Brandveiligheid in ziekenhuizen

Auteur Topic: Brandveiligheid in ziekenhuizen  (gelezen 8935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 26 oktober 2006, 17:17:21
Onderwerp: Brandveiligheid in ziekenhuizen     

Uitzenddatum: Do. 26 oktober 2006, 19.25u    

Verslaggeving: Pieter van Langevelde    

Na de Schipholbrand en de fatale brand in een operatiekamer in het Twenteborgziekenhuis in Almelo, is brandveiligheid een hot item. Netwerk onderzocht de afgelopen weken de brandveiligheid in Nederlandse ziekenhuizen. Met een verborgen camera maakte Netwerk opnames in verschillende ziekenhuizen en legde de beelden voor aan brandweerdeskundigen. De conclusies zijn hard. Een reportage.

Gebruiksvergunning
Vier van de door Netwerk onderzochte ziekenhuizen beschikken in het geheel niet over een gebruiksvergunning. Drie ziekenhuizen bleken slechts een gedeeltelijke gebruiksvergunnig te hebben, dat wil zeggen dat de vergunning slechts voor een deel van de gebouwen is afgegeven. Oorzaak van het ontbreken van de gebruiksvergunning is dat de ziekenhuizen niet voldoen aan de geldende brandveiligheidseisen.

Verantwoord
Formeel betekent het ontbreken van een gebruiksvergunning dat een ziekenhuis moet sluiten. Maar veel gemeenten blijken de situatie te gedogen. De Zwolse burgemeester Meijer zegt hierover in de uitzending: ,,Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.’’ Zwolle gedoogt de situatie van de Isala klinieken, die naar verwachting pas in 2008 zullen voldoen aan de brandveiligheidseisen. Volgens Meijer is het echter ‘verantwoord wat er nu gebeurt’.

Onvolledig
Oud-brandweercommandant Fred Vos (die in het verleden onderzoek deed naar de Herculesramp en de cafébrand in Volendam) beoordeelde op verzoek van Netwerk de gebruiksvergunning van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo. De vergunning blijkt op cruciale punten onvolledig: de ruimtes waar gevaarlijke stoffen liggen opgeslagen zijn niet in kaart gebracht en de operatiekamers staan niet als brandgevaarlijk aangemeld.

Pieter van Vollenhoven
Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter voor de Onderzoeksraad van de Veiligheid, reageert in de uitzending op de bevindingen.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2006, 17:18:23
http://www.nvz-ziekenhuizen.nl/content.jsp?objectid=20957

Brandveiligheid in ziekenhuizen: Netwerk zendt reportage uit

“Na de Schipholbrand en de fatale brand in een operatiekamer in het Twenteborgziekenhuis in Almelo, is brandveiligheid een hot item.” Zo begint de tekst op de website van het tv programma Netwerk over de uitzending van donderdagavond 26 oktober met een reportage over brandveiligheid in ziekenhuizen. Netwerk heeft voor deze uitzending gebruik gemaakt van een verborgen camera en daarmee in verschillende ziekenhuizen gefilmd. Het nieuwsprogramma heeft het aanbod van de NVZ om te reageren op de uitzending afgeslagen.

De gemaakte beelden voor de reportage zijn voorgelegd aan brandweerdeskundigen en deze trekken, volgens Netwerk, harde conclusies. Ook hebben ze gekeken of de ziekenhuizen geen of verkeerde gebruikersvergunningen hebben.

Het ontbreken van een vergunning betekent echter niet meteen dat de brandveiligheid niet in orde is. In ziekenhuizen worden veel brandoefeningen gedaan en lopen er meestal goed getrainde bedrijfshulpverleners rond. Ziekenhuizen investeren jaarlijks tientallen miljoenen euro’s in brandveiligheid. Zo worden ziekenhuizen onder een streng bouwregime gebouwd en verbouwd. Hierbij is brandveiligheid een belangrijk aandachtspunt. Het is voor ziekenhuizen vaak echter heel ingewikkeld en kostbaar om aan de eisen te voldoen die sinds 2003 zijn aangescherpt. Veel ziekenhuizen die net voor die tijd zijn gebouwd of verbouwd en voldeden aan de eisen voor 2003, kunnen zich het niet veroorloven de soms grote aanpassingen uit te voeren.

