het wel duur, maar niet duurzaam genoeg. Wij als bikers van het Rode Kruis zullen de fietsen lang niet zoveel en intensief gaan gebruiken als de politie, waardoor wij totaal andere eisen kunnen stellen aan de afmontering ervan.
 
Ik hoop dat toch wel duidelijk wordt nu dat wij (sprekende namens mijzelf en ThomasW) serieus naar bepaalde zaken hebben gekeken en de voor- en nadelen goed hebben afgewogen.

groetjes, Michel


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2006, 14:41:08
Wij zijn al een tijdje bezig met het opzetten van een biketeam..  En ik kan beademen dat  lijkt eenvoudiger dan het is..

Kijk hier maar eens  :
IPMBA Equipmentlijst voor EMS en SAR bike teams


We hebben nu  2 operationele fietsen van verschillende merken, echter dat is niet iets waar we mee te vreden zijn :   We zijn nu aan kijken naar bijvoorbeeld de volgende fiets.
  • http://www.montague.nl/ is de leverancier van de paratrooper, vouw ATB. De Paratrooper is een volwaardige, 24 versnelling mountainbike ontwikkeld door het Amerikaanse leger om met tempo bijna elk terrein te weerstaan zonder dat het geluid maakt of hitte straling weergeeft. In navolging met de hoogwaardigheid van het product is de fiets zeer simpel in te klappen zonder gebruik van gereedschappen. Door middel van een snelsluiting kan de Paratrooper binnen 30 seconden zonder gereedschap opgevouwen worden tot een pakketje.


    Verder zijn fietshelmen aanschaffen nog niet zo erg eenvoudig. Niet iedereen kan de juiste kleuren leveren die passen bij de huisstijl tegen een acceptabele prijs..

  • De Kong Scrarab is een innovatieve hyperlichte helm die voor vier sporten CE is goedgekeurd: klimmen, fietsen, kanoën en paardrijden. Uitgerust met het PERFIX®-systeem dat zorgt voor een perfecte bevestiging voor iedere hoofdomvang. Verder uitstekend geventileerd door het venturi-effect van de openingen in de helm.

Echter is deze helm te duur en als je hem gebruikt voor alleen fietsen is de helm niet comfortable genoeg..


Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #54 Gepost op: 26 december 2006, 20:59:13
Die fiets ziet er mooi uit, en zeker de mogelijkheid in te klappen maakt het voor gebruik op verschillende inzetgebieden, ook verder van de standplaats, eenvoudiger.
Willen jullie de "normale" Paratrooper of gaan jullie voor de PRO-uitvoering? En laten jullie de fiets in de huidige, mat-groene, kleur of wordt-ie herspoten in RK-kleuren?

Succes met het verdere project
Had een dag maar 48 uur


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #55 Gepost op: 27 december 2006, 11:21:57


Is een zeer goede fiets, voor een aantrekkelijke prijs..  Echter leverbaar in 1 kleur, of je moet ze per 10 bestellen.. ..  
Als wij ze gaan bestellen en laten overspuiten ? kost dat ongeveer 300 euro per fiets meer.. of je moet een goede fietsenmaker in de ploeg hebben die de hele fiets kan demonteren en weer opnieuw assembleren.. natuurlijk doen wij dat niet in de RK kleuren maar in de SMR kleuren..
Als je de fiets als medic bike gebruikt moet er nog een sterke bagagedrager op en een goede fietstas, die bijvoorkeur ook snel afneembaar is...

En dat zijn allemaal niet dingen die je zomaar bij de fietsenmaker op de hoek koopt.... (al denken zij dat vaak van wel..)


DanielB

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 1 januari 2007, 18:26:56
Wat mij afvraag is hoe je het pakketje vervoerd? Je bindt 'm niet even op je rug en je ziet ook niet echt iets waar je 'm goed aan kan vastpakken (buiten het frame om dan)... Maar neemt wel weinig ruimte in op die manier...


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #57 Gepost op: 1 januari 2007, 23:37:36
Nou ja, je kan een paar van die dingen gewoon opvouwen en achterin een auto leggen. Ik neem aan de betreffende hulpverleningsorganisatie sowieso voertuigen inzet? Nou, een fiets kan daar gewoon bij in dan lijkt me. Voor het Rode Kruis hetzelfde. Als de afstand van Rode Kruis Utrecht tot inzet groter is dan zeg 20 kilometer, is er een busje nodig om ze in te doen, maar dat geldt voor opvouwbare bikes net zo goed.

Hij ziet er ook wel stoer uit, mooie fiets. Is ook erg goed voor de uitstraling en zichtbaarheid als hulpverlener.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2007, 17:50:27
Wat mij afvraag is hoe je het pakketje vervoerd? Je bindt 'm niet even op je rug en je ziet ook niet echt iets waar je 'm goed aan kan vastpakken (buiten het frame om dan)... Maar neemt wel weinig ruimte in op die manier...

Voor deze fietsen is dacht ik ook een tas gemaakt.
De webamster van bikepatrol.nl heeft ook zo'n fiets, helemaal in politie-huisstijl, en die neemt hij mee in een tas op zijn vele reizen naar het buitenland.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2007, 14:37:39
Goed nieuws! De fietsen zijn bestickerd (nu dus herkenbaar als Rode Kruis-fiets) en geleverd aan het Rode Kruis Utrecht, 4 prachtige exemplaren.
Binnenkort gooit de afdeling er een persbericht uit, wordt er een fotoshoot gehouden door een professionele fotograaf en hopen we onzelf terug te zien in de plaatselijke kranten, en bijv. het landelijke Rode Kruis-blad.
Ik zal dan de foto's op internet zetten, en hier ook even verslag doen van de eerste paar inzetten met problemen en successen van een mountainbiketeam.