Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 105368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Gepost op: 26 oktober 2006, 20:14:38
er is nu al genoeg commentaar geweest in diverse topics over kwaliteit e.d.

nu dan maar een topic geopend om een foto af te kraken herstel opbouwende kritiek te geven zodat iedereen er het zijne van kan leren! kritiek mag heeeeeel duidelijk zijn maar hou het met het taalgebruik wel netjes!

voorstel is om foto een paar dagen te laten staan en dan iemand anders er een foto neerzet  om ook leermomenten te krijgen! ben dus niet al te bang voor kritiek  ;) zo leren we er allemaal iets van om "de perfecte" foto te maken.

ik zal er zelf even een foto neerzetten om het begin te maken. het is zeker niet mijn mooiste foto anders was er geen commentaar meer op te geven :-X :-X ::) ::) ;D ;D ;)

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:13:30
er is nu al genoeg commentaar geweest in diverse topics over kwaliteit e.d.

nu dan maar een topic geopend om een foto af te kraken herstel opbouwende kritiek te geven zodat iedereen er het zijne van kan leren! kritiek mag heeeeeel duidelijk zijn maar hou het met het taalgebruik wel netjes!

voorstel is om foto een paar dagen te laten staan en dan iemand anders er een foto neerzet  om ook leermomenten te krijgen! ben dus niet al te bang voor kritiek  ;) zo leren we er allemaal iets van om "de perfecte" foto te maken.

ik zal er zelf even een foto neerzetten om het begin te maken. het is zeker niet mijn mooiste foto anders was er geen commentaar meer op te geven :-X :-X ::) ::) ;D ;D ;)

Ik denk dat het ook handig is erbij te zetten wat voor soort apparatuur je gebruikt heb  ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:37:32
Zal ik,"Kapitein Zeiksnor", dan maar weer eens beginnen met de opbouwende kritiek. Jullie zijn immers niets anders gewend van mij.  :P


Wat ik anders zou doen is:

- de foto een beetje croppen (bijsnijden). Zodanig dat de wieken gecentreerd zijn. Je kunt hem ook "mooier" maken door de berg zand eraf te snijden. Áls je dat doet zou ik er boven ook wat afhalen zodat de kist weer mooi in het midden van de foto hangt.

- enige info over wie, wat, waar en waarom,

- verscherpen? Bewust met vraagteken. De onscherpte kan ook komen door het verkleinen van 't plaatje.


- Tip: © en naam er in. Voor je 't weet duikt hij ergens op, en dan wordt het lastig om te bewijzen dat het jou plaat is!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2006, 22:47:25
De donkere achtergrond zorgt er voor dat met name de onderkant van de heli niet goed afsteekt tegen de achtergrnd
Hij had wellicht ook iets lichter gekund tenzij je juist de schemer wil benadrukken
Persoonlijk kies ik de compositie meestal zo dat er aan de voorkant van een bewegend iets (lopend persoon, auto, vliegtuig etc) meer ruimte is als aan de achterkant, het onderwerp komt dan de foto binnen zeg maar ipv dat het net de foto aan het verlaten is.

het onderwerp midden op de foto is trouwens vaak niet de optimale positie, de regel van drieen geeft vaak een mooiere compositie
Bij portretfoto's etc geldt dat natuulijk niet, ook dit soort foto;s zijn dan weer een uitzondering indien je ze echt groot op foto wil

jacques

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2006, 23:48:30
Zal ik,"Kapitein Zeiksnor", dan maar weer eens beginnen met de opbouwende kritiek. Jullie zijn immers niets anders gewend van mij.  :P


Wat ik anders zou doen is:

- de foto een beetje croppen (bijsnijden). Zodanig dat de wieken gecentreerd zijn. Je kunt hem ook "mooier" maken door de berg zand eraf te snijden. Áls je dat doet zou ik er boven ook wat afhalen zodat de kist weer mooi in het midden van de foto hangt.

- enige info over wie, wat, waar en waarom,

- verscherpen? Bewust met vraagteken. De onscherpte kan ook komen door het verkleinen van 't plaatje.


- Tip: © en naam er in. Voor je 't weet duikt hij ergens op, en dan wordt het lastig om te bewijzen dat het jou plaat is!


zoiets dus.....

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2006, 07:21:31
foto is door verkleinen inderdaad slechter van kwaliteit geworden.

is gemnaakt met canon eos 350 d

het wie wat waarom heb ik er uit gespect voor patient er juist niet bij vermeld

maar ga zo door met kritiek!!!!

p.s. ik had al vermeld dat het niet mijn mooiste foto was juist voor de leermomenten! daarom ook nog niet bewerkt!


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2006, 09:22:40
Ik vind de bewerking van JVO wel oke, op een paar puntjes na dan.

*. Wat mij betreft mag het huisje op de achtergrond er best helemaal op, al kom je dan wel sneller in een wat langere foto.. dat is dan wel weer jammer.

*. Volgende keer proberen de linkerwiek helemaal op de foto te hebben. Dat gaat dus niet zozeer over de kwaliteit maar over je eigen standpunt als je de foto neemt.

Heerlijke topic trouwens :D


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2006, 19:13:48
foto is door verkleinen inderdaad slechter van kwaliteit geworden.

is gemnaakt met canon eos 350 d

het wie wat waarom heb ik er uit gespect voor patient er juist niet bij vermeld

maar ga zo door met kritiek!!!!

p.s. ik had al vermeld dat het niet mijn mooiste foto was juist voor de leermomenten! daarom ook nog niet bewerkt!

Ik snap natuurlijk dat je de persoonlijke gegevens niet blootgeeft. Wat ik bedoel is oa. wáár en wanneer de foto is gemaakt, wélke Lifeliner het precies is -ik gok in dit geval overigens op de 3, en (als dat uit de foto tenminste niet blijkt) wáárom hij precies is ingezet (aanrijding, reanimatie, val, waterongeval ...)

En dit is vooral een éérlijk topic naar mijn idee... :)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:13:25
foto is gisteren gemaakt. locatie laat ik liever in het midden omdat het een poging tot zelfdoding was en omdat de hele situatie al triest genoeg is!
het gaat in dit geval juist over de leermomenten van deze foto.

het is inderdaad de lifeliner 3 uit nijmegen.

wanneer er naar mijn zin "genoeg" kritiek is gegeven zal ik ook een aantal naar mijn zin wel gelukte foto's erop zetten en de beurt aan iemand anders laten!

maar ik moet eerlijk zeggen had al meer kritiek verwacht!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:19:17
Maar de foto is ook helemaal niet slecht! En sommige momenten ben je ook blij dat je net ff snel die éne foto kan maken.  :)