Brandveiligheid rond deuren
Twee weken geleden heeft de NVZ de brochure van de VROM inspectie naar de ziekenhuizen gestuurd die is geschreven naar aanleiding van het rapport over de Schipholbrand. Hierin staan nog eens de eisen die gesteld worden aan brandveiligheid van unitbouw. Eén ziekenhuis heeft op grond van die eisen een afdeling gesloten tot aan de eisen is voldaan. De NVZ vindt het van groot belang dat regels die in de vergunningen staan kunnen worden uitgevoerd. Op het gebied van brandveiligheid kan dat soms nogal tegenstrijdig zijn. Daardoor kunnen de juiste vergunningen ook niet worden verleend. Een voorbeeld is de brandveiligheid rond deuren. Deze moeten automatisch sluiten meteen na een brandmelding. Dit betekent dat patiënten die niet mobiel zijn niet op tijd uit een gevaarlijke ruimte kunnen worden gehaald, omdat dit fysiek niet mogelijk is.

Tenslotte begrijpt de NVZ niet waarom Netwerk met verborgen camera’s ziekenhuizen binnendringt.  Ziekenhuizen zouden ons inziens ook gewoon bereid zijn geweest aan te geven waar de dilemma’s rond het thema brandveiligheid zich aandienen, zowel op het gebied van wetgeving, als op het gebied van uitvoerbaarheid. Nu hebben we geen inzicht of het beeld dat Netwerk schetst representatief of tendentieus is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2006, 18:46:39
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article524038.ece/VWS_wijst_zorgsector_op_brandveiligheid
 
VWS wijst zorgsector op brandveiligheid
(Novum) - Het ministerie van Volksgezondheid gaat instellingen in de gezondheidszorg er nog eens nadrukkelijk op wijzen wie precies verantwoordelijk is voor de brandveiligheid. Aanleiding hiervoor is het rapport over de Schipholbrand.

Volgens het ministerie beperkt brandveiligheid zich niet alleen tot 'cellen', maar is het ook aan de orde in ziekenhuizen, gehandicaptenvoorzieningen, verpleeghuizen, verzorgingshuizen en de GGZ. Dit zijn weliswaar private instellingen, maar het ministerie meent dat het toch nuttig is alles eens op een rijtje te zetten. Zo is de instelling de eerste verantwoordelijke voor de brandveiligheid. De gemeente houdt toezicht. Er wordt getoetst aan de hand van het 'Bouwbesluit 2003'. Het opstellen daarvan is een zaak van het ministerie van Volkshuisvesting.

Beide ministeries brengen samen alle regels nog eens onder de aandacht bij gemeenten, brandweer en zorginstellingen.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2006, 19:58:36
Zo de uitzending liegt er niet om...... :-\

Ik denk ook dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.
Brandwacht 1e klas + WVD


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2006, 20:53:34
Tja, het klinkt misschien heel hard, maar het is misschien maar goed dat de schipholbrand is geweest, anders was deze aandacht voor andere panden wat betreft de brandveiligheid niet eens aan het licht gekomen.  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:12:15
Zo de uitzending liegt er niet om...... :-\

Ik denk ook dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.

Wat waren de gebreken? Opslag in vluchtwegen => dat is een kwestie van regelmatige controle => zo verholpen. Ik vond de reportage een hoog geblaat maar weinig wol!


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:18:07
Wat waren de gebreken? Opslag in vluchtwegen => dat is een kwestie van regelmatige controle => zo verholpen. Ik vond de reportage een hoog geblaat maar weinig wol!

Wat ik bedoel, is dat er nu (in mijn ogen) meer op de brandveiligheid wordt gelet in wat voor panden dan ook  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:24:09
Wat ik bedoel, is dat er nu (in mijn ogen) meer op de brandveiligheid wordt gelet in wat voor panden dan ook  :)
Helaas,ik kom in m,n dagelijks werk weer meer situaties tegen waarbij blusmiddelen,vluchtwegen etc etc gewoon geblokeert zijn.Je ziet gewoon dat men weer lakser wordt :-\


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:25:51
Helaas,ik kom in m,n dagelijks werk weer meer situaties tegen waarbij blusmiddelen,vluchtwegen etc etc gewoon geblokeert zijn.Je ziet gewoon dat men weer lakser wordt :-\

In verschillende verzorings en verpleeghuizen waar ik stage's heb gelopen zie je zulke situatie's continu. Gangen propvol spullen, brandslangenkast waar troep voor staat, brandblussers die niet vrij staan, geblokkeerde nooduitgangen etc..... :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:29:33
In verschillende verzorings en verpleeghuizen waar ik stage's heb gelopen zie je zulke situatie's continu. Gangen propvol spullen, brandslangenkast waar troep voor staat, brandblussers die niet vrij staan, geblokkeerde nooduitgangen etc..... :-\
Dat bedoel ik.Maar ik heb ook voorbeelden van winkels waar nooduitgangen geblokeert zijn.Eenmaal een situatie meegemaakt dat blusmiddelen waren geblokeert op aanraden van een regiomanager,kortom er worden gewoonweg bewust risico,s genomen.Een oplossing?Geen idee...  :-\