Mountainbike teams Rode Kruis

Auteur Topic: Mountainbike teams Rode Kruis  (gelezen 149037 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ron-Almere

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 26 februari 2007, 16:57:14
Wat thomas zal bedoelen is dat aanhoudingstechnieken e.d. die in de IBT-opleiding zitten voor bikers, totaal irrelevant zijn voor de taak die wij als EHV-ers uitoefenen (hij maakt een kleine overstatement  :)).

Ik denk dat het niet geheel duidelijk is wat er onder IBT valt. De beheersing van het fietsen, dus bepaalde manier van remmen en stuurtechniek valt daar ook onder. Niet gelijk te ver gaan denken. Aanhoudings technieken vallen onder het RTGP(IBT).


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #81 Gepost op: 26 februari 2007, 18:17:06
Ik denk dat het niet geheel duidelijk is wat er onder IBT valt. De beheersing van het fietsen, dus bepaalde manier van remmen en stuurtechniek valt daar ook onder. Niet gelijk te ver gaan denken. Aanhoudings technieken vallen onder het RTGP(IBT).

Nou, dan is dat ook weer duidelijk  :). Nu maar weer over de fietsen van het rode kruis hebben voordat we hier een hele blauwe topic beginnen?  :)

gr. Michel


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #82 Gepost op: 26 februari 2007, 18:57:14
Het gebruik van een ATB voor Medics verschilt deels van de politie, echter er zijn ook veel overeenkomsten..

Kennis van een fiets en de trappers rond draaien, en sturen en evenwicht te bewaren lijkt redelijk universeel..

Echter wat moet je doen als je valt. of hoe kan je de fiets gebruiken voor een veilige werkplek..

Je fiets regelmatig op hoge snelheid (naar een incident toe) en komt allerlei hindernissen tegen, je kan vallen. Je moet het publiek attenderen op je komst..



Het is misschien ook wel handig het vallen te oefenen.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 26 februari 2007, 19:53:34
Het zelfde als bike IBT dus.


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #84 Gepost op: 26 februari 2007, 23:25:57
De politie gebruikt de fiets toch iets anders dan het Rode Kruis. Ik denk dat de politie wel het uiterste uit hun vervoermiddel moeten kunnen halen, maar bij het Rode Kruis speelt dat gewoon wat minder. De politie leert met vallen en opstaan hoe je van een trap af moet fietsen, wij leren dat gewoon niet en zijn (ook vanwege de staat van de fietsen) niet van plan om uberhaupt te vallen  :) Het heeft ook een beetje te maken met de risico's die je wilt nemen, en ik kan je nu al vertellen dat het Rode Kruis biketeam een stuk defensiever zal rijden dan de politie. Het vereiste basisniveau voor fietsbeheersing hoeft dan ook minder hoog te liggen dan bij de politie.
Het is wel zo dat in het team nu alleen ervaren mountainbikers zitten, dus we onderschatten de mountainbike niet (het is écht anders dan een gewone fiets) maar een aparte opleiding is wellicht een beetje teveel van het goede.

Maar goed, dit topic neemt gelijk weer zo'n negatieve wending  :)

Onze eerste optredens zullen plaatsvinden bij de Fortis Marathon en bij de Bloesemtocht. Allebei evenementen over een groot terrein verspreid met tienduizenden deelnemers/bezoekers. We beginnen dus gelijk al goed! Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat.


chauffeur

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 27 februari 2007, 10:34:22
Ik geniet van deze discussie.   Leer hier een hoop van.
Maar uiteindelijk moeten we wel alle hulpverlenigen wel met elkaar doen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #86 Gepost op: 27 februari 2007, 13:59:36

Maar goed, dit topic neemt gelijk weer zo'n negatieve wending  :)


Dat snap ik niet..  
Jullie maken andere keuzes dan wij, is dat erg nee.. Daarom is het toch goed om wel met elkaar van gedachten wisselen.. Dat heeft niets te maken met beter zijn dan wie dan ook.
Het is een goed idee om met bike teams te starten. En het is er goed om er over te discusseren.. Dat is niet negatief.. Dat is juist slim, Zo kan je van elkaar leren en kunnen de mee lezers zien wat verschillen zijn.  Verder zijn andere meningen niet slechter of beter, alleen anders.  En anders is beslist niet negatief... Dus hoef je je keuzes ook niet te verdedigen..


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #87 Gepost op: 27 februari 2007, 15:26:54
Ik heb naast het basisniveau en de de benodigde trainingen nog een ander discussiepunt dat speelt bij het Rode Kruis Utrecht, waar het biketeam gestationeerd is.
Een interessante is bijvoorbeeld hoe het zit met verkeersregels. De eerstvolgende grote inzet is een grote en drukbezochte marathon (de Fortis marathon). Hoe moet het biketeam zich aan de verkeersregels houden? Even een stukje op de stoep fietsen om geen overlast te veroorzaken voor de hardlopers, of juist even door de berm heen achter het publiek langs, door rood licht rijden in geval van spoed, tegen de rijrichting in fietsen... wat zou wel en niet toegestaan moeten zijn voor de EHBO-ers van het biketeam?
Ik ben ook hierbij weer benieuwd naar jullie reacties; dit is in ieder geval een punt waar we nu een beetje mee stoeien.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #88 Gepost op: 27 februari 2007, 15:50:26
Tsja, een fiets kan geen prioritair voertuig zijn als ik het goed heb. Je zult dus ontheffing moeten zien te krijgen op een andere basis. Hoe zit het eigenlijk met de voertuigen van het RK? Die hebben wel ontheffing toch? (Dan bedoel ik niet zozeer door rood licht, maar bijv. wel voor over de stoep.)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #89 Gepost op: 27 februari 2007, 15:55:32
We zijn geen prioritair voertuig (lijkt me wel gaaf, maar dat is weer een ander verhaal) dus we dienen ons gewoon aan de verkeersregels te houden. Wat Maarten in het vorige bericht tussen haakjes zet, geeft al een beetje weer dat er veel te discussieren valt:

(Dan bedoel ik niet zozeer door rood licht, maar bijv. wel voor over de stoep.)

Dus hij vindt rood licht niet toegestaan en over de stoep wel, terwijl we het allebei wettelijk gezien niet mogen. Een ontheffing is aangevraagd maar hebben we niet gekregen omdat het niet nodig scheen te zijn; "de politie bekeurt het biketeam toch niet". Je strikt aan de regels houden is bijna niet te doen, maar iedere regel die je overtreedt is er een teveel...