Zeer grote brand bedrijfspand (GRIP 1) - Leerdam 21-10-2006

Auteur Topic: Zeer grote brand bedrijfspand (GRIP 1) - Leerdam 21-10-2006  (gelezen 8773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2006, 22:45:33
Best wel toevallig, precies 4 maanden geleden ( 21-06-2006 ) ook een zeer grote brand. Toen bij de Glasfabriek.

Ik had vanavond geen dienst, maar ben toch even wezen kijken vanwege de zeer snelle opschaling.

Het is een groot bedrijfspand wat al volledig in lichterlaaie stond toen ik 3 minuten na de eerste melding aankwam. Ook toen al  waren er forse explosies te horen.

Ik heb wat filmpjes gemaakt en ga die proberen online te krijgen.

Ook nu weer is er snel grip 1 afgekondigd, we hebben inmiddels wat ervaring in Leerdam met grip 1 situaties  ;) :D


Johan31051970

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2006, 08:37:50
En intussen ook foto"s op

www.hulpdienstenzhz.nl


guest3286

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2006, 10:04:18


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2006, 10:19:37
Wat zijn deze mannen aan het aansluiten?

Volgens mij een soort zuigkorf, maar dan in de vorm van twee geperforeerde buizen. Dit is geloof ik een eigen vinding/fabrikaat voor gebruik in ondiepe sloten.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2006, 10:21:33
Wat zijn deze mannen aan het aansluiten?

http://hulpdienstenzhz.nl/gallery/Zeergrotebrandleerdam/ZHZ_1082
In de regio Gorinchem hebben veel korpsem deze buizen standaard op hun TAS liggen, ook wij.  Het zijn buizen met daarin hele kleine sleufjes, je kunt gebruiken met een T stuk in het midden, maar ook aan elkaar maken  en zo aan de zuigslang koppelen. Zo kun je in compleet dicht gegroeide sloten en singels gewoon water trekken en zelfs een waterkanon kun je  erop voeden  ;)  Gewoon ter vervanging van de tenen mand  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2006, 10:41:20
Ik leen even het lijstje van Gerben en die poste  het voertuigoverzicht op het brandweerforum  van de brand in Leerdam, wat er is gealarmeerd  :D


TS816       ( Leerdam)
TS815       ( Leerdam)
TS817       (Schoonrewoerd)
TS4742      (Asperen)
TS4735      (Beesd)
TS809       (Gorinchem)
TS807       (Gorinchem)
TS821       (Hoornaar)
TS511        (Papendrecht)
TS521       (Hardinxveld-Giessendam Boven)
TS803       (Arkel)
TS800      (Ameide)
TS514      (Sliedrecht)
TS502       (Alblasserdam)

AL851      (Gorinchem)
AL852      (Leerdam)
HW4752    (Lingewaal)

HA183+coh   (Dordrecht)
HA184+abh   (Dordrecht)
HA080+dph   (Papendrecht)
HA082+vzu   (Bleskensgraaf)
HA083+dph   (Gorinchem)

WVD      (Zederik)
WVD      (Dordrecht)
WVD      (Heerjansdam)

VC096      (’s-Gravendeel)

OvD700                   (Lingewaal)
OvD848                   (Vijfheerenlanden)
OvD891                   (Gorinchem)
OvD490                   (Drechtsteden-Zuid)
AGS                         (Zuid-Holland-Zuid)
RCvD                       (Zuid-Holland-Zuid)
ROvD                       (Gelderland-Zuid)
   
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2006, 12:31:04
Voeg daar ook nog maar aan toe de TS502, TS505 en de TS510 evenals de HW253 ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2006, 12:41:32
Voeg daar ook nog maar aan toe de TS502, TS505 en de TS510 evenals de HW253 ;)
De HW  dordt stond later in GOR, stond naast ons in de lege kazerne    :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2006, 15:13:28
14:36:08     23-10-06      Prio 2 NABLUSSEN LDM816 ENERGIEWEG 15 LEERDAM Brandweer Leerdam (Korps Alarm)

Lekker, 2 dagen later nog nablussen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2006, 18:49:07
http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article736963.ece

 maandag 23 oktober 2006
’Bij die explosie kwam enorm veel warmte vrij’

LEERDAM,,Ik ging vanmiddag even op de bank liggen en was gelijk vertrokken’’, bekent Theo Deen op de vraag of hij inmiddels is uitgerust. De plaatsvervangend commandant van de brandweer Leerdamhoeft zich daarvoor niet te schamen. Zondag aan de einde van de middag pakte zijn korps zijn spullen, bijna 24 uur nadat het arriveerde op het bedrijventterein aan de Energieweg voor een enorme brand.

,,De eerste melding was dat er sprake was van een binnenbrand. Terwijl we nog onderweg waren, liet demeldkamer ons weten dat er een explosie was geweest. Ter plaatse besloten we het vuur vanaf buitenaf te bestrijden.’’

Het korps had amper zijn voertuigen opgesteld of er volgde een tweede explosie. ,,Die was groot. Er kwam enorme veel warmte vrij. Zoveel dat we besloten mensen en materieel terug te trekken en verderop opnieuw te positioneren. Tegelijkertijd hebben we extra hulp gevraagd.’’

Uiteindelijk staan er zeven tankautospuiten en drie hoogwerkers op het Leerdamse bedrijventerrein om het vuur te bedwingen. ,,Als ik eerlijk ben... Na die explosie vreesde ik even voor het complex van Schreuders Sports International. Maar gelukkig hebben we alle omliggende panden kunnen behouden.’’

Deen en zijn mensen kregen met een enkele verrassing te maken. ,,Ergens in een van de bedrijven heeft wat vuurwerk gelegen, want dat zagen we ineens in de vlammenzee ontbranden. Het probleem met dit soort panden is dat je nooit exact nauwelijk weet wat zich binnen die muren bevindt. Bedrijfsverzamelgebouwen kleiner dan duizend vierkante meter, zoals dit dus, vallen niet onder de strenge regels die er voor grotere bedrijven zijn. Natuurlijk proberen we in het oog te houden wat er bij die bedrijven gebeurt, maar het is onmogelijk ze allemaal te controleren. Natuurlijk maken we afspraken, maar of iedereen zich daar altijd aanhoudt...’